شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#بلاروس

شورای اروپا:

آسمان اتحادیه اروپا به روی بلاروس بسته می شود

آسمان اتحادیه اروپا به روی بلاروس بسته می شود

شورای اروپا با صدور بیانیه ای از بسته شدن آسمان و فرودگاه های اتحادیه اروپا به روی بلاروس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه ۷ کشور غیراروپایی از تصمیم قطعی برای بستن آسمان خود بر شرکت‌های هواپیمایی بلاروس خبر دادند.

بر اساس این گزارش، شورای اروپا با صدور بیانیه‌ای رسمی در همین خصوص اعلام کرد: شورا (اروپا) تصمیم گرفت با توجه به وضعیت بلاروس و در راستای تقویت اقدامات محدود کننده موجود، ممنوعیت پرواز بر فراز حریم هوایی اتحادیه اروپا و همچنین منع دسترسی شرکت‌های هواپیمایی بلاروسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپا را اعلام کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای نامزد (برای عضویت در اتحادیه اروپا) شامل مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و آلبانی و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ به همراه اعضای منطقه اتحادیه اقتصادی اروپا با این تصمیم همراهی خواهند کرد.

شورای اروپا همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که کشورهای مذکور باید از اجرای این تصمیم در زمره سیاست‌های ملی خود، اطمینان حاصل کنند.

لازم به ذکر است که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با یکدیگر در شهر «لوکزامبورگ» دیدار کردند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان که خواستار وضع تحریم های گسترده علیه بلاروس شده است در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی وت» (Die Welt) گفت: «گمان کنم که تحریم های بیشتر علیه بلاروس اجتناب ناپذیر باشد».

وی ادامه داد: «ما باید دایره تحریم ها علیه بلاروس را برای در برگرفتن بخش های اقتصاد این کشور مانند صنعت پتاس و یا انرژی، وسیع تر کنیم. همچنین باید جلوی این امکان را که دولت بلاروس بتواند با انتشار اوراق قرضه ملی، در داخل اتحادیه اورپا موفق به تامین بودجه شود؛ بگیریم».

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه اروپا پیش از این با متهم کردن بلاروس به فرود اضطراری یک هواپیمای مسافربری جت برای دستگیری یکی از مخالفان دولت این کشور، آسمان کشورهای عضو این اتحادیه را به روی هواپیماهای بلاروس بسته بود.

تنش ها با بلاروس پس از آنکه لوکاشنکو برای ششمین بار عنوان ریاست جمهوری را از آن خود کرد بالا گرفت. کشورهای غربی به حمایت از اپوزیسیون بلاروس، نتیجه این انتخابات را زیر سوال بردند.