شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

چگونه سردرد ناشی از کرونا را تشخیص دهیم؟

چگونه سردرد ناشی از کرونا را تشخیص دهیم؟

کووید-19 به عنوان یک بیماری تنفسی ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. علت بروز آن ویروس کرونا است که از نظر بالینی به عنوان کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ شناخته می شود. در حال حاضر چندین علائم برای ابتلا به کرونا شناسایی شده که سردرد یکی از آنهاست. آیا سردرد یکی از علائم رایج است و تفاوت آن با سردردهای تنشی یا خوشه ای یا میگرن چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث لاین، برای پاسخ به این سوالات و موارد دیگر تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

آیا سردرد یکی از علائم رایج کووید-19 است؟

سردرد یکی از علائم ابتلا به کرونا محسوب می شود، اما اینکه چه نقطه ای از عفونت به طور معمول رخ می دهد هنوز در حال تحقیق است.

 

با توجه به گزارش های منتشر شده تا این لحظه سردرد هم در اوایل و هم اواخر عفونت مشاهده می شود و سردرد شدید به احتمال زیاد با وخیم شدن وضعیت بیمار همراه است، همچنین سردرد می تواند از علائم ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به میگرن باشد.

 

در این موارد سردرد قبل از بروز علائم کووید-19 مانند تب و سرفه گزارش شده است. مطالعات شروع به بررسی چگونگی ارتباط با سردرد شایع ناشی از کووید-19 کرده است. تعداد دقیق بر اساس جمعیت مورد مطالعه متفاوت است، اما تحقیقات نشان می دهند این مورد در حدود 11 تا 34 درصد رخ داده است و بیشتر در افرادی که بستری شده اند گزارش شده است.

 

این تخمین با گزارش های سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مطابقت دارد:

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 55 هزار مورد تایید شده کووید-19 مورد بررسی قرار گرفته که نشان می دهد سردرد در 13.6 درصد گزارش شده است.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نیز درمورد افراد بستری مبتلا به کرونا نیز نشان می دهد سردرد 9.6 تا 21.3 درصد گزارش شده است و مشخص شد سردرد یکی از علائم شایع در افراد زیر 65 سال است.

 

چگونه سردرد ناشی از کرونا را تشخیص دهیم؟

سردرد شکایت شایعی بین اغلب افراد است. به همین دلیل ممکن است از خود بپرسید چگونه می توان تشخیص داد سردرد ناشی از کرونا است یا خیر. در حال حاضر، مشخصات دقیق سردرد کووید-19 به خوبی تعریف نشده است.

 

همین این می تواند تشخیص سردرد ناشی از ابتلا به کرونا را از سایر سردردها سخت کند. برخی گزارش ها ویژگی های زیر را برای سردرد کووید-19 توصیف می کنند:

شدت آن متوسط تا شدید است

احساس پالس یا فشار ایجاد می کند

در دو طرف سر رخ می دهد

هنگام خم شدن تشدید می شود

 

تفاوت آن با میگرن چیست؟

برای افراد دچار حملات میگرن سردرد کووید-19 نیز متوسط تا شدید توصیف شده است. با این حال، بر خلاف سردرد ناشی از میگرن سایر علائم آن مانند حساسیت به نور و صدا وجود ندارد. سردرد کووید-19 مانند سایر بیماری های ویروسی همراه با تب رخ می دهد.

 

تب با میگرن و انواع دیگر سردردها مانند سردردهای تنشی یا خوشه ای غیر معمول است، بنابراین در صورت بروز سردرد و نگرانی از ابتلا به کرونا دمای بدن خود را همراه با سایر علائم چک کنید. اگر تب یا سایر علائم کرونا را دارید بهتر است تست بدهید.

 

چه علائم دیگری اغلب علائم هشدار دهنده کرونا محسوب می شوند؟

در حالی که سردرد یکی از علائم کووید-19 است، علائم دیگری نیز وجود دارد که بیشتر شایع است که شامل:

تب

خستگی

سرفه

تنگی نفس

علائم اضافی که ممکن است در یک فرکانس مشابه یا کمتر از سردرد رخ دهد، شامل موارد زیر است:

گلو درد

درد و بدن درد

آبریزش یا گرفتگی بینی

علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

از دست دادن بویایی یا چشایی

 

در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

در صورت بروز سردرد یا علائم دیگری نگران ابتلا به کرونا هستید این کارها را انجام دهید:

قرنطینه. در خانه بمانید و در خانه هم از سایر اعضای خانواده خود فاصله بگیرید. سعی کنید از اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کنید.

 

در صورت حضور افراد دیگر از ماسک استفاده کنید و حداقل 6 فوت از افراد دیگر در خانه فاصله بگیرید.

علائم خود را با یک پزشک در میان بگذارید. پزشک در مورد نحوه مراقبت از خود به شما مشاوره می دهد، همچنین به احتمال زیاد انجام تست کرونا را توصیه می کند.

علائم خود را تحت نظر داشته باشدی. در صورت تشدید علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

چه روش های درمانی برای سردرد کمک کننده است؟

در صورت بروز سردرد به دلیل کرونا یا هر دلیل دیگر مراحلی برای بهبود آن در خانه وجود دارد برای مثال:

داروهای بدون نسخه استفاده کنید: مصرف داروی ضددرد بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن به تسکین درد و کاهش تب کمک می کند.

کمپرس سرد استفاده کنید: گذاشتن کمپرس سرد روی پیشانی ضمن کمک به تسکین سردرد در صورت تب نیز می تواند به خنک شدن بدن منجر شود.

ماساژ ملایم را امتحان کنید: ماساژ آرام در اطراف پیشانی یا شقیقه هنگام سردرد می تواند به کاهش علائم کمک کند.

کمی استراحت کنید: در صورت شدید بودن سردرد سعی کنید کمی دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که بیشتر موارد ابتلا به کرونا خفیف است، اما در برخی از افراد این بیماری می تواند بسیار شدیدتر شود که به طور معمول بین 5 تا 8 روز رخ می دهد.

 

علائم مختلفی تحت عنوان علائم هشدار دهنده بیماری شدید کرونا وجود دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

تنفس دشوار

درد یا فشار در قفسه سینه

رنگ لب ها، صورت یا ناخن ها به آبی تغییر می یابد

گیجی

مشکل بیدار ماندن یا بیدار شدن

 

در پایان

سردرد یکی از علائم بالقوه کووید-19 است. با این حال، شواهد موجود نشان می دهد کمتر از سایر علائم کرونا مانند تب، سرفه، خستگی و تنگی نفس شایع است.

 

سردرد ناشی از کرونا هم در مراحل اولیه و هم در مراحل بعدی بیماری گزارش شده است که برخی اوقات همراه با تب رخ می دهد. از آن به عنوان یک سردرد تپنده ای یاد می شود که شدت آن از متوسط تا شدید تغییر می یابد و اغلب روی دو طرف سر تاثیر می گذارد.

 

اگر به سردرد مبتلا شدید و مشکوک به ابتلا به کرونا هستید خود را در خانه قرنطینه کرده و با پزشک تماس بگیرید. داروهای بدون نسخه، استراحت و کمپرس سرد می توانند به کاهش علائم سردرد کمک کنند.

منبع: دکتر سلام