شهر خبر

اگر همیشه حس تشنگی دارید به این بیماری ها مبتلا هستید!

اگر همیشه حس تشنگی دارید به این بیماری ها مبتلا هستید!

تشنگی راهی است که بدن خبر از کم آبی می دهد و برای داشتن عملکرد بهینه گزینه ضروری است. احساس گرسنگی یا تشنگی بعد از ورزش شدید طبیعی است، اما اگر مدام لیوان خود را برای رفع عطش پر آب می کنید و باز هم تشنه هستید می تواند نشانه وجود مشکلی پیرامون سلامتی تان باشد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، در ادامه به برخی دلایل آن اشاره می شود.

 

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یعنی بدن آب کافی برای انجام کارهای عادی را ندارد و تشنگی علامت اصلی آن است که احتمال می رود به دلایل زیادی مانند ورزش، اسهال، استفراغ و تعریق زیاد رخ دهد. علائم دیگری که نشان می دهد باید آب بنوشید، عبارتند از:

ادرار تیره رنگ

به دفعات نیاز به ادرار کردن نیست

خشکی دهان و پوست

احساس خستگی یا سبکی سر

سردرد

کودکانی که دچار کم آبی هستند نیز ممکن است:

هنگام گریه اشک نداشته باشند یا اینکه اشک کمی داشته باشند

دهانی خشک و چسبناک داشته باشند

کمتر به دستشویی بروند یا پوشک خود را کمتر کثیف کنند

دمدمی مزاج یا تنبل باشند

 

دیابت

عطشی که به نظر نمی رسد نمی توان آن را رفع کرد چیزی که پزشکان آن را پرنوشی می نامند یکی از علائم ابتلا به دیابت است.

 

هنگام بروز این بیماری بدن به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نمی کند یا به درستی از آن استفاده نمی کند که این امر باعث می شود مقدار زیادی قند به نام گلوکز در بدن جمع شود.

 

گلوکز در ادرار آب بیشتری جذب می کند، بنابراین بیشتر اوقات برای ادرار کردن باید دستشویی بروید همین امر باعث می شود بدن نیاز به جایگزینی مایعات از دست رفته داشته باشد.

 

همراه با تشنگی و مراجعه به دستشویی به دفعات سایر علائم دیابت عبارتند از:

تاری دید

احساس خستگی زیاد

گرسنگی

بریدگی ها و کبودی هایی که دیر بهبود می یابند

 

دیابت بی مزه

علیرغم نام آن این بیماری مربوط به دیابت نیست. دیابت بی مزه زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی هورمونی تولید نمی کند که به کلیه ها در کنترل میزان آب بدن کمک کند و تشنگی بیش از حد یکی از علائم اصلی آن محسوب می شود.

 

در صورت ابتلا به دیابت بی مزه ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

کمبود آب بدن

نیاز به ادرار کردن به دفعات

خشکی دهان

هنگامی که دهان احساس خیلی خشکی می کند باعث تشنگی می شود. این عارضه به طور معمول برای اینکه در دهان بزاق کمتری ترشح می شود رخ می دهد.

 

این اتفاق می تواند ناشی از مصرف برخی داروها، سایر بیماری ها مانند سرطان، بیماری هایی مانند سندرم شوگرن، آسیب عصبی در سر و گردن یا استعمال دخانیات باشد. اگر غدد بزاق کافی نداشته باشند علائم دیگری مانند موارد زیر را نیز تجربه خواهید کرد:

بوی بد دهان

تغییر ذائقه

لثه تحریک شده

چسبیدن رژ لب به دندان ها

بزاق غلیظ و رشته ای

مشکل جویدن

 

کم خونی

کم خونی یعنی بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم ندارد. برخی از افراد با آن متولد می شوند در حالی که برخی دیگر در مراحل بعدی زندگی به آن مبتلا می شوند. موارد زیادی از جمله بیماری ها، رژیم غذایی نامناسب یا خونریزی شدید می توانند باعث بروز کم خونی شوند.

 

کم خونی خفیف به احتمال زیاد فرد را تشنه نمی کند، اما در صورت جدی شدن شرایط ممکن است آب بیشتری بنوشید. علائم دیگر عبارتند از:

سرگیجه

احساس خستگی و ضعف

داشتن پوستی رنگ پریده یا مایل به زرد

نبض سریع

تعریق

 

هایپرکلسمی

هایپرکلسمی یعنی سطح کلسیم در خون بیش از حد طبیعی است. علل آن شامل غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال (پرکاری پاراتیروئید)، بیماری دیگری (سل و سارکوئیدوز) و حتی سرطان (ریه، پستان، کلیه و مولتیپل میلوما) است. علاوه بر تشنگی علائم هایپرکلسمی شامل موارد زیر است:

تکرر ادرار

ناراحتی معده

تهوع و استفراغ

یبوست

درد استخوان و ضعف عضلانی

مسائل مربوط به مغز: گیجی، خستگی و افسردگی

مشکلات قلبی (نادر): نبض تند یا آریتمی و سایر مشکلات قلبی

 

چگونه می توان عطش خود را رفع کرد؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که چه چیزی باعث عطش می شود. نوشیدن آب بیشتر نقطه خوبی برای شروع است. اما اگر با نوشیدن آب هم نمی توان بر تشنگی خود غلبه کرد باید به پزشک مراجعه کنید. علت آن هرچه باشد فقط نباید نادیده گرفته شود زیرا بیشتر شرایطی که باعث تشنگی می شود قابل درمان است.

منبع: الو دکتر