شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#ساحلی#حماس

صدور حکم خودمختاری دو استان سودان/ بازگشایی جاده ساحلی در لیبی


صدور حکم خودمختاری دو استان سودان/ بازگشایی جاده ساحلی در لیبی

اولین سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به موریتانی، دستور شورای ریاستی لیبی برای بازگشایی جاده ساحلی ( محور اتصال شرق به غرب لیبی) و فرمان رئیس شورای حاکمیتی سودان درباره خودمختاری دو استان این کشور از جمله رخدادهای آفریقاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، هیئت فلسطینی به ریاست اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دیدار 4 روزه خود از مغرب پایان داد و فرودگاه رباط را به مقصد موریتانی ترک کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس برای اولین بار امروز وارد نواکشوط شد تا با مقامات موریتانی درباره مقاومت فلسطینیان در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها در قدس شریف، جنگ غزه و جدیدترین تحولات فلسطین به گفت‌وگو بنشیند.

موریتانی از سال 2009  پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه روابط خود را با این رژیم قطع کرد.

به دنبال عادی سازی روابط مغرب، بحرین و امارات  با رژیم صهیونیستی برخی منابع خبری اعلام کردند، موریتانی قصد عادی سازی روابط با تل آویو دارد اما دولت نواکشوط چنین خبری را تکذیب کرد.

بازگشایی جاده ساحلی

شورای ریاستی لیبی به عنوان فرمانده عالی ارتش این کشور، کمیته مشترک نظامی ( 5-5) را موظف کرد با همکاری طرف‌های درگیر ( نیروهای وابسته به دولت سابق طرابلبس – غرب و شبه نظامیان وابسته به ژنرال حفتر – شرق ) جاده ساحلی مصراته – سرت بازگشایی کند.

به نوشته پایگاه خبری« الوسط – لیبیا » عملیات بازگشایی جاده ساحلی مصراته – سرت که شرق و غرب لیبی را به یکدیگر متصل می‌کند از دیروز شروع شده است و این عملیات 15 روز طول خواهد کشید.

کمیته مشترک نظامی متشکل از 5 نماینده وابسته به طرابلس و 5 نماینده وابسته به شبه نظامیان حفتر است که مسئولیت اجرا و نظارت برآتش بس لیبی را به عهده دارد.

به گفته فرمانده نظامی منطقه مرکزی لیبی وابسته به دولت موقت وحدت ملی، هدف از واگذاری مسئولیت بازگشایی جاده ساحلی به کمیته مشترک نظامی (5 -5) این است که کمیته مزبور بتواند بقیه بندهای مربوط به آتش بس از جمله اخراج مزدوران بیگانه و تبادل اسیران جنگی را اجرایی کند.

با بازگشایی جاده ساحلی و اخراج  مزدوران بیگانه از این منطقه، بسترهای لازم  برای تحکیم امنیت و برگزاری انتخابات  24 دسامبر در لیبی فراهم می‌شود.

نپذیرفتن  ناامنی در شاخ آفریقا

دبیرکل اتحادیه عرب شکست مذاکرات سدالنهضه را خطری برای امنیت و صلح جهانی دانست و گفت: جامعه بین‌الملل تنش و ناامنی در شاخ آفریقا را هرگز نمی‌پذیرد.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، «احمد ابوالغیط» با نپذیرفتن سیاست اتیوپی در قبال سدالنهضه اظهار داشت: آدیس آبابا بایستی به قوانین بین‌المللی و حقوق مصر و سودان درباره رودخانه‌های مرزی احترام بگذارد و اقدامی انجام ندهد که به این دو کشور زیان برسد.

دبیرکل اتحادیه عرب به ضرورت ورود جامعه جهانی به پرونده بحران سد النهضه اشاره کرد و گفت: اتحادیه عرب از نامه مصر و سودان به شورای امنیت در خصوص سدالنهضه حمایت می‌کند.

خودمختاری دو استان سودان

رئیس شورای حاکمیتی سودان  حکم خودمختاری استان‌های نیل آبی و کردفان جنوبی را صادر کرد.

ژنرال عبدالفتاح برهان در فرمان قانونی خود نوشت: بر اساس ماده 8 فصل سوم توافقنامه صلح جوبا ( صلح دولت خارطوم با گروه‌های مسلح در پایتخت سودان جنوبی ) حکم خودمختاری استان‌های نیل آبی و کردفان جنوبی صادر می‌شود.

به نوشته روزنامه المشهدالسودانی چاپ خارطوم، وزیر دولت انتقالی سودان با بیان اینکه حکم خودمختاری استان‌های نیل آبی و کردفان جنوبی به استانداران مربوطه ابلاغ شده است، گفت: ساختار حاکمیت در این دو استان بر اساس توافقنامه صلح جوبا خواهد بود و این موضوع به وزارتخانه‌های مربوطه در دولت خارطوم نیز ابلاغ شده است.

به گفته یک مقام دولتی، با اعطای خودمختاری به نیل آبی و کردفان جنوبی ریشه جنگ در این استان‌ها از بین می‌رود  و بسیاری از مشکلات ساکنان آنجا حل و فصل خواهد شد.

انتهای پیام/