شهرخبر

شرایط به نفع مردم تغییر می‌کند

- آیا با رئیس جمهور امریکا دیدار می کنید؟ - رئیسی : خیر- اولویت‌ دولتم بهبود کسب‌وکار مردم و توجه به اشتغال و مسکن است- سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی شود و به برجام محدود نخواهد شد- در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود حتماً مورد حمایت خواهد بود- وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد- زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهد شد- پیام انتخابات وحدت و انسجام ملی بود- دولت مربوط به یک جریان و جناح خاص نخواهد بود- تعامل گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«تغییر شرایط» شاید مهمترین پیام و سخن رئیس جمهور منتخب ایران به مخاطبان داخلی و خارجی خود بود. آنجا که او در اولین نشست خبری بعد از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مختصات و جهت‌گیری این تغییر را منافع مردم دانست. حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بخش ابتدایی این نشست خبری سمت‌گیری‌های اصلی دولت خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی را تشریح کرد، خود را رئیس جمهور همه ایرانیان خواند و از ضرورت تقویت سرمایه اجتماعی گفت. محور و بنیان تشکیل کابینه‌اش را شایسته‌سالاری دانست و وعده داد که با انجام اقداماتی کارشناسی شده اعتماد مردم به بورس را برمی‌گرداند.

اگر چه از مجموعه‌های سیاسی حمایت‌کننده خود در انتخابات صمیمانه تشکر کرد اما همزمان یادآور شد که به صورت مستقل در انتخابات حضور یافته لذا دولتش مربوط به یک جریان و جناح خاصی نخواهد بود. رئیسی که کارش در قوه قضائیه را با مبارزه با فساد آغاز کرده بود، اینجا هم وعده داد که فسادستیزی را به قوه مجریه هم خواهد آورد. در حوزه مسائل خارجی و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران هم هیچ نشانه‌ای دال بر نگرانی از مواضع وی آن‌گونه که برخی رسانه‌های خارج از کشور تلاش دارند القا کنند، دیده نشد. رئیس جمهور منتخب از برجام دفاع و یادآوری کرد که تیم سیاست خارجی او گزارش‌های تیم مذاکره کننده ایران در وین را دریافت و بررسی می‌کنند. آنجا که خواست خود از امریکا را بر شمرد، اشاره کرد که هم دولت فعلی و هم دولت او بر رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی تأکید دارند. با این حال این موضوع را هم گفت که سیاست خارجی دولتش از برجام شروع نمی‌شود و به آن هم محدود نمی‌ماند. به گفته رئیسی اولویت دولت سیزدهم تعامل و تقویت رابطه با همسایگان است. به صراحت گفت که حاضر نیست با رئیس جمهور امریکا دیدار کند. فراز پایانی نشست دیروز رئیسی هم دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت و سرمایه‌گذاری در ایران بود که البته وعده داد زمینه‌های این برگشت را تسهیل خواهد کرد.

وحدت و انسجام ملی؛ پیام انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب در ابتدای نخستین نشست خبری خود، ابعاد و پیام‌های انتخابات اخیر را تشریح و تبیین کرد. رئیسی، حماسه ۲۸ خرداد امسال را دنباله حماسه‌هایی دانست که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کردند و گفت: حضور مردم پیامی برای همه دشمنان داشت. این حضور با معنا و گسترده با وجود شرایط کرونا، دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی دشمن انجام گرفت. حضور ملت بزرگ ایران در انتخابات که با ساعت‌ها ایستادن پای صندوق رأی انجام گرفت، با وجود برخی از گله‌مندی‌ها از شرایط انجام گرفت.

رئیس جمهور منتخب یکی از پیام‌های این انتخابات را پیام وحدت و انسجام ملی دانست و افزود: پیام دیگر ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی مردم بود. پیام ملت ایران، مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران، پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم راه امام(ره) و شهدا بویژه سردار دل‌ها شهید سردار قاسم سلیمانی بود.

