شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مناظره#صدا و سیما#ثبت‌نام

قاضی‌زاده هاشمی:

مناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساند

مناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساند

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما با بیان اینکه میزان مشارکت قبل از ثبت‌نام ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسید، گفت:بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه انتهای الوند با اشاره به وظیفه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از قبل از ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری تا اعلام نهایی نتیجه انتخابات، کار تنظیم و هماهنگ سازی برنامه‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهد، البته مواردی نظیر اخبار سیاسی ذیل نظر کمیسیون نیست، بلکه برنامه‌ای که نامزد مستقیم در آن حضور دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوال‌ها از نامزدها بر چه اساس تنظیم و پرسیده می‌شوند، تصریح کرد: سوال‌ها از نامزدها در مناظرات بر اساس دغدغه‌ها و مشکلات مردم و نظرسنجی‌ها صورت می‌گرفت. در حقیقت کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ۴ نظرسنجی معتبر کشور دسترسی دارد، لذا موضوعات مختلف در قالب نظرسنجی‌ها جمع می‌شوند و بر اساس آنها سوال‌ها طراحی می‌شوند، بنابراین مجری برنامه تنها اجراکننده مناظره است.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما اظهار داشت: در واقع، روز قبل از هر مناظره با گروه کارگردانی جلسه داشتیم و در مورد مسائلی نظیر ثانیه شمارها، تصویرسازی و حتی نور و گریم با هم صحبت می‌کردیم و عدالت رسانه‌ای را در نظر گرفتیم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: به عبارت دیگر، ساختار برنامه مناظرات با ساختار سایر برنامه‌های تلویزیون تفاوت داشت، از این رو تلاش کردیم که نامزدها بتوانند به طور صحیح برنامه‌های خود را ارائه کنند تا مردم، انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند و همه سعی ما بر این بود که رسانه بنابر چارچوب قانون حرکت و عمل کند و سلیقه‌ای نباشد.

وی گفت: البته اثر کار خود را در برآوردهای مردمی مشاهده کردیم. میزان مشارکت قبل از ثبت‌نام ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسید. بنابراین علی رغم کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی، مناظرات تا ۱۰ درصد بر افزایش مشارکت و تهییج مردم تاثیر گذاشت. به عبارت دیگر این ۱۰ درصد ناشی از فضای رسانه در انتخابات بود و نمی‌شود انتظار داشت که رسانه کار خارق‌العاده انجام دهد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح تأثیر مناظرات بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: بعد از مناظره اول پیک داشتیم، در مناظره دوم نمودار خطی شد، در این مدت حتی نرخ مشارکت، روزانه از چند جا نظرسنجی می شد، برخی اقدامات نظیر واکسیناسیون می‌توانست صورت بگیرد که مشارکت افزایش پیدا کند اما انجام نشد. در این میان بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشتند.

قاضی زاده هاشمی در رابطه تأثیر حضور نزدیکان نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی آنها، تصریح کرد: در این انتخابات چند مورد اقدام جدید انجام دادیم، از سه ما پیش نظر بر این بود که برنامه خانواده محور برگزار کنیم که براساس آن نامزدها، اعضای خانواده خود را معرفی و تعامل کنند تا ببینیم می‌توانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند اما نهایت به گفتگوی یک ربع افراد نزدیک، تبدیل شد که بر اساس آن نامزد، یکی از افراد بسیار نزدیک خود را معرفی کرد. تجربه خوب و جدید بود و قبل از گفتگوی ویژه خبری پخش شد که بسیاری از افراد آن را مشاهده می‌کردند لذا بسیار موثر بود.

وی یادآور شد: همچنین به علت کرونا اقدام جدیدی صورت گرفت و آن نیم ساعت گفتگوی هر نامزد با دوربین برای هر استان بود. اگر برنامه استانی و خانواده برای دوره‌های بعد هم در نظر گرفته شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. موضوع دیگر مربوط به شور و نشاطی بود که از قِبَل مناظرات به وجود آمد، به صورتی که میزان مشارکت در مناظره اول ۴۰ درصد، در مناظره دوم ۵۱ درصد و در مناظره سوم به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساندمناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساند