شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

وبلاگ مشرق

خاتمی بیانیه پیروزی داد! / کنایه معنادار مرعشی به شکست "ناسا" در انتخابات

موسوی لاری - کراپ‌شده

صدای شیون هسته سخت اصلاحات در پسا انتخابات به گوش می‌رسد. آنها می‌خواستند با تحریم خاموش شاهد مشارکتی کمتر از انتخابات مجلس باشند اما مردم توطئه آنها را ناکام گذاشتند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خاتمی بیانیه پیروزی داد!

خاتمی بیانیه پیروزی داد! / کنایه معنادار مرعشی به شکست "ناسا" در انتخابات

محمد خاتمی، لیدر جریان اصلاحات طی بیانیه‌ای که روز دوشنبه 31 خرداد و در اشاره به انتخابات 1400 منتشر کرد، نوشته است: در برابر همه آنان که در انتخابات اخیر با وجود انتقادها و تنگناها و موانع شرکت کردند و نیز آنان که با احساس اهانتی که به شعور و حقوق آنها شد یا به خاطر نومیدی از بهبود امور از رأی دادن خودداری کردند سر تعظیم فرود می‌آوریم و حساب اکثریت قاطع را از آنان که به پندار ناروای خود به‌منظور براندازی انتخابات را تحریم کردند جدا می‌کنیم!

به گزارش امتداد، او همچنین می‌گوید: از همه نامزدهای محترم و جریان‌های سیاسی که به حکم وظیفه ملی در عرصه حاضر شدند، ولی با اعمال نظرِ تنگ و استصوابی شورای محترم نگهبان از رقابت بازماندند و نیز آنان که به هر صورت امکان حضور یافتند، به ویژه از آنان که برای رفع خطر تبدیل جمهوریت اسلامی به آنچه ادعا می‌شود حکومت اسلامی است تلاش کردند، از جمله اصلاح طلبان، باید تشکر کرد.

در بیانیه خاتمی آمده است:

"در این انتخابات اما شاهد رویدادی بودیم که در خور تأمل جدی است و حاکمیت به طور خاص و جریان‌های سیاسی و مدنی به طور عام نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

عدم شرکت (بی سابقه) بالای پنجاه درصد از مردم و وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله اگر نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت نیست، نشان چیست؟ امری که خطر آن بارها تذکر داده شده، ولی مورد توجه قرار نگرفته است. عدم استقبال بخش چشم‌گیری از جامعه به دعوت به حضور و کم‌اعتنایی به نظر خیرخواهان و کسانی که مدت‌ها مرجعیت اجتماعی داشته‌اند آیا نشان نمی‌دهد که مردم از اصلاح امور نومیدند و آیا این یأس مورد سوء‌استفاده جریانهایی که به براندازی به هر قیمت می‌اندیشند نمی‌انجامد؟

این زنگ خطر باید همه را به خود بیاورد و در اصلاح ساختارها، رویکردها و مدیریت به‌گونه‌ای اقدام شود که اولاً جلوی پیشرفت این خطر بزرگ را بگیرد و ثانیاً ساز و کارهایی به کار گرفته شود که موجب دلگرمی و رضایت مردم و بهبود زندگیشان و امیدشان به آینده و در یک کلام استقرار جمهوریت با تمام معنای کلمه و با رعایت همه لوازم آن گردد."

لیدر اصلاح‌طلبان همچنین ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب، بر یاری رساندن به او تأکید کرده است. [1]

*انتخابات 1400 سومین منصه فتنه‌گری لیدر اصلاح‌طلبان بود.

خاتمی که پس از فتنه 88، "تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم" را به کارنامه خود افزوده بود؛ در انتخابات 1400 نیز از مدت‌ها قبل فرمان تحریم خاموش انتخابات که هدفی جز کاستن از میزان مشارکت نداشت را صادر کرد. [2]

اکنون نیز طبیعی است که مردم و نظام اسلامی شاهد اظهارات کسی باشند که ولو به بهانه یک درصد! مشارکت نزدیک به 50 درصدی مردم ایران در انتخابات را به سخره بگیرد و بیانیه پیروزی بدهد. از اهانت به افکار عمومی حرف بزند و مدعی نومیدی مردمی از حکومت بشود.

درباره بیانیه خاتمی البته گفتنی‌های مهمی وجود دارد:

1_ آقای خاتمی درباره افزایش مشارکت انتخابات 1400 نسبت به مشارکت 42 درصدی انتخابات مجلس یازدهم که آن نیز مورد تحریم خاموش اصلاح‌طلبان قرار گرفت؛ تجاهل‌العارف کرده و نخواسته از شکست توطئه خود در انتخابات حرف بزند!