او با بیان اینکه مردم با حضور خودشان وفاداریشان را به خون مطهر شهدا اعلام کرده و به پیام رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند، ادامه داد: این پیام باید از سوی همه مدیران و مسئولان دولتی که امور را به‌عهده خواهند گرفت شنیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ما باید به عهدی که با مردم بستیم وفادار بمانیم، اضافه کرد: وفاداری این است که با همه وجود برای رفع مشکلات پیش‌رو و باز کردن گره‌ها تلاش کنیم. با اعتماد به نیروی انسانی بویژه جوانان و ذخایر ارزشمند کشور وضعیت و شرایط به نفع مردم و برای گشایش در زندگی مردم تغییر می‌کند.

او در این بخش از سخنان خود، در تشریح سیاست داخلی سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سیاست داخلی، اولویت‌های ما بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم و بهبود شرایط در نظام اداری و کارآمدی است. حتماً یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانون مدار و فساد ستیز شکل خواهد گرفت.

رئیسی با اشاره به تلاش‌های دولت‌های مختلف در 40 ساله گذشته در مسیر توسعه‌یافتگی کشور، اظهار کرد: در برخی حوزه‌ها به قله‌هایی دست یافته‌ایم، اما در برخی حوزه‌ها به دلیل بی‌توجهی به داشته‌های داخلی و سوء‌مدیریت‌ها مشکلات و عقب‌ماندگی‌هایی از جمله در جهت اجرای عدالت داریم.

او محور تحول در دولت سیزدهم را، اجرای عدالت در بستر گام دوم انقلاب اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که اقدامات ما از مردم گره‌گشایی کند، امید را به مردم بازگرداند و اعتماد مخدوش شده به مردم و جوانان ما برگردد تا احساس همه این باشد که دولت، امیدآفرین و اعتمادآور است و دولت مربوط به جناح خاصی نخواهد بود. رئیس جمهوری منتخب با بیان اینکه دولت من، دولت همه کسانی خواهد بود که وطن دوست هستند و دغدغه انقلاب و دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند، تأکید کرد: هر کسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد، همکار ما در دولت خواهد بود.

شرایط جدید پیش روی دنیا است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تشریح سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم نیز با بیان اینکه دنیا باید بداند که وضعیت با حضور حماسه‌ساز مردم عزیز تغییر کرده است و شرایطی جدید پیش‌روی دنیا است؛ گفت: دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها ایستادگی دارد.

او خطاب به جهان، بویژه غرب تأکید کرد: باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور منتخب افزود: در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، حتماً مورد حمایت ما خواهد بود اما ما وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات فرسایشی باشد، بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و برای ملت بزرگ ایران آورده‌ای داشته باشد.

برخورد با فساد و رانت؛ نخستین دستور در دولت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه، به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد، در شرایطی که محور سؤالات خبرنگاران داخلی مسائل داخلی و اقتصادی و محور سؤالات خبرنگاران خارجی، امریکا و احیای برجام بود.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار صداوسیما، مبنی بر اینکه نخستین اولویت دولت شما چیست و نخستین دستور شما در دولت جدید چه خواهد بود؟ اظهار کرد: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فساد زا که ایجاد رانت می‌کنند، باید خاتمه داده شود و تمام دستگاه‌های اداری موظفند ریشه‌های فساد و رانت‌خواری را از بین ببرند و این ساز‌و‌کارها از سوی دولت اصلاح شود. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: همچنین اولین اقدام دولت ما توجه به مسأله اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید در این زمینه حضور فعال داشته باشند.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرگزاری مهر درباره برنامه دولت برای رفع موانع تولید نیز تصریح کرد: شعار امسال و سال‌های اخیر درباره رونق تولید بوده است. محور کار ما هم رونق تولید خواهد بود و برای این کار باید نقدینگی در کشور مدیریت شود. ما نقدینگی را باید به سمت تولید سرازیر کنیم که ساز و کارهایی هم در دستور کار داریم.

