شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هیوندای

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20

هاچ بک ها کلاسی نسبتا پر طرفدار در بازار خودرو اند که مشتریان همیشگی خود را داشته اند. از مطرح ترین هاچ بک های موجود در جهان می توان فولکس واگن گلف را نام برد.

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20

به گزارش منیبان، در بازار ایران هم در میان داخلی ها، پژو ۲۰۶ و پراید هاچ بک در صدر فروش بازار قرار دارند. در بازار وارداتی ها، اگر از هاچ بک های لوکسی همچون آلفارومئو جولیتا و ب ام و سری ۱ بگذریم، به شماری از کره ای ها می رسیم که در حال رقابت با یکدیگر اند. دو مورد از این چشم بادامی ها، کیا ریو و هیوندای i۲۰ اند که در کنار انبوه کراس اوورها و سدان های پر زرق و برق بازار، مشتریان خاص خود را دارند. امروز این دو را در برابر یکدیگر قرار دادیم تا ببینیم که در نهایت کدام یک از آنها مقام برتر را به خود اختصاص می دهد.

طراحی ظاهری

کیا ریو

ریو نامی آشنا در بازار ایران است. خودرویی که در نسخه صندوقدار نسل اولش، پا به خط تولید سایپا گذاشت. ریو در واقع جایگزین هزاره سومی پراید در کمپانی کیا بود که اولین بار در سال ۲۰۰۰ به جهانیان معرفی شد. نسل دوم ریو هیچ گاه به ایران نیامد، اما نسل سوم در اواخر عمرش، به صورت محدود توسط شرکت اطلس خودرو وارد کشورمان شد. نسل سوم در هر دو نسخه هاچ بک و صندوقدار وارد ایران شد. این اولین باری بود که خریداران ایرانی هم می توانستند ریو هاچ بک را در دسترس داشته باشند. ریو هاچ بک ۲۰۱۷ نسبت به برادر سدان خود، ظاهر جذاب تر و جوان پسندتری دارد. در نمای جلو، برجستگی زیاد گلگیرها، طول کوتاه کاپوت و چراغ های خمره ای جلب توجه می کنند. فرم خاص چراغ ها و نحوه اتصال آنها به گلگیر، ظاهر تخم مرغی به نمای جلو این خودرو بخشیده است. لازم به ذکر است که ظاهر مدل های ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶، تفاوت های اندکی پیدا کرده است که به فیس لیفت جزئی ریو در این سال، مربوط می شود. این تغییرات در نمای جلو به طراحی جدید قاب مه شکن ها و فلاپ های تزئینی آن محدود شده است.

  • کیا ریو

  • کیا ریو

در نمای کناری ریو بر خلاف بیشتر خودروهای کره ای، اثری از خطوط تند و تیز و طراحی اغراق آمیز به چشم نمی خورد. خطوط طراحی به سبک هاچ بک های اروپایی، کاملا نرم و روان از آب درآمده اند. درهای ریو ابعاد کوچکی دارند و پنجره ها نیز کاملا کم ارتفاع طراحی شده اند. رینگ ها از فرم ۴ پره دوبل برخوردار اند و نکته جالب کپی برداری شرکت سایپا در طراحی رینگ های ساینا از آنهاست! از رینگ ها که بگذریم، به آینه های کناری پایه دار می رسیم که از جذاب ترین المان های طراحی نمای جانبی ریو هستند. در نمای عقب، چراغ هایی بزرگ به چشم می خورند که با گرافیک LED زیبایی که دارند، بخشی از هویت ظاهری ریو را به وجود آورده اند. طراحی درب صندوق در کمال سادگی انجام شده است. مهم ترین تفاوت ظاهری فیس لیفت ۲۰۱۷ با مدل های قبلی، فرم جدید دیفیوزر و شبرنگ های سپر عقب است که ظاهری اسپرت و متفاوت به ریو هاچ بک بخشیده اند.

هیوندای i۲۰

هیوندای i۲۰ هم خودرو جدید و تازه واردی در کشورمان نیست. سالهاست که i۲۰ در ایران حضور دارد. نسل اول i۲۰ به واسطه شرکت آسان موتور به ایران راه یافت. مدل های اولیه در تعدادی محدود به فروش رسیدند. پس از آن، فیس لیفت نسل اول با چراغ ها و جلو پنجره جدید به بازار آمد که آن هم بسیار مورد استقبال جوانان و بانوان قرار گرفت. اما نسل دوم i۲۰ با طراحی متحول شده، این بار توسط کرمان موتور و به شکل مونتاژی در ایران عرضه شد. طراحی i۲۰ جدید نسبت به نسل قبل، به پختگی و تکامل رسیده است. در نمای جلو، چراغ هایی کشیده و زیبا را می توان یافت که در کمال سادگی، با یک جلو پنجره نواری باریک به یکدیگر متصل شده اند. اما بخش اصلی جلو پنجره به فرم همان جلو پنجره های شش ضلعی هیوندای، همچون لبخندی بر صورت i۲۰ نشسته است. مه شکن ها و چراغ های روشنایی روز، بر روی سپر کنار یکدیگر قرار گرفته و با ظرافت و زیبایی خاصی طراحی شده اند. در مجموع ظاهر i۲۰، نمونه بارز یک هاچ بک خوش سیمای شرقی است که به دنبال سهم خواهی بیشتر از بازار می گردد.

