شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

عیسی کلانتری: نمی‌توانم قاطعانه بگویم امضای طلایی حذف شده است


عیسی کلانتری: نمی‌توانم قاطعانه بگویم امضای طلایی حذف شده است

رئیس سازمان محیط زیست گفت:نمی‌توانم قاطعانه بگویم که امضاهای طلایی به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در مراسم تقدیر از محیط‌بانان نمونه کشور، گفت : در سازمانی با حدود 78 هزار پرسنل اگر 2 درصد ناکارآمد باشند، پسندیده نیست. 

وی افزود: خوشبختانه روند بهبود شرایط در سازمان محیط زیست قابل تشخیص و معنی‌دار است، امروز ما در سازمان محیط زیست امضای طلایی نداریم، زیرا هیچ کار محرمانه‌ای نیز نداریم. 

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: گفتم به برادران اطلاعات سپاه بگویید که لزومی ندارد برای جمع‌آوری اطلاعات از سازمان محیط زیست غیرمستقیم اقدام کنند همه اطلاعات ما شفاف و در دسترس است. 

کلانتری تصریح کرد : ممکن است اطلاعاتی محرمانه باشد که این از نظر قانونی نمی‌شود اعلام کرد، لذا به خودتان زحمت ندهید که به صورت محرمانه وارد شوید سازمان آمادگی همکاری با آن را دارد و ما چیز پوشیده هم نداریم. 

وی افزود : یک سازمان نظارتی هیچ وقت نمی تواند مسئله پوشیده داشته باشد، کل بودجه دولتی سازمان، حدود دو و نیم در هزار بودجه کل کشور است. 

کلانتری با بیان اینکه در امضاهای طلایی که در گذشته وجود داشت، خسارت‌های دیده می‌شد، گفت : ممکن بود در منابع طبیعی ما یک محیط بان متخلف از میان 3000 محیط‌بان، پول بگیرد و در ازای آن مجوزی برای شکار صادر کند که خوشبختانه با اصلاح وضعیت این موضوع کمتر شده است. 

وی تاکید کرد : نمی‌توانم قاطعانه بگویم که امضاهای طلایی به صفر رسیده است، سازمان ما یک سازمان شفاف و پاسخگو در همه زمینه هاست.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد:تقریباً نزدیک به چهار سال پیش که آقای روحانی بنده را تحت فشار قرار دادند که به سازمان بیایم، می گفتند که خسته شدیم  که دستگاه‌های اجرایی مراجعه می کنند که با کارمندان محیط زیست برای طرحهای ارزیابی و استعلامات به مشکلات خورده‌اند و کسی پاسخگو نیست. 

وی افزود : طرح‌های ارزیابی‌ را باید تا پایان سال 96 به اتمام می‌رساندیم که بیش از 260 طرح بزرگ را که از 14 سال در بدو ورود بنده به سازمان معطل مانده بود، در عرض سه سال  پاسخ داده شد. 

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در زمانی که  عضو غیرموظف منطقه آزاد ارس بودم، قصد ساخت نیروگاهی داشتند، اما سازمان محیط زیست در پاسخ به استعلام‌های زیست محیطی تعلل می‌کرد، شاید نیاز به امضاهای طلایی بوده است. 

کلانتری تصریح کرد: آقای روحانی 6 ماه به بنده برای ساماندهی طرح‌های ارزیابی فرصت داد اما ما مدت چهار ماه این طرحها را ساماندهی کردیم و توانستیم در حوزه محیط طبیعی و انسانی طرحها را شفاف کنیم، البته طرح های جنجال برانگیز هنوز هست و به علت نفوذ یک سری مقامات سیاسی و اقتصادی فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که بنده به  معاونان و مدیران کل گفتم که مسائل سیاسی و حاشیه به شما ربطی ندارد. هرچه که در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است موظف هستیم به آن عمل کنیم. 

کلانتری تاکید کرد: قانون موظف کرده که 45 روزه پاسخگوی استعلامات زیست محیطی باشیم. پاسخگویی ضرورت همه دولت‌هاست، دولتی که اختیاراتش محدود است باید در حیطه اختیارات محدود پاسخگو باشد، اگر سازمان محیط‌زیست وظیفه دارد و طبق قانو نسبت به مسائلی موظف است، حتماً باید انجام دهد، کسانی که خواهان بیش از انجام وظیفه قانونی هستند و قصد تخلف دارند جایشان در سازمان محیط زیست نیست. 

کلانتری افزود :برای فعالیت در حوزه منابع طبیعی مصوبه دولت و مجلس برای ما ملاک نیست، بلکه مصوبه شورای عالی محیط زیست ملاک است. رئیس سازمان محیط زیست حق ندارد مانع توسعه شود و از طرف دیگر نیز حق ندارم مانع احیای محیط‌زیست نیز شوم.

وی تصریح کرد: معتقدم امروز محیط‌بانان ما علاوه بر حفاظت از محیط طبیعی، معلمان فرهنگی ما نیز هستند، معتقدم سازمان محیط زیست در حوزه آموزش موفقی بوده است. سوال این است که ما چقدر درس محیط زیست و حفاظت از محیط زیست را برای دانش آموزان و دانشگاه‌ها اجباری کرده‌ایم؟ امروز به صورت پایلوت در 12 دانشگاه مادر درس محیط زیست و حفاظت از آن اجباری خواهد شد. 

