به گزارش برنا، لاوروف روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با هلگا اشمید دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: سازمان امنیت و همکاری اروپا باید با توجه به فراگیری و رویکرد جامع خود در عرصه امنیتی می تواند در امور بین المللی نقش بیشتری برعهده گیرد. 

لاوروف با بیان اینکه در مورد ضرورت به تکامل رساندن فعالیت سازمان امنیت و همکاری اروپا تفاهم داریم، اظهار کرد: ما اتفاق نظر داریم که با توجه به گستره جغرافیایی محدوده سازمان امنیت و همکاری اروپا و اصول توافق جمعی در تصمیم گیریهای آن، این سازمان می تواند در امور بین المللی در وهله نخست منطقه یوروآتلانتیک (منطقه اروپا و آمریکای شمالی) نقش فعالتری داشته باشد.  

 وی افزود: اطمینان دارم برای اینکه این امر تحقق بیابد، می بایست فرهنگ همکاری و گفت و گوهای توام با اعتماد متقابل که ویژگی سازمان امنیت و همکاری بوده است، به آن بازگردانده شود.  

 وزیر خارجه روسیه گفت: متاسفانه این گونه نیست که همه اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا چنین رویکردی را بپذیرند. 

 وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات امروز برای دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا و همکاران وی از نقطه نظر ادامه تلاش ها برای یافته وجوه مشترک بین ایده های مختلف به منظور افزایش کارایی این سازمان سودمند باشد. 

روسیه بارها از رویکرد سازمان امنیت و همکاری اروپا در برخی مسائل اروپایی ازجمله حقوق روس تبارهای ساکن شرق اوکراین و اقلیت های روس ساکن کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی و فعالیت رسانه های روسی در این کشورها انتقاد کرده است.

 لاوروف در این مورد در دیدار امروز گفت که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مساله استقرار تسلیحات و تجهیزات جنگی در خطوط حائل در منطقه مناقشه در دونباس را تشدید کرد.

وی افزود: زلنسکی از پذیرفتن بند مربوطه در سند مربوط به حل مناقشه دونباس در آستان اجلاس گروه نورماندی در سال ۲۰۱۹ خودداری کرد.