  • هیوندای i۲۰

  • هیوندای i۲۰

در نمای جانبی، همچنان می توان شاهد پختگی طراحی نسبت به مدل های قبلی بود. پروفیل درها و پنجره ها، از طراحی منطقی و زیبایی بهره می برند. خط شانه قدرتمند روی درها، نمای ساید i۲۰ را به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم کرده است. شاید اصلی ترین المان طراحی در این نما را ستون C مشکی رنگ باید دانست که پنجره های کناری را به شیشه عقب متصل می کند. رینگ های مدل های مونتاژی از نوع ۱۶٫۰ اینچی دو رنگ هستند که تناسب خوبی با ظاهر شیک و اسپرت i۲۰ برقرار کرده اند. اما نمای عقب را به جرئت می توان برگ برنده طراحی خارجی این نسل به حساب آورد. هر چند که نمای جلو نیز، جای هیچ ایراد و انتقادی باقی نگذاشت! اما از حق که نگذریم، چراغ عقب های i۲۰ جدید هم واقعا زیبا شده اند! افزون بر گرافیک نئون، کشیدگی زیاد آنها بر روی درب صندوق نیز به جذابیت های نمای عقب افزوده است. چراغ مه شکن و دنده عقب نیز به صورت تکی به کناره های رفلکتورهای روی سپر، انتقال یافته اند. اما طراحی سپر به طور کلی ساده است و جای خالی یک دیفیوزر بزرگتر در آن، به خوبی احساس می شود.

طراحی داخلی

کابین کیا ریو

کیا در طراحی داخلی ریو، اصل کاربردی بودن را محور کار خود قرار داده است. داشبورد ظاهری ساده و جعبه ای دارد. کنسول مرکزی از دریچه های تهویه افقی، پنل دیسپلی سیستم صوتی و پنل دکمه های سیستم تهویه مطبوع تشکیل شده است. کنسول با قطعات مشکی پیانویی و کروم تزئین شده است. وجود لچکی در کناره های داشبورد، علاوه بر دلباز کردن فضای کابین، نقطه کور موجود در این قسمت را از بین برده است. نشان دهنده های پشت آمپر درون سه استوانه قرار دارند و جذاب به نظر می آیند. نور پردازی تجهیزات داخلی ریو به رنگ سفید و قرمز است. غربیلک فرمان طراحی ساده و خوش دستی دارد و انواع دکمه های کنترلی را بر روی آن می توان مشاهده کرد. کیفیت متریال کابین ریو نسبت به هم کلاسانش، در سطح رضایت بخشی ارزیابی می شود. البته که همچون تمام خودروهای اکونومیک، پلاستیک های خشک در مقیاسی وسیع در داشبورد و رودری ها به کار رفته اند، اما نمی توان انتظاری بیش از اندازه هم از آن داشت.

کابین هیوندای i20

هیوندای در طراحی داخلی نسل دوم i۲۰، همچون شریک خود کیا، طرحی کاربردی را ارائه داده است. جذاب ترین نکته i۲۰ های مونتاژ کرمان موتور، دو رنگ بودن تریم داخلی است که خوش بختانه قربانی بد سلیقگی عرضه کننده وطنی نشده است. تریم دو رنگ مشکی – قهوه ای افزون بر روکش صندلی ها و رودری ها، بر روی رویه بالایی داشبورد هم به چشم می خورد. دریچه های تهویه و دیسپلی ضبط، طراحی ساده ای دارند. هیوندای پا را فراتر گذاشته و از کیا هم طراحی ساده تری برای کابین i۲۰ در نظر گرفته است. چرا که پنل کنترلر های تهویه، ظاهری کاملا معمولی دارد. فرمان i۲۰ کوچک تر از ریو است و خوش دست تر از آن هم به نظر می رسد. حتی نشان دهنده های پشت آمپر هم نسبت به ریو، طراحی ساده تری دارند. در مجموع کابین i۲۰ شیک و منطقی به نظر می رسد و بیشتر از آنکه بتواند نظر جوانان را جلب کند، مورد پسند خانواده ها قرار می گیرد. کیفیت مواد استفاده شده در ساخت داشبورد و رودری ها، اختلاف آنچنانی با ریو ندارد. اما دو رنگ بودن تریم داخلی، حس بهتری از مواجه با کابین را نسبت به اتاق تمام سیاه ریو به سرنشینان منتقل می کند.