او با بیان اینکه تولید کننده اعتراض دارد که نقدینگی کم است، افزود: از آن‌سو کارشناسان هم می‌گویند رشد نقدینگی موجب ایجاد مشکلات شده است، لذا ما برای رفع این مشکل تولید را پرجاذبه و فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد را بی‌جاذبه می‌کنیم تا نقدینگی به طرف تولید برود. البته این کار با بخشنامه انجام نمی‌شود و دولت حتماً برنامه‌ای برای رونق تولید دنبال می‌کند.

رئیسی گفت: یکی از راه‌های جذابیت برای تولید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است و افزایش مالیات برای فعالیت‌های غیرمولد مثل هدایت نقدینگی به سمت ارز، مسکن و زمین است. ما عدالت مالیاتی را دنبال می‌کنیم.

اشراف به وضع موجود

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به پرسش روزنامه شرق درباره اشراف وی درباره وضعیت کشور و این پرسش که آیا برنامه‌ای صد روزه برای کشور دارید؟ گفت: وضعیت و شرایط کشور روشن است و مراکز و نهادهای مختلف آمارهایی می‌دهند و این آمارها از دید مردم و رسانه‌ها پنهان نیست! مردم نیز حتماً باید بدانند که دولت جدید در چه شرایطی و وضعیتی شروع به کار می‌کند.

او با بیان اینکه اعداد و آمار به عنوان یک گزارش شناختی از وضعیت موجود حتماً پیش روی مردم و رسانه‌ها خواهد بود؛ افزود: ما هم وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم و هم وضع موجود را و سپس تفاوت این دو وضع را بیان و تلاش خواهیم کرد که وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک‌تر کنیم.

 رئیسی اضافه کرد: آنچه که ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهند، فراموش نکردن عمل به وعده‌های خود است و ما این وعده‌ها را پیش روی همه دولتمردان قرار خواهیم داد و نه فقط در صد روز نخست، بلکه در تمام مدت کار تمام سختگیری‌ها در جهت تحقق وعده‌ها بکار گرفته می شود. او با بیان اینکه من در ابتدا شاید هفته‌ای یک‌بار و بعد ماهی یک‌بار ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت و زمینه‌ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد، ادامه داد: نشست امروز ما با رسانه‌ها نشست آغاز خواهد بود و حتماً این نشست‌ها می‌تواند به دولت و رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم کمک کند؛ رسانه‌ها باید دغدغه‌های مردم را دنبال کنند و دولت دیدگاه‌ها و نظرات خود را تبیین کند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل قرار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: محور کار ما در دولت اقدام و عمل خواهد بود و دستگاه‌ها به صورت خاص و من به عنوان خادم و کوچک مردم، آنان را در جریان امور می‌گذارم. اگر هم مشکلی باشد، حتماً با مردم در میان خواهم گذاشت.

اعتماد  را به بورس بازمی‌گردانم

رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به سؤال روزنامه جام جم درباره برنامه‌های دولت برای پاسخ دادن و رفع گلایه‌های مردم بویژه اقشار مردم بیان کرد: به عنوان رئیس جمهوری خود را خادم جمهور می‌دانم، چه کسانی که به من رأی دادند، چه کسانی که به کاندیداهای محترم دیگر رأی دادند، چه کسانی که به دلیل کرونا یا دلایل دیگر پای صندوق حاضر نشدند. من خودم را خادم همه ملت می‌دانم و خود را موظف به پاسداری و صیانت از حقوق مردم می‌دانم. هر اقدامی را که برای افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش هزینه‌های اجتماعی باشد در دستور کار دولت مردمی قرار داده و در این زمینه اقدام می‌کنم.