رئیس سازمان محیط زیست افزود: مشکل ما در محیط زیست عدم آگاهی مدیران نسبت به موضوعات محیط زیستی است، به طور متوسط اگر مدیران اجرایی کشور و تصمیم سازان در حد 10 درصد تفکرات مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست را داشتند به ضرس قاطع می‌گویم که مشکلی در حوزه محیط زیست نداشتیم. 

کلانتری افزود: مشکل اساسی، آگاهی و نبود آگاهی است که سبب می‌شود قوانینی تصویب شود که مخل محیط زیست باشد، مثلاً در سال 90 مجلس شورای اسلامی قانونی برای اصلاح قوانین معادن کشور تصویب و مقرر کرد که در خارج از مناطق چهارگانه، وزارت صمت هر بلایی را می تواند بر سر سرزمین زمین بیاورد، بدون اینکه به کسی پاسخگو باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروز وسعت مناطق چهارگانه ما به 19 میلیون و 200 هزار هکتار رسیده و طبق مصوبه مجلس، وزارت صمت حق دارد که در 45 میلیون هکتار از این سرزمین، یعنی حدود 88 درصد کشور، هر طور که دلش می‌خواهد رفتار کند، این قانونی است که مجلس در سال 90 تصویب کرده است.

کلانتری تصریح کرد: اگر آگاهی عمومی در کشور صورت گیرد و شهروندان از حقو‌ق‌شان آگاه باشند، مسیر هموارتری در حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

وی همچنین ضمن تقدیر از رسانه‌‌ها به منظور پوشش اخبار محیط زیستی در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست و تنویر افکار عمومی، گفت: البته برخی رسانه‌‌ها مسائل شخصی را در حیطه حرفه‌ایشان وارد می‌کنند، مثلاً می‌گویند که احیای دریاچه ارومیه تعطیل شده است، نکته این است که ما نمی‌توانستیم بنا به دلایلی و با توجه به مصلحت شورای عالی امنیت کشور بعضی مسائل درباره دریاچه ارومیه اطلاع‌رسانی کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: ما نمی‌توانستیم بگوییم که از ماه گذشته، 130 متر از مسیر تونل "زاب" حفر کرده‌ایم؛ توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که در قبال دریاچه ارومیه ناجوانمردی نکنند، دولت بودجه‌های آن را از قبل تخصیص داده بود، اما در مسیر به مشکلات فنی نیز برمی‌خوریم.

کلانتری با بیان اینکه امروز یکی از وظایف ما در حوزه محیط زیست که با کمک محیط‌بانان ایران انجام می‌شود، پاکیزه نگه داشتن کشور است، گفت: اگر بخواهیم محیط زیست و آینده کشور را حفاظت کنیم باید از آب حفاظت کنیم؛ متاسفانه ما در بخش آب برای حفاظت از محیط زیست، خوب عمل نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما حق داریم 40 درصد از آب تجدیدپذیر کشور استفاده کنیم، اما متأسفانه با تصمیمات غلط، 100 درصد از این آب استفاده می‌شود، این اقدامات ما ریشه محیط زیست را برای نسل‌های بعدی را از بین خواهد برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کسانی که 100 و یا حتی 50 سال دیگر در کشور ما متولد می‌شوند، چه گناهی کرده‌‌اند که باید چوب ناآگاهی‌های ما و عملکرد ما در حوزه محیط زیست و منابع آبی را بخورند.؟!

کلانتری تصریح کرد: کسانی که به دنبال اضافه برداشت از آب هستند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عمل نمی‌کنند، اگر روند فعلی در مصرف آب، دامه پیدا کند، قطعاً نسل‌های بعدی با مشکل کم‌آبی شدید مواجه خواهند شد.

وی با تأکید کرد بر اینکه مسئله امروز محیط زیست، مسئله آب است، گفت: اینکه باید با شکارچی متخلف برخورد کنیم، مهم است، اما برخورد با کسی که آب را هدر می‌دهد، از برخورد با شکارچی مهم‌تر است و باید برخورد شدیدتری صورت گیرد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: آلودگی هوا را نیز می‌توان با تصمیم‌گیری‌هایی ظرف 6 ماه درست کرد، اما اگر آب تمام شود دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد؛ ما امروز با عملکردمان حیات وحش را نیز خشک کردیم، به طوری که مجبوریم برای تهیه آب شرب حیات وحش در مناطق حفاظت شده، با تانکر برای آنها ببریم.

کلانتری افزود:  50 سال پیش در مناطق حفاظت شده، شرایط اینگونه نبود مشکل کمبود آب در این مناطق نداشتیم، ما به خاطر اهداف کوتاه‌مدت، نباید سیاست‌های بلندمدت را قربانی کنیم.

