به گزارش برنا، مورفی که ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خاور نزدیک را بر عهده دارد و اخیرا با "مجید تخت روانچی" سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص برجام، جنگ یمن و مبادله زندانیان گفتگو کرده است، در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به خبر یک رسانه آمریکایی که گزارش داده دولت بایدن بسیاری از تحریم‌های دوران دونالد ترامپ علیه ایران را قانونی می‌داند و حاضر به رفع آنها نیست، نوشت: دیوانه‌کننده است که اندک بحث لغو تحریم‌های ایران بر این سوال اصلی متمرکز شده است: آیا آنها کار کردند؟

سناتور دموکرات ایالت کنتیکت به این سوال پاسخ داده است: بدیهی است که هیچ یک از تحریم‌های ترامپ علیه ایران از جمله درباره (حجت الاسلام و المسلمین) رئیسی، رفتار ایران را به سمت بهتر تغییر نداده  و در واقع، بدتر شده است.

"بن رودز " از مشاوران امنیت ملی دولت باراک اوباما نیز در پاسخ به مورفی در حساب کاربری خود نوشت: بسیاری از بحث ها در واشنگتن درباره ایران، حول تحریم های کارآمد و شعارها متمرکز است که به هیچ نتیجه ای نمی رسد و برای به عقب انداختن برنامه هسته ای ایران کارساز نیست.

سناتور دموکرات آمریکایی در پاسخ به مقام سابق دولت اوباما نوشت: البته، اوباما نشان داد تحریم‌ های هدفمند چندجانبه علیه ایران به شرط داشتن هدف نهایی واقع‌بینانه می‌توانند موثر واقع شوند. بر عکس، ترامپ هر جنبده‌ای را بدون برخوردار بودن از حمایت متحدان و برای دستیابی به هدف خیالبافانه تحریم می‌کرد. دیوانگی است که از برچیدن آشوب تحریمی او (ترامپ) بترسیم.

 پایگاه خبری پولیتیکو مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که بایدن حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده ترامپ علیه ایران نیست زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

در همین حال، مایک پمپئو وزیر جنگ طلب دولت ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در پی پیش بینی دیپلمات ها مبنی بر نزدیک بودن توافق نهایی برای فعال شدن دوباره برجام و بازگشت آمریکا به این توافق، دولت بایدن را برای بازگشت به برجام سرزنش کرد و خواستار اعمال سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران شد.

لیندسی گراهام سناتور تندروی آمریکایی نیز به دولت بایدن برای پیوستن دوباره به برجام پس از برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه در ایران و پیروزی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی تاخته بود و دولت کشورش را مورد انتقاد شدید قرار داد.

لیندسی گراهام سناتور افراط گرای آمریکایی که در زمره سناتورهای جنگ طلب است، با تکرار ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و نیز پیش بینی وقوع رقابت تسلیحاتی در منطقه، تلاش کرد تا دولت بایدن را از بازگشت به برجام و احیای دوباره این توافق برحذر کند.

به گزارش نیویورک پست، این سناتور تندرو جمهوری خواه ادعا کرد توافق آمریکا با ایران هسته ای، منجر به رقابت های تسلیحاتی در منطقه می شود.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند این توافق که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، ظرف هفته‌های آینده فعال شود.