او همچنین در پاسخ به خبرگزاری فارس در مورد حل مشکلات بورس بیان کرد: من با اقداماتی اعتماد مردم را به بازار بورس برمی‌گردانم. از جمله اینکه دولت حتماً بورس را قلکی برای خود قرار نمی‌دهد تا کسری بودجه خود را از طریق بورس تأمین کند. تلاش می‌کنیم تضمین‌های لازم را برای جبران خسارات سهامداران خرد ایجاد کنیم. ساز و کارهای نظارتی و صندوق توسعه را فعال می‌کنیم تا از ایجاد تکانه در بورس پیشگیری کند. با تسهیل شرایط برای شرکت‌هایی که آماده ورود به بورس هستند، بورس را عمیق خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به پرسش خبرگزاری AFP فرانسه درباره نسبت دولت سیزدهم با دیدگاه‌های شهید بهشتی اظهار کرد: شهادت دکتر بهشتی جلوه‌ای از سیاه‌دلی و جنایت هولناک منافقین و همچنین جلوه‌ای از رفتار کشورهای مدعی حقوق بشر نسبت به منافقین است. چرا قاتل شهید بهشتی، رجایی و باهنر به برخی کشورهای غربی پناه برده‌اند، کشورهای مدعی حقوق بشر چه پاسخی به افکار عمومی و رسانه‌ها دارند که در کشورشان کسانی که ۱۷ هزار نفر را به خاک و خون کشاندند، زندگی می‌کنند.

او گفت: شهید بهشتی شخصیت جامعی بود. عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالتخواهی و حق‌خواهی از محورهای مهم رفتاری آیت الله بهشتی بود. آنچه شهید بهشتی را شاخص می‌کند توجه و باور به مردم بود و این اعتقاد، تشریفاتی نبود. من هم به عنوان یک طلبه خدمتگزار تأکید دارم که توجه به مردم و ساز و کارهای ایجاد کارآمدی در نظام را ارزش بدانم. شهید بهشتی برای نظام ساختارسازی کرد و من این ساختارها را برای دولت انقلابی بسیار مهم و مؤثر می‌دانم.

 در دولت مردمی، شایسته‌سالاری محور خواهد بود

رئیس جمهوری منتخب در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه «این روزها فهرست‌های متعددی برای کابینه  شما اعلام می‌شود. با توجه به حمایت گروه‌های مختلف از شما، ملاکتان برای تعیین اعضای کابینه و به دست آوردن رضایت همه گروه‌ها چیست؟ آیا به تشکیل کابینه فراجناحی معتقدید؟ یا برای جنابعالی شایستگی و کارآمدی فارغ از گرایش‌های سیاسی مهم است؟ و یا گرایش‌های سیاسی به همراه  کارآمدی؟» گفت: همانطور که من بارها اعلام کردم، به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که  از من حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم، اما من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فسادستیز بودن و مردم‌دار بودن است.

رئیسی افزود: توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنند؛ ما سامانه‌ای در اختیار آحاد مردم قرار می‌دهیم و شاخص‌هایی را در آن سامانه قرار می‌دهیم که هر کسی در هر کجای کشور احساس می‌کند، می‌تواند به عنوان یک مدیر و خدمتگزار در دولت مؤثر باشد معرفی شود؛ من از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم. در دولت مردمی شایسته‌سالاری محور خواهد بود.

رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا درباره برنامه‌های وی برای تأمین کالاهای اساسی در شرایط تحریم اظهار کرد: موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است؛ نظارت بر زنجیره تأمین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف از اولویت‌های دولت خواهد بود؛ لکن اساس موضوع این است که باید ارتباط بین سفره‌های مردم و کالاهای اساسی را با دلار و خارج از کشور، طی اقدامی میان مدت و طولانی‌مدت قطع کنیم؛ این کار را اجرایی می‌دانیم و از برنامه‌های ماست و حتماً خودکفایی کشور نسبت به کالاهای اساسی را از ابتدای کار کلید خواهیم زد.