2_ اگرچه انتخابات 1400 با افزایش مشارکت مردم نسبت به انتخابات مجلس یازدهم مواجه شد و این یک پیروزی آشکار برای نظام اسلامی است اما در عین حال نمی‌توان از توطئه تحریم خاموش نیز گذشت!

توطئه‌ای که مردم را در لفافه به عدم حضور در انتخابات و یا رأی باطله تشویق می‌کند و از این می‌گوید که ساختار و حاکمیت لیاقت این را ندارند که به نامزدی در انتخابات آن رأی داده شود.

ما در وبلاگ مشرق از مدتها قبل از انتخابات مجلس یازدهم بارها درباره این توطئه هشدار دادیم و عطف به بیش از 160 گزارش در این باره؛ آقای خاتمی امروز یک متهم است که عامدا موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده است.

3_ در بحث کاهش مشارکت در انتخابات بایستی متوجه تأثیر نقش خاتمی و هم‌مسلکانش بود.

این خاتمی بود که چند ماه قبل طی اظهاراتی گفت: متأسفانه فشارهایی هست که در عمل تحقق این خواست (انتخابات پرشور) را دشوار یا منتفی می کند. [3]

ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان می‌گذاریم که این ادبیات خاتمی تشویق به مشارکت است یا کاستن از مشارکت!؟ و خاتمی با این اظهارات مشارکت‌زدا چطور مدعی جدایی خود از براندازان شده است؟

4_ خاتمی در بیانیه خود مدعی نومیدی مردم از حکومت شده است!

ما به آقای خاتمی و به همه فرهیختگان و دانایان سیاسی عرض می‌کنیم که افزایش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم نسبت به مشارکت 42 درصدی انتخابات مجلس یازدهم، اتفاقا مبیّن امیدوار شدن مردم به حاکمیت است که با کارآمدی مجلس محقق شد.

5_ مدعای اهانت به مردم در بیانیه خاتمی از طنزهای تلخ روزگار ماست.

 بروز چند ایراد و اشکال در عملکردهای نهادهای قانونی کشور که حتما بایستی رفع شود اهانت به مردم است یا تحریم خاموش انتخابات به منظور مشارکت‌زدایی که رجالی مثل بهزاد نبوی هم با آن مخالف بودند!؟

ایرادات داخلی اهانت است یا فراهم‌آوردن خوراک سیاسی برای دشمنان خارجی و منافقین با ناسزاگویی 2 ساله به انتخابات!؟

و اینکه بیان چند انتقاد به فرایندهای انتخابات اهانت است یا انجام ندادن بدیهی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه طیفی و حزبی رجال سیاسی یعنی عدم معرفی نامزد به عرصه مردمسالاری و انتخابات!؟

***

کنایه معنادار مرعشی به شکست "ناسا" در انتخابات

خاتمی بیانیه پیروزی داد! / کنایه معنادار مرعشی به شکست "ناسا" در انتخابات

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی-از احزاب اصلاح‌طلبی که با تحریم انتخابات همراهی نکردند- در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا جبهه اصلاح‌طلبان ایران به چاه شورای عالی اصلاحات نیفتاد و باز هم تشتت در تصمیم‌گیری بین اصلاح‌طلبان برای معرفی و حمایت یا عدم حمایت از کاندیداهای موجود در عرصه انتخابات وجود نداشت، گفت: واقعیت این است که حتی در صورت اعلام موضع واحد باز هم نتیجه اصلی هیچ تفاوتی نمی‌کرد.

او در اشاره به لیست جبهه اصلاحات برای انتخابات شورای شهر می‌افزاید: خیلی روشن در شورای شهر تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای بزرگ همه اصلاح‌طلبان با تصمیم جمعی حضور داشتند اما هیچ تفاوت معناداری بین این که همه گروه‌ها می‌آمدند یا تصمیم جمعی اتخاذ نشد، دیده نمی‌شود. کما این که در شورای شهر تهران و شهرهای بزرگ همه گروه‌ها با وحدت در عرصه انتخابات لیست داده بودیم و حضور داشتیم اما نتیجه تغییری نکرد(وشکست خوردیم) [4]

*تشکیلات ناسا که بعنوان جبهه اجماعی اصلاحات، توانسته بودن ائتلافی از احزاب و طیف‌های چپ را در خود جمع کند؛ اگرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری دست به "تحریم خاموش انتخابات" زد اما در انتخابات شورای شهر حضور یافت و فهرست نامزدان خود را هم ارائه داد اما کمترین اقبالی نیافت.