وی با اشاره برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از برگزاری انتخابات، گفت:کاندیداهای ریاست‌جمهوری برنامه‌ای برای محیط زیست نداشتند، به طوری که یکی از این کاندیداها می‌گفت، می‌خواهم برای پانصد میلیون نفر غذا تهیه کنم، چطور این امکان وجود دارد که با کمبود منابع آبی بتوانیم برای پانصد میلیون نفر غذا تأمین کنیم،  این حرف‌ها عوام‌فریبی است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: حدود دو ماه پیش با آقای رئیسی در سفری در مازندران برای آزادسازی اراضی بودیم، ایشان گزارش دادند که هزار هکتار از اراضی دماوند بازگردانده شده است، بنده به ایشان گفتم که ما در این قضیه سرِ کار هستیم و گفتم که ما با این مسائل به جایی نمی‌رسیم.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: بنده در این جلسه به آقای رئیسی عرض کردم که ما سالانه هزار میلیارد تُن خاک را از دست می‌دهیم که معادل سالانه حدود 300 هزار هکتار است، اما شما برای هزار هکتار خاک از دست رفته، ده‌ها جلسه برگزار کردید، این میزان خاک سالانه 800 میلیون تومان ارزش داشته و غیرقابل برگشت است، به طوری که با هر اقدامی فرسایشی در خاک ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: معتقدم کارشناسان سازمان محیط زیست را با مسائلی  سرگرم می‌کنند، اما مسائل کلان از دست می‌رود، کارشناس سازمان محیط زیست، باید برای حفظ محیط زیست بجنگد، هیچ ارگانی به اندازه سازمان محیط زیست نگران حفظ منابع برای آیندگان نیست.

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه کارشناس سازمان محیط زیست نباید به دنبال شکستن پای یک حیوان و یا مسائلی از این دست باشند، افزود: کارشناسان سازمان بلکه باید در راستای اصلاح قوانین بجنگند.

کلانتری با انتقاد از خودروسازان، گفت:  بارها نسبت به خودروسازان گله‌مندی‌هایی را بیان کرده‌ایم، مادامی که تکنولوژی تولید خودرو را اصلاح نکنند، آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امروز ما در سازمان محیط زیست هر اختیاری که از نظر قانونی قابل تفویض بوده را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم، اگر اختیاری هم تفویض نشد، از این جهت بود که به لحاظ قانونی در اختیارات رئیس سازمان محیط زیست نبوده است،

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان محیط زیست به نمایندگی از ملت ایران، باید حافظ محیط زیست کشور باشد، گفت: چندی پیش دو نماینده مجلس با دوستانشان تصمیم گرفتند که دو جاده برای البرز مرکزی احداث کنند و مجوز آن را هم را گرفتند، ما با مصیبت‌های توانستیم اجرای یکی از این دو جاده را در جهت حفظ محیط زیست، متوقف کنیم؛ مدیرکلی که اعتراضی نسبت به احداث این جاده نداشته و مقاومت نکرده، باید محاکمه شود؛ می‌خواستند ده‌ها کیلومتر تونل را از کوه‌های البرز احداث کنند، البته ضعف‌هایی در مسیر اعطای مجوز وجود داشته، اما جلوی اجرای آن را گرفتیم.

کلانتری با بیان اینکه اگر مردم در حوزه محیط زیست آگاه باشند، خودشان جلوی اقدامات تخریبی محیط زیستی را خواهند گرفت، افزود: سمن‌های محیط زیستی در این میان نقش اساسی دارند، نباید از اقداماتشان کوتاه بیایند، امسال مجبور شدیم که از بودجه محیط زیست به آنها کمک‌ها و حمایت‌های مالی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: محیط‌بانان بخش مهم سازمان محیط زیست هستند، ما تا حدی که توان داشتیم، از آنها حمایت‌هایی کرده‌ایم، ما مجوز 700 خرید 700 دستگاه خودروی تویوتا برای محیط‌بانان را گرفتیم، اما توان خرید آن را نداشتیم، زیرا 20 میلیون دلار هزینه داشت که توان پرداخت آن را نداشتیم.

رئیس سازمان محیط زیست، بخشی از کمبود منابع مالی در این سازمان را مربوط به نپیوستن ایران به معاهده آب و هوایی پاریس دانست و گفت: ما اگر عضو معاهده پاریس بودیم، می‌توانستیم مبلغی برای خرید خودروهای محیط‌بانان نیز اختصاص دهیم، اما متأسفانه الحاق ایران به این معاهده هنوز بلاتکلیف مانده است، حداقل بنده حدود 8، 9 با با حضور در جلسات، توضیحاتی درباره این معاهده داده‌ام.

کلانتری با بیان اینکه ما تعهداتی را ذیل معاهده پاریس که می‌بایست تا سال 2030 انجام می‌دادیم، تا سال 2021 انجام داده‌ایم،  خاطرنشان کرد: تا سال 2021، 4 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: کل بودجه سازمان محیط زیست، سالانه با دلار 23 هزار تومانی، 66 میلیون دلار است، در صورتی که اگر به معاهده پاریس ملحق شده بودیم، آنها موظف بودند، 500 میلیارد دلار به ما کمک کنند که این رقم، سه برابر بودجه سالانه محیط زیست است.

انتهای پیام/