 امریکا به تعهدات خود در برجام بازگردد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به سؤال یورونیوز، به عنوان نخستین خبرنگار خارجی که فرصت طرح سؤال خود را داشت، از امریکا و اروپا خواست به تعهدات برجامی خود بازگردند.

او در پاسخ به این سؤال که چه پیامی به امریکا و اروپا درباره برجام دارید، گفت: کشورهای اروپایی و امریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چگونه اقدام کردند، امریکا برجام را نقض کرد و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد. من به امریکا می‌گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم‌ها بودید، اما این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید.

رئیس جمهوری منتخب خطاب به اروپایی‌ها هم  تأکید کرد: به اروپا هم می‌گویم تحت فشار امریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید، عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید. خواسته مردم احقاق حق آنان است و ما حق آنان را دنبال می‌کنیم ان‌شاءالله.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی «ان بی سی» امریکا مبنی بر اینکه آیا برای مؤثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی امریکا از جمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای را حفظ کنید، گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارشات است.

 او اضافه کرد: امریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را رفع کند و آنچه در دولت دوازدهم و دولت من مورد تأکید است، رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است. امریکا باید به دنیا پاسخ دهد که چرا نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به ایران تعلل می‌کند؟ و اروپا باید پاسخ دهد که چرا همکاری با امریکا را پیگیری می‌کند؟

به عنوان حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بوده‌ام

خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی، از رئیس جمهوری منتخب درباره  اتهامات برخی از سازمان‌های حقوق بشر همچون سازمان عفو بین‌الملل علیه وی و همچنین تأثیر این موضوع بر روی نحوه تعامل با دیگر سران دنیا به‌ویژه کشور‌های غربی پرسید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ با تأکید بر اینکه من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بوده‌ام و حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کردم، تصریح کرد: به آنان که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.

او اضافه کرد: امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند باید در این باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد قدردانی و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم و امروز نیز در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می‌دانم و خود را موظف می‌دانم از حقوق انسان‌ها دفاع کنم و اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشرند با به وجود آورندگان داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم انداختند، مورد محاکمه و مؤاخذه قرار بگیرند، دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.

با بایدن دیدار نمی‌کنم

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار یک رسانه روسی که آیا در شرایط رفع تحریم‌ها حاضر به دیدار با رئیس جمهور امریکا هستید، گفت: نخیر.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «سی.‌ان.‌ان» درباره موضع جدید دولت ایران درباره توافق جامع‌تر ایران و امریکا و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای نیز گفت: دوباره تکرار می‌کنم که چرا بایدن به تعهدات دولت قبل پایبند نیست و به وظایف خود عمل نکرده و پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت امریکا این است که سریعاً به تعهدات خود عمل کرده و تمامی تحریم‌ها را رفع کند و این‌گونه صداقت خود را نشان دهد. او با بیان اینکه ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد، چون بر اساس برجام شاهد آورده مناسب برای خود نیست، دلیل این امر را عهدشکنی امریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش دانست و تأکید کرد: مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست.

موضوعی که مذاکره و توافق شد را عمل نکردند چطور می‌خواهند وارد مسائل جدید شوند؟

رئیسی در پاسخ به سؤال «پرس تی‌وی» مبنی بر سیاست دولت جدید ایران برای احیای برجام اظهارکرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران که بارها اعلام شده این است که ایران به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و از این علم در عرصه‌های مختلف بهره می‌گیرد. بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی هم اقدامات ایران کاملاً در چارچوب مقررات بین‌المللی است. با این حال چرا برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران موانع ایجاد می‌کنند؟ اقدامات هسته‌ای ایران به اعتراف خود سازمان‌های بین‌المللی بدون هیچ مشکل و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است، اما چرا موانع و مشکلات پیش روی اقدامات هسته‌ای ایران قرار دادند.