امکانات رفاهی و ایمنی

کابین کیا ریو

کیا ریو نسل سه همچون هر اتومبیل کره ای وارداتی دیگری، با حداکثر آپشن های رفاهی به بازار کشورمان آمده است. در واقع اختلاف چندانی میان فهرست امکانات مدل های صندوقدار و هاچ بک این خودرو دیده نمی شود. از جمله مهم ترین تجهیزات ریو هاچ بک فیس لیفت ۲۰۱۷ می توانیم به ۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم مدیریت پایداری، سیستم کنترل حرکت در سر بالایی، سنسور های هشدار دهنده عقب، سان روف برقی، پشت سری های فعال در تصادف، نمایشگر فشار باد تایرها، استارتر دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مدیریت پیمایش، کروز کنترل، محفظه خنک نگه دارنده (کول باکس)، آینه های تاشو برقی، سنسور باران، سنسور نور، اینتر فیس، بلوتوث، گرم کن صندلی های جلو و فرمان الکتریکی با ستون جمع شونده تلسکوپی اشاره کنیم.

کابین هیوندای i20

هیوندای i۲۰ نسل یک در زمان واردات به کشور، از پر آپشن ترین هاچ بک های خارجی بازار به شمار می رفت. در پروژه مونتاژ نسل دوم این خودرو در ارگ جدید کرمان، متاسفانه شاهد بودیم که کره ای ها به همراه شریک ایرانی خود، برای کنترل قیمت تمام شده، به حذف سلیقگی آپشن ها روی آوردند. بنابراین i۲۰ جدید با وجود تمام شایستگی ها، به عنوان مثال، طیف وسیعی از مشتریان خود را به دلیل عدم برخورداری از سان روف از دست داد! با این حال، بر روی همین i۲۰ های تولیدی هم امکانات اندکی به چشم می خورد که از موارد شاخص آنها می توان سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در شیب، نمایشگر باد تایرها، آینه الکترو کرومیک، نمایشگر ۷٫۰ اینچی مجهز به رهیاب ماهواره ای، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، بلوتوث، محفظه خنک نگه دارنده، تهویه مطبوع اتوماتیک با سیستم تصفیه هوای یونیزه، گرم کن آینه های جانبی، سنسور باران، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، مه شکن جلو و عقب، برف پاک کن هوشمند، فرمان الکتریکی مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی و ۲ کیسه ایمنی هوا را نام برد.

حتماً بخوانید: آپشنولوژی: هیوندای i20 پر آپشن تر است یا کیا ریو هاچ بک؟

تجربه رانندگی

ریو نسل سه با پیشرانه ای ۱٫۴ لیتری به ایران آمد. پیشرانه ای که ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. کیا در این نسل از ریو متاسفانه برای انتقال قدرت، به سراغ گیربکس قدیمی ۴ سرعته خودکار رفته است که برای یک هاچ بک امروزی، اندکی از مد افتاده به نظر می رسد. با توجه به مشخصات یاد شده، ریو اتومبیل چست و جابکی نیست. شتاب گیری برای این موتور ۱۴۰۰ سی سی به کندی اتفاق می افتد و برای بهبود شتاب گیری، گیربکس خودرو به طور دائم مجبور به معکوس دادن های بی مورد می شود که این هم افزایش مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد. با این حال، عمده مالکان ریو جدید از میزان مصرف اتومبیلشان رضایت کافی دارند. مصرف این خودرو در کاتالوگ های رسمی هم ۶٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که نسبت به دیگر خودروهای هم رده، عددی اقتصادی و مقرون به صرفه است.

کیا ریو

ریو هاچ بک نسل سه شاید در توانایی های حرکتی، خودرو اسپرت و هیجان انگیزی نباشد، اما در عوض، سواری به شدت اسپرتی به سرنشینان خود ارائه می دهد! فنر بندی اسپرت در کنار وجود رینگ های ۱۷٫۰ اینچی و تایرهای فاق کوتاه، سواری کاملا خشکی به ریو بخشیده است که در خیابان های پر دست انداز شهرهای ایران، کوبش های فراوان را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. در واقع اگر پیشرانه ای قوی تر بر روی این خودرو وجود داشت یا از شتاب گیری بهتری برخوردار بود، می شد تا حدی با سواری خشک آن هم ساخت. اما با این شرایط، ریو نسل سه را می توان خودرویی نه چندان وسوسه انگیز از لحاظ فنی دانست. البته پایداری خودرو به لطف وجود انواع سامانه های ایمنی، ارتفاع کم از زمین و سیستم تعلیق اسپرت در سطح خوبی قرار دارد و ریو به خوبی می تواند چسبندگی خود را در مواقع حساس، حفظ نماید.

