شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#ایران#دولت#دولت بایدن

در ادامه مذاکرات وین؛

پولیتیکو: بایدن بسیاری از تحریم های ترامپ را قانونی می داند

پولیتیکو: بایدن بسیاری از تحریم های ترامپ را قانونی می داند

یک وبگاه آمریکایی مدعی شده در حالی که ایران خواستار لغو همه تحریم ها است؛ دولت بایدن همچنان مدعی است که بسیاری از موانع اعمال شده در دوره ترامپ قانونی است و نمی تواند آنها را رفع کند!

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو با اشاره به اینکه رفع تحریم های ضدایرانی یکی از مهم ترین مسائل مطرح در نشست وین است؛ می نویسد که آمریکا لغو برخی تحریم ها را به اینکه تحت چه عنوانی طبقه بندی شده اند؛ منوط کرده است.

این استدلال ریشه در این مسئله دارد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، بعد از خروج یک جانبه از برجام، نه تنها همه تحریم های هسته ای را که ذیل توافق لغو شده بود، احیا کرد؛ بلکه آنها را ذیل عناوین حقوق بشر و مبارزه با تروریسم طبقه بندی کرد.

با توجه به اینکه ایران خواستار لغو همه تحریم ها به ازای ازسرگیری تعهداتی است که در واکنش به بدعهدی های مکرر آمریکا و اروپا تعلیق کرده است؛ اکنون آنگونه که پولیتیکو ادعا می کند؛ مقامات واشنگتن به تهران گفته اند که دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا هم قصد ندارد همه تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ را بردارد. بهانه آنها این است که بسیاری از این تحریم ها مبنای قانونی دارد (و قابل رفع شدن نیست). البته آنها به این موضوع هم اشاره کرده اند که برخی از تحریم های دوره ترامپ با هدف دشوار کردن مسیر بازگشت به برجام وضع شده و ربطی به اتهامات غیرهسته ای که به ایران نسبت می دهند؛ ندارد (و اینها قابل رفع شدن هستند).

در این میان، برخی مخالفان سرسخت برجام قصد دارند با استناد به تحریم هایی که ذیل عنوان حقوق بشر و تروریسم طبقه بندی شده اند؛ ابزار فشار بر مذاکرات را حفظ کنند.

یک مقام آمریکایی که در جریان روند مذاکرات وین قرار دارد به پولیتیکو گفته مسائل باقی‌مانده‌ آنهایی هستند که حل و فصل آنها، بیشترین دشواری را به همراه دارد.

این مقام ناشناس می افزاید: همه چیز بر اساس این اصل که «تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ‌چیز توافق نشده»، پیش می‌رود. اختلافاتی که باقی مانده‌اند کمترند، اما مسئله این است آنهایی که حلشان از همه دشوارتر است باقی ‌مانده‌اند.