شهرخبر

ادامه مخالفت‌ها با برگزاری فینال مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در لندن


ادامه مخالفت‌ها با برگزاری فینال مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در لندن

نخست وزیر ایتالیا در دیدار با صدر اعظم آلمان در برلین با توجه به شیوع ویروس جهش یافته هندی در انگلیس لندن را مکان مناسبی برای برگزاری فینال مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا ندانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "ان تی وی" آلمان، از اواسط فوریه ماه جاری میلادی "ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا شده است و حالا برای اولین بار به برلین سفر کرده و با "آنگلا مرکل"، صدر اعظم این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

این دیدار در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل که در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می شود انجام شد که در آن به مسائل مهمی از جمله توافق پناهندگان با ترکیه، بحران کرونا و همچنین برگزاری فینال مسابقات جام قهرمانی اروپا در لندن پرداخته شد.

بر اساس این گفتگو ها ایتالیا و آلمان می خواهند برای توسعه سریع توافقنامه پناهندگی اتحادیه اروپا تلاش کنند.

مرکل در این باره گفت: ما باید چشم اندازی را درباره چگونگی ادامه این کار باز کنیم.

مرکل تاکید کرد : ترکیه میزبان تعداد زیادی از پناهندگان یعنی بیش از 3 میلیون نفر است و بنابراین حق دارد در این راستا مورد حمایت ما قرار گیرد.

صدر اعظم آلمان همچنین تاکید کرد که در نشست آخر هفته سران اتحادیه اروپا همچنین به مسئله توسعه بیشتر توافق پناهندگان با ترکیه پرداخته خواهد شد.

وی همچنین گفت که من و دراگی هر دو معتقدیم که بدون همکاری با ترکیه نمی توانیم در این مسیر پیش برویم. نخست وزیر ایتالیا هم این اظهار نظرهای مرکل را تایید کرد.

هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم یک توافق جدید درباره مسئله پناهندگان با ترکیه را درخواست کرده است.

وی در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان تاکید کرد: ما به یک به روزرسانی همکاری ها با ترکیه در زمینه مسائل مهاجرت نیاز داریم. در چارچوب یک توافق نامه جدید باید بودجه بیشتری از طرف اتحادیه اروپا در اختیار ترکیه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت: من نمی خواهم هیچ رقمی را در اینجا اعلام کنم، اما این کاملا واضح است که بدون پول امور پیش نمی رود.

هایکو ماس همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا علاقه زیادی به توسعه و به روزرسانی توافق پناهندگان با ترکیه دارد. وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که ما با دولت ترکیه داریم باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که این کشور بار مهاجرتی نه خیلی کم اهمیتی را برای ما بر دوش می کشد.

توافق پناهندگانی که در حال حاضر بین اتحادیه اروپا و ترکیه اعتبار دارد پیش بینی می کند که ترکیه علیه مهاجران غیر قانونی در اتحادیه اروپا اقدام کند و آن ها را به کشور خود بازگرداند. در مقابل هم اتحادیه اروپا کمک های مالی برای تامین پناهندگان در این کشور را به ترکیه مد نظر قرار داده است.

ترکیه بارها این انتقاد را وارد کرده که اتحادیه اروپا به وعده های مالی خود در توافق پناهندگان عمل نمی کند و بارها این اتحادیه را به خروج از این توافق تهدید کرده است.

مرکل در بخش دیگری از سخنانش به مسئله بحران کرونا پرداخته و با وجود کاهش آمار مبتلایان جدید در این کشور خواستار رعایت جوانب احتیاط شده و در عین حال درباره بهبود شرایط کرونایی ابراز خرسندی کرده و گفت: اما ما می دانیم که این پیشرفت ها تا چه اندازه شکننده است.

وی افزود: میزان واکسیناسیون در کشور البته افزایش پیدا می کند، اما ما همچنان به وضعیت ایمنی گله ای در برابر کرونا نزدیک نیستیم. ما مستعد درگیر شدن به انواع جهش یافته این ویروس هستیم. ما در انگلیس و پرتغال می بینیم که چقدر با سرعت نرخ مبتلایان جدید افزایش می یابد. بنابراین ما باید موارد را با دقت دنبال کنیم.

دراگی هم تاکید کرد که مناسبات بین آلمان و ایتالیا از طریق بحران کرونا تنگاتنگ تر شده است. وی از آلمان بابت کمک هایش به ایتالیا در موج اول کرونا قدردانی کرده و با توجه به شرایط حاد کرونایی در انگلیس اعلام کرد که می تواند انتقال محل برگزاری فینال مسابقات قهرمانی اروپا از لندن به رم را تصور کند.

دراگی در این باره گفت: فینال نمی تواند در کشوری که میزان مبتلایان به کرونا در آن به سرعت در حال افزایش است برگزار شود.

دراگی در حالی این پیشنهاد را داده است که مارکوس زودر، رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان مونیخ را به عنوان مکان مناسبی برای انتقال محل برگزاری این فینال معرفی کرده است.

در لندن در 11 جولای فینال مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا برگزار می شود و این در حالی است که ویروس جهش یافته هندی به شدت در این کشور در حال شیوع است.

هلگا براین، رئیس دفتر مرکل هم اخیرا به شهروندان آلمانی توصیه کرده که برای تماشای این مسابقات فوتبال به لندن نروند.

کرونای هندی اخیرا به شدت در انگلیس در حال شیوع است و با وجود سرعت بالای روند واکسیناسیون در این کشور منجر به افزایش چشمگیر مبتلایان جدید شده است به گونه‌ای که دولت انگلیس برنامه ها برای لغو محدودیت ها در این کشور را به حال تعلیق درآورده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا هم قواعد سختگیرانه‌ای را برای مسافران از انگلیس و به منظور مهار این ویروس در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/