شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمندان#کودکان#رسانه ملی#نوجوانان

رسانه ملی باید آثار جذابی برای کودکان درباره سیره رضوی آماده داشته باشد / هنرمندان متعهدانه در عرصه تبلیغ آثار عترت ورود کنند


رسانه ملی باید آثار جذابی برای کودکان درباره سیره رضوی آماده داشته باشد / هنرمندان متعهدانه در عرصه تبلیغ آثار عترت ورود کنند

یک کارشناس دینی، ارائه داستان‌های جذاب در قالب کارهای هنری و با گزاره‌های دینی و شخصیت‌های مذهبی را راهکار اصلی در القای آموزه‌های دینی به کودکان و نوجوانان می‌داند و پیشنهاد می‌دهد معجزات ائمه را در قالب هنری ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم ضمن هشدار به والدین نسبت به مراقبت از تربیت دینی فرزند و نوجوانان گفت: متأسفانه در این عصر تکنولوژی و ارتباطات، شاهدیم که وقت والدین عمدتاً‌ صرف تماشای تلویزیون و فعالیت در شبکه‌های مجازی می‌شود؛‌ همان عرصه‌هایی که آسیب آن به مراتب بیشتر از سود آن است. از آنجایی که کودکان از والدین اثر زیادی می‌گیرند،‌ حداقل در زمانی که فرزندان حضور دارند، باید آنها را با رفتارهای مثبت به رفتارهای دینی کشاند؛‌ مثلاً اوقاتی را به مطالعه کتاب اختصاص دهند تا او هم کتابخوانی را بیاموزد.  

وی افزود: متأسفانه مشغولیت والدین در خانواده، عمدتاً‌ به دیدن تلویزیون و فعالیت در فضای مجازی می‌گذرد. هر کاری والدین انجام دهند، کودک از آن کپی می‌کند. اگر دقایقی که والدین در منزلند و بچه‌ها آنها را نگاه می‌کنند، زمان خود را به عنوان مثال صرف کتابخوانی کنند،‌ فرزند هم اهل کتابخوانی می‌شود. یا اینکه وقتی قصد نماز خواندن دارید، از مقدمه کار یعنی وضو گرفتن تا پهن کردن سجاده،‌ فرزند را با خود همراه کنید. خوشبختانه رسم خوبی در کشورمان است که همان، زیارت قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام است. این کار باید تداوم داشته باشد و با اولین فرصت به مشاهد شریفه سفر کنیم و خود و خانواده را در معرض انوار مقدس عترت قرار دهیم. ضمن آنکه نباید آنها را از تفریحات کودکانه بازداشت بلکه به بهانه‌های مختلف آنها را با آموزه‌های دینی آشنا کنیم. سایر ترفندها را باید خودمان بیابیم؛‌ مثل آنکه در ایام ولادت‌ها، به اهل منزل شیرینی خریداری کنیم.

بطحایی درباره برخی دیگر از ترفندها در تربیت دینی فرزند گفت: گزاره‌هایی که برای تربیت کودک تهیه می‌کنیم مهم است. الان الگوی دختران کوچک ما عروسک «باربی» و برای پسران، «بِن‌تِن» است؛ چرا این شخصیت‌ها برای آنها الگو می شود؟ زیرا یکی از ویژگی‌های مهم آنها جذابیت، قدرت‌نمایی و یا قهرمان‌آفرینی است.

وی با اشاره به اینکه ما در آثار دینی و ادبی خود کم شخصیتی برای ارائه نداریم، گفت: می‌توان قدرت‌ها و معجزات اهل‌بیت علیهم‌السلام و کرامات ایشان را در قالب‌های متعددی مثل ادبیات داستانی،‌ شعر،‌ انیمیشن، سریال و یا سینما در آورد. با همین زیرساخت‌های دم دستی می‌توان کودکان را با شخصیت‌های دینی آشنا کرد. هنرمندان ما باید متعهدانه در عرصه تبلیغ دین ورود کنند. تأثیر اخلاقی که یک شاعر و یا یک هنرمند می‌تواند بر مخاطب خود به ویژه کودکان بگذارد،‌ قابل قیاس با یک قالب خشکِ بی‌روح نیست. داستان‌های جذاب در قالب کارهای هنری و با گزاره‌های دینی و شخصیت‌های مذهبی، راهکار اصلی در القای آموزه‌های دینی به کودکان و نوجوانان است. چه در بستر مدرسه و چه خانه، به جای رفتار سلبی و بازدارنده، باید بسته جایگزینِ تربیتی داشته باشیم. اکنون که در ایام ولادت امام رضا علیه‌السلام قرار داریم، رسانه ملی ما چه کار شاخصی در زمینه تعلیم آموزه‌های رضوی چه در قالب انیمیشن و یا کارتن برای مخاطبان نوجوان خود تدارک دیده است؟ نباید به سرودخوانی و پخش کارهای تکراری بسنده کرد. 

انتهای‌پیام/