شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلب#نشست خبری#رئیسی
کلی‌گویی در پرده اول / دلیل کلی‌گویی‌های رئیسی در اولین نشست خبری خود چه بود؟
محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

کلی‌گویی در پرده اول / دلیل کلی‌گویی‌های رئیسی در اولین نشست خبری خود چه بود؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسید که ابراهیم رییسی آن‌طور که باید و شاید در قامت رئیس قوه‌مجریه حاضر نشد، نسبت به مباحث تسلط کافی نداشت و اغلب سوالات را با کلی‌گویی پاسخ می‌داد و خبری از پاسخ روشن و شفاف به جز در مواردی خاص نبود.

اعتمادآنلاین| اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزار شد. نشستی که هیچ نکته مثبت و پاسخی روشن را به مخاطب ارائه نداد. 

 

به گزارش روزنامه اعتماد، محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی به تشریح این نشست خبری پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

اولین نشست خبری سیدابراهیم رییسی در قامت رییس‌جمهوری منتخب دولت سیزدهم، دیروز با حضور اصحاب رسانه‌ برگزار شد. نشست خبری یک ساعته‌ای که البته هیچ شباهت و قرابتی به نشست خبری یک کاندیدای پیروز نداشت. احتمالا همه ما انتظار داریم که رییس‌جمهوری منتخب در اولین نشست خبری خود، همچون یک پیروز واقعی در رقابتی جدی ظاهر شود اما در لحن و بیان و اظهارات و مجموعه کنش‌های آقای رییسی نشانی از پشتوانه 62درصدی آرای اخذ شده در انتخابات 28 خرداد جاری دیده نمی‌شد.

 

گویی ما با یک نامزد پیروز انتخابات روبه‌رو نبودیم و این در چهره و بیان و رویکرد‌های ایشان مشهود می‌نمود. از سویی نشست خبری که به عنوان اولین نشست خبری نامزد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، در سطح و در حد انتظارات موجود در جامعه و در میان اهالی رسانه نبود. علی‌القاعده این نقد به ایشان یا بهتر است بگوییم به تیم آقای رییسی وارد است که چرا زمان بهتری را برای این نشست خبری انتخاب نکردند تا بتوان در فرصت کافی و با سازوکاری بهتر نشست خبری برگزار کرد که تعداد بیشتری از اهالی رسانه بتوانند پرسشگری کرده و همچنین سوالات متنوع و در حوزه‌های مختلف مطرح شود.

 

نشست‌های خبری در سطح سران قوا و مقاماتی در این رده و پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که در آن رد و بدل می‌شود، هم بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کنشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و هم از سوی اهالی رسانه و تحلیلگران تحلیل می‌شود و البته اظهارات در این‌گونه نشست‌ها عمدتا تبعات جدی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

 

به هر روی به نظر می‌رسید که آقای سید ابراهیم رییسی آن‌طور که باید و شاید در قامت رییس قوه مجریه حاضر نشد، نسبت به مباحث تسلط کافی نداشت و اغلب سوالات را با کلی‌گویی پاسخ می‌داد و خبری از پاسخ روشن و شفاف به جز در مواردی خاص نبود وبنابراین می‌توان گفت بخش عمده‌ای از این نشست خبری اساسا برای دنبال‌کنندگان جذابیت لازم را نداشت. علاوه بر این در پاسخ به سوالات خبری از ارایه راهکار مشخص یا راهبرد معین هم دیده نمی‌شد. 

 

بنابراین پاسخی به نگرانی اذهانی که با حساسیت این وقایع را دنبال می‌کنند نیز به همراه نداشت. در یک کلام شاید بتوان گفت که این نشست خبری هیچ ویژگی خاصی نداشت. 

 

یعنی نه در لحن و بیان و نه در رویکرد و راهکار انتظارات را برآورده نکرد. هیچ اتفاق جدیدی برای خبرنگاران یا جامعه خبری و سخن جدیدی بر زبان آورده نشد. به جز اینکه این نشست در فرم هیچ ویژگی خاصی نداشت؛ در محتوا نیز همین‌طور بود. اغلب سوالات در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد بود و اشاره‌هایی گذرا به مسائل داخلی یا حقوق شهروندی و گذشته آقای رییسی نیز صورت گرفت.

 

در حوزه سیاست خارجی ابراهیم رییسی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پاسخ داد و در سایر حوزه‌ها هم به کلی‌گویی روی آورد. البته نباید فراموش کرد که ایشان هیچ‌وقت مدیر اجرایی نبوده و بیشتر در حوزه قضایی فعالیت کرده، ‌بنابراین طبیعی است که به زمان بیشتری نیاز دارد تا اطلاعات خود را جهت پاسخ‌دهی تکمیل کند و به آن جامعیت بخشد.

 

البته سوالات بسیاری در این نشست مغفول مانده که مباحث اجتماعی، سیاست داخلی و البته کرونا از جمله محورهایی بود که در نشست دیروز به آن توجهی نشان داده نشد. شاید بتوان گفت یکی از نکات مثبتی که در این نشست مطرح شد قولی بود که آقای رییسی به اصحاب رسانه داد. به نظر می‌رسد دست‌کم تا ماه‌ها و سال ابتدایی فرآیند ارتباط با رسانه‌ها به همین منوال پیش برود که باید این موضوع را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که در آینده فرصت بیشتری برای ارتباط میان رییس‌جمهوری و اهالی رسانه فراهم شود.