شهر خبر

بخشی از عقلانیت دینی در ایران مدیون فعالیت‌های امام رضا(ع) است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای امام رضا(ع) در فرهنگ ایرانیان گفت: در طول تاریخ بخشی از عقلانیت دینی در ایران مدیون فعالیت‌های آن حضرت است؛ بنابراین بزرگداشت ایامی چون دهه کرامت منجر به ترویج سیره آن حضرت و آشنایی با فرهنگ ائمه اطهار(ع) در سطح جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، «محسن جوادی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اشاره به اهمیت و تاثیر برگزاری دهه کرامت در ترویج فرهنگ و سیره اهل‌بیت(ع) گفت: دهه کرامت انتخاب شده است تا مردم ما که به طور معمول به امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) علاقه دارند بیشتر با معارف این بزرگواران به ویژه معارف رضوی آشنا سازد، به بیان دیگر این دهه انتخاب شده تا مردم کارهای بیشتری در حوزه معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) انجام دهند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ اهل‌بیت(ع)، فرهنگ اخلاق، زندگی پاک و حیات طیبه است، حیات طیبه‌‏ای که قرآن نیز از آن یاد کرده و مصداق و عینیت آن در زندگی امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه(س) قابل مشاهده است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه معرفی فرهنگ رضوی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) نباید فقط از طریق نوشتن و کتابت باشد، افزود: این مساله باید به شکل‎‌های مختلف و در قالب‌‎های گوناگون هنری به مردم منتقل شود، گاهی مردم به دلیل فاصله زمانی یا مکانی از این فرهنگ و پرچمداران این فرهنگ غفلت می‏‌کنند؛ از سوی دیگر بسیاری از اهل سنت نیز از علاقه‌‏مندان به فرهنگ رضوی هستند زیرا این فرهنگ برای آنها فرهنگ زندگی خوب است.

جوادی یادآور شد: اینکه دهه کرامت چطور در شناخت فرهنگ اهل‌بیت(ع) می‏‌تواند تاثیرگذار باشد باید از دو منظر به این موضوع نگاه کرد. نخست باید ببینیم برگزاری این دهه تاکنون چه تاثیراتی داشته و از سوی دیگر چه تاثیراتی باید داشته باشد؛ معتقدم میان این دو مورد فاصله وجود دارد. گاهی فعالیت‎‌های صوری انجام می‎‌شود اما اصل مهم این است که این فرهنگ درک و پذیرفته شود، به عبارتی باید تلاش شود تا این اصول تبیین شوند. امام رضا(ع) نیز می‌فرمایند «اگر مردم محاسن کلام و فرهنگ ما را می دانستند بدون شک از ما پیروی می کردند».

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید کارهای انجام شده را بررسی و گذشته این رویداد را مرور کنیم زیرا گذشته چراغ راه آینده است؛هدف این است که فرهنگ اهل‌بیت(ع) به دل مردم بنشیند و گرنه اگر کارهایی انجام داده باشیم اما نتوانسته باشیم به اهداف نزدیک شویم، یعنی کار چندانی صورت نداده‌‏ایم.

جوادی در ادامه دهه کرامت را نوعی توجه زمانی خاص به فرهنگ اهل‌بیت(ع) دانست که باید در مورد آن کارهای عمیقی صورت گیرد تا این فرهنگ به دل مردم نفوذ کند.

وی درباره نقش امام رضا(ع) و جایگاه آن حضرت در فرهنگ ایرانیان نیز گفت: اگر به تاریخ ایران نگاه کنیم می‎‌بینیم که در گذشته خراسان بزرگ را داشته‌ایم که همه این حوزه نیز مرتبط با شیعه نبوده است اما محور و نگین آن امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی است، این معنای بسیاری دارد و نشان می‏‌دهد که عمق نفوذ این فرهنگ بسیار است و در گذر زمان وابستگی تمدنی به امام رضