شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آزمون سراسری#قرآن و عترت

فقهی زاده در آیین قرعه کشی نوزدهمین آزمون سراسری قرآن مطرح کرد:

تدوین طرح نامه بیستمین دوره آزمون سراسری از تیرماه

تدوین طرح نامه بیستمین دوره آزمون سراسری از تیرماه

آئین قرعه کشی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت با اعلام طرح نامه بیستمین دوره آزمون سراسری از تیرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین قرعه کشی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در دهه کرامت با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز ۳۱ خرداد ماه در محل جلسات این معاونت برگزار شد.
در این جلسه فخرالدین اسماعیلی با ارائه گزارشی از آمار آزمون سراسری قرآن گفت: در مجموع ۲۷ هزار نفر در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن قبول شدند که امروز در آئین قرعه کشی سه هزار و ۲۵۰ نفر با قید قرعه انتخاب شده و جوایزی به داوطلبان اعطا خواهد شد.
وی ادامه داد: هزار و ۴۱۸ نفر در رشته‌های مختلف آزمون موفق به کسب نمرده شدند و ۸۳۷ نفر نیز در همه رشته‌ها نمره کامل را به دست آوردند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مساعدت معاون قرآن عترت مبنی بر افزایش تعداد شرکت کننده ها افزود: دو هزار نفر بالای دوازده سال و ۵۰۰ نفر نیز پایین دوازده سال قرار بود اعلام شوند که با مساعدت معاون قرآن و عترت این آمار به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده و به تعداد سه هزار و ۲۵۰ نفر رسید. در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سرانه و ۸۵۰ میلیون تومان از محل قرعه کشی به قرآن آموزان اختصاص پیدا کرده است. در سالهای قبل این جوایز بیشتر به مؤسسات انجام می‌شد امام امسال این امر بیشتر به اشخاص حقیقی کمک می‌شود.

تدوین طرح نامه بیستمین دوره آزمون سراسری از تیرماه

برگزاری بیستمین دوره آزمون سراسری به صورت الکترونیک

در ادامه این جلسه عبدالهادی فقهی زاده به تبریک مشارکت و حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و تقارن آن با ایام دهه کرامت، گفت: با توجه به آماری که از آزمون سراسری قرآن به دست آمده ۶۵ درصد ثبت نام کنندگان در آزمون شرکت کرده و ۳۴ درصد نیز قبول شدند که این میزان با توجه سالهای قبل که آزمون به صورت حضوری برگزار می‌شد بسیار قابل توجه است.

فقهی زاده با تاکید بر اینکه سوالات به صورت متنوع طراحی شده و امکان تقلب نیز وجود نداشت، ادامه داد: امسال این آزمون به صورت شایسته ای به عنوان اولین تجربه اولین آزمون تمام الکترونیک برگزار شد. بنا داریم در آذر ماه امسال نیز بیستمین دوره آن را مهیا کنیم تا بعد از تغییراتی که در دولت به وجود خواهد فعالیت مانده و عقب افتاده‌ای نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم تعداد برندگان افزایش پیدا کرده است گفت: هزینه‌ها و برندگان را در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن افزایش دادیم و در همین راستا هزینه‌ای که از شرکت کنندگان دریافت شد را به جوایز اضافه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه معاونت قرآن و عترت یکی از شفاف‌ترین معاونت‌های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ بیستمین دوره آزمون سراسری قرآن نیز به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و در سال ۱۴۰۱ زمینه‌ای برای آزمون حضوری فراهم خواهد شد.

معاون قرآن و عترت افزود: در نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت چهار استان محروم و یک منطقه محروم از یک استان ثبت نامشان به صورت رایگان انجام شد.

مشارکت بیش از هزار مؤسسه در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن

فقهی زاده با اشاره به آمار شرکت کنندگان گفت: ۷۶ درصد از شرکت کنندگان نوزدهمین دوره آزمون بانوان و ۲۴ درصد را آقایان تشکیل دادند. در این دوره هزار و ۶۵۶ مؤسسه شرکت کردند که از این تعداد ۸۴۷ مؤسسه برنده و دارای نمره قبولی شدند. ما در این دوره سعی کردیم مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد و سازمان دارالقرآن به صورت مشترک در این آزمون شرکت کنند و حمایت‌های جانبی نیز به همین نسبت میان مؤسسات توزیع شده است.

وی افزود: آزمون سراسری قرآن جریان سازی فرهنگ قرآنی برای آموزش قرآن است. سعی داشتیم این آزمون به مسائل پیرامونی قرآن بسط پیدا کند و تنها علوم ظاهر مانند قرائت و حفظ و تجوید را شامل نشود بلکه سطح قابل قبولی از توسعه مفاهیم قرآنی را در این آزمون شاهد باشیم. همچنین توجه ویژه به مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز از جمله دستاوردهای ما در این آزمون بوده که به صورت جدی مورد توجه واقع شده است.

نبض فعالیت‌های قرآنی با مشارکت مردم میزند

در ادامه نیز مرتضی خدمتکار در خصوص این آزمون گفت: این آزمون مشارکت قرآن آموزان را علیرغم مشکلات زیادی که با آن مواجهه بودند نشان می‌دهد. این امر در اعلام حضور بدین معناست که هنوز نبض فعالیت‌های قرآنی میزند و می‌تواند جریان سازی کند. می‌توان در این زمینه گفت که مسابقات قرآنی یک رویداد نخبگانی است اما آزمون سراسری قرآن وعترت مانند یک ورزش همگانی است که اقشار مختلف مردم را درگیر می‌کند.

در ادامه نیز مراسم نیز در هررشته و بخش برگزیدگان مشخص شدند. برهمین اساس تعداد و جدول جوایز آنان در زیر می‌آید.

تدوین طرح نامه بیستمین دوره آزمون سراسری از تیرماه