و اشاره مرعشی نیز به همین معناست.

 طی روزهای اخیر نشانه‌هایی از فعال شدن کمیته‌های مجازات در اردوگاه چپ برای تاختن به احزاب و گروه‌هایی که تحت عنوان ائتلاف جمهور وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند و با تصمیم تحریم انتخابات همراهی نکردند، به چشم می‌خورد. [5]

به نظر می‌رسد صحبت‌های مرعشی پاسخی به رفتارهای افراطی این کمیته‌های مجازات نیز بوده باشد...

***

مالیخولیای هسته سخت اصلاحات پس از طرحی که شکست خورد

خاتمی بیانیه پیروزی داد! / کنایه معنادار مرعشی به شکست "ناسا" در انتخابات

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون انتخابات 1400 گفته است:‌ اینکه برآیند کلی انتخابات چیست و بازنده و برنده کیست، به نظر من انتخاباتی برگزار شد که هیچ برنده ای نداشت. ملت با این تصمیمی که گرفتند هم فرد پیروز و هم افرادی که شکست خوردند را به شکلی نوازش کردند. ما متأسفانه الآن رئیس جمهوری داریم که کمتر از یک سوم آراء واجدین شرایط را به خودش اختصاص داده و تا حالا چنین وضعیتی نداشته ایم.

او همچنین تصریح می‌کند:‌ متأسفانه شکافی بین دولت و ملت به وجود آمده و همه باید تلاش کنند این فاصله بین دولت و ملت و شکافی که به وجود آمده از بین برود و از بین رفتن آن هم یک راه بیشتر ندارد و آن هم این است که حاکمان و کسانی که اختیار دارند و می توانند تصمیم بگیرند، حق ملت را به رسمیت بشناسند. بنابر این من فکر می‌کنم ما با کمال تأسف انتخاباتی را پشت سر گذاشتیم که به هیچ یک از جلوه های آن نمی توانیم افتخار کنیم. هیچ یک از رد صلاحیت ها، نیامدن ها، آمدن و رأی منفی دادن ها و رأی حداقلی که رئیس جمهور منتخب دارد برای ما خوشحال کننده نیست. گرچه دلایل بعضی از آنها موجه است.[6]

*البته از رجال تحریم کننده انتخابات و مردانی که 2 سال آزگار بصورت شبانه‌روزی تقلا کردند تا از میزان مشارکت مردم بکاهند اما شکست خوردند! انتظاری بیش از آنچه که موسوی لاری گفته است نداریم و نمی‌توان متوقّع بود که این افراد به کامیابی بزرگ انتخابات 1400 که همانا افزایش مشارکت مردم نسبت به انتخابات قبلی بوده است اشاره کنند.

این سرگیجه رجال اصلاحات که ناشی از شکست پروژه‌شان در مقابل ارتقای محبوبیت نظام در نزد مردم بوده است حکما تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

جالب است که مردم بدانند اینهمه عجز و لابه‌های اصلاح‌طلبان و مدعای آنها پیرامون نبود مشارکت حداکثری در حالی است که مشارکت مردم نسبت به انتخابات گذشته افزایش یافته و به مرز 50 درصد رسیده است.

(چه اگر نبود تخلفات محرز وزارت کشور دولت آقای روحانی در برگزاری انتخابات، بسا که امروز این عدد از 50 هم عبور کرده بود!)

و این رخداد که نشان از شکست توطئه تحریم خاموش انتخابات توسط ستاد اصلاحات دارد؛ شایسته تبریک و تهنیت است نه موجب ملامت.

برنده نیز بر عکس آنچه موسوی لاری تصور می‌کند مشخص است!

برنده انقلاب اسلامی است که توانسته ضمن افزایش دادن میزان مشارکت مردم؛ با وجود تمام بدخواهی‌ها و توطئه‌های دشمن و دنباله‌های خارجی او اما یک انتخابات سالم و قانونی را برگزار کند و مشروعیت و استقرار خود را بیش از پیش به اثبات برساند. چه اینکه مشروعیت انتخابات نه با میزان مشارکت که با توانایی حکومت در دفع تهدیدات داخلی و خارجی و اجرای مُرّ قانون شناخته و فهمیده می‌شود.

***

1_ http://emtedad.news/print/?id=2872

2_mshrgh.ir/1121882

3_mshrgh.ir/1204446

4_https://etemadonline.com/content/497522

5_mshrgh.ir/1235023

6_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1514224