تلاش برای گسترش روابط با چین

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی.سی.تی.وی» چین درباره روابط راهبردی ایران و چین و انتظار وی از رابطه بین دو کشور اظهار کرد: دولت‌های مختلف ایران از ابتدای پیروزی انقلاب روابط با چین را دنبال می‌کردند و امروز هم روابط خوبی داریم؛ همچنین ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد. روابط بسیار خوبی را با چین دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافقات بین دو کشور حتماً در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین، از رئیس جمهور منتخب درباره اظهارنظر برخی مسئولان اسرائیلی پرسید که او را خطرناک‌ترین رئیس جمهوری ایران توصیف کرده بودند که منافع این رژیم را به خطر خواهد انداخت، و نیز موضع رئیسی را درباره تحولات منطقه از جمله یمن و عربستان جویا شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پاسخ مردم فلسطین و کسانی را که حق آنها غصب شده است چگونه خواهد داد؟ اظهارکرد: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که به آرای عمومی رجوع کنند؛ فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و پیش از آنکه این رژیم نسبت به ما احساس وحشت کند، باید از مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت و کسانی که حق آنها را ضایع کرده، بترسد. امروز کسی که ابتکار عمل را در میدان در دست دارد، گروه‌های مجاهد فلسطینی هستند.

او تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی، همان سیاستی است که امام خمینی(ره) فرمودند و در قانون اساسی ما تصریح شده، همواره حامی مظلومان خواهد بود؛ امروز فلسطین مظلوم واقع شده و جمهوری اسلامی ایران حامی فلسطین خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه یمن تأکید کرد: به نظر، یمن باید هرچه زودتر از سوی خود یمنی‌ها مدیریت شود و هرگونه دخالت سعودی‌ها و حامیان سعودی‌ها باید متوقف شود؛ جمهوری اسلامی بر توقف هرچه سریع‌تر جنگ علیه مردم یمن تأکید دارد و معتقد است که یمن باید توسط خود یمنی‌ها اداره شود. ما بر توقف هرچه سریع‌تر حملات سعودی‌ها نسبت به مردم مظلوم یمن تأکید می‌کنیم. رئیسی همچنین درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره رابطه با عربستان سعودی گفت: اعلام می‌کنم که ما روابط با تمام کشورهای دنیا و تعامل با آنها را بویژه کشورهای همسایه اعلام کردیم. اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم بازگشایی سفارت دو کشور هیچ مانعی از سوی جمهوری اسلامی نیست و این سیاست را پیشتر هم اعلام کرده‌ایم؛ الان هم اعلام می‌کنیم که روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی با هیچ مانعی مواجه نیست.

برش

دولت زمینه های بازگشت ایرانیان خارج از کشور را تسهیل می کند

رئیس جمهور منتخب، در پایان این نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی، با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم همه زمینه ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد، اظهار کرد: دولت خود را همچنان که نسبت به تأمین امنیت و حقوق مردم در داخل مسئول می‌داند، نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز خود را مسئول می‌داند؛ چرا که آنان ایرانی هستند و ما نسبت به آنان هم مسئولیت داریم؛ لذا باید ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در ایران توسط ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود، افزود: بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، سرزمین آبا و اجدادی‌شان است. امروز امنیت کاملی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و همه سرمایه‌گذاران دنیا بدانند که امروز ایران امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و دولت این امنیت را برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه سامانه‌ای برای دریافت ایده‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد، اظهارکرد: نخبگان، اصحاب رسانه و همه صاحبان اندیشه و خرد که ایده‌ای برای اداره دولت و سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، در بانک ایده‌ها از ایده‌های آنها استقبال می‌کنیم. او با تأکید بر اینکه ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید باشد، گفت: در این زمینه بجز حضور در اجتماعات مردمی سامانه‌ای برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی طراحی خواهیم کرد. امیدوارم بتوانم ارتباطی بادوام را با همه سطوح جامعه به عنوان خادم جمهور داشته باشم. برای همه دولتمردان و مدیران نیز ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های مهم مأموریت و مسئولیت آنان خواهد بود.