هیوندای i۲۰ نسل سه با یکی از ضعیف ترین موتورهای موجود به ایران آمد. پیشرانه ای ۱٫۴ لیتری که کمتر از ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور آن نیز به ۱۳۴ نیوتن متر می رسد. این یعنی حتی ضعیف تر از برادر نا تنی اش، ریو! حتی در بحث انتقال قدرت نیز همچون کیا، هیوندای از جعبه دنده ۴ سرعته استفاده کرده است. بنابراین انتظار نداشته باشید که در هیوندای i۲۰ نسل دو، سخن از شتاب فوق العاده و توانایی های عجیب و غریب به میان آوریم. این خودرو حتی از نسل پیشین خود هم که از یک موتور ۱٫۶ لیتری ۱۲۲ اسب بخاری بهره می برد، ضعیف تر عمل می کند. عدد رسمی اعلام شده برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ این هاچ بک در شرایط ایده آل، بالاتر از ۱۴ ثانیه است. با این اوصاف، i۲۰ را بیشتر می توان مناسب مصارف شهری دید تا مسافرت های طاقت فرسا! هیوندای i۲۰ مونتاژ کرمان، هاچ بکی جمع و جور است که در حد وزن و ابعاد خود می تواند قدرت و شتاب متوسطی را به نمایش بگذارد. با توجه به این نکته که در بحث مصرف سوخت هم هوای جیب شما را خواهد داشت.

کابین هیوندای i20

سواری i۲۰ به مراتب وضعیت ایده آل تری برای یک خانواده ایرانی نسبت به ریو دارد. کوچکتر بودن رینگ ها و ذات خانوادگی تر محصولات هیوندای نسبت به کیا، در نرمی بیشتر این خودرو بی تاثیر نیستند. فرمان i۲۰ از کمک برقی برخوردار است و گیربکس ۴ سرعته هم به نرمی دنده ها را شیفت می دهد. این دو فاکتور در کنار سیستم تعلیق نرم، سواری لذت بخشی برای این هیوندای کوچک به ارمغان آورده اند. به گونه ای که بسیاری از افراد با نشستن پشت فرمان این نسل از i۲۰، مجذوب همین نرمی و آسایش سواری آن می شوند و به هیچ وجه توجهی به کمبود قدرت پیشرانه و تعداد دنده های گیربکس نمی کنند! خوش بختانه شرکت کرمان موتور از خیر حذف سیستم کنترل پایداری (ESC)  گذشته است! بنابراین می توان نمره قبولی را به i۲۰ در بخش پایداری داد. در واقع هندلینگ i۲۰ در مقایسه با بیشتر خودروهای این کلاس، واقعا خوب و راضی کننده است. هر چند که کاهش ارتفاع و افزایش عرض خودرو نیز در افزایش هندلینگ نسبت به نسل قبل، بی تاثیر نبوده است.

کیا ریو هاچ بک

کلاس بدنههاچ بک جمع و جور
ابعاد بدنه (mm)۴۰۴۵*۱۷۲۰*۱۴۵۵
فاصله محوری (mm)۲۵۷۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۳۹۶
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۰۹
حداکثر گشتاور (n.m)۱۳۷
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۰۹۳
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۶٫۴
ظرفیت باک (lit)۴۳

هیوندای i۲۰ مونتاژی

کلاس بدنههاچ بک جمع و جور
ابعاد بدنه (mm)۴۰۳۵*۱۷۳۴*۱۴۷۴
فاصله محوری (mm)۲۵۷۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۳۶۸
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۹۸
حداکثر گشتاور (n.m)۱۳۴
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۰۲۷
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۶٫۷
ظرفیت باک (lit)۴۵

کیا ریو هاچ بک

نقاط مثبت: طراحی اسپرت و جوان پسند، امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، هندلینگ مناسب، مصرف سوخت مناسب

نقاط منفی: موتور ضعیف، گیربکس قدیمی، شتاب کم، سواری خشک، بازار خرید و فروش کم رونق، کمبود قطعات یدکی

هیوندای i۲۰ مونتاژی

نقاط مثبت: طراحی مدرن و زیبا، سواری نرم، هندلینگ مناسب، مصرف سوخت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده

نقاط منفی: موتور ضعیف، گیربکس قدیمی، شتاب کم، حذف امکانات مهم رفاهی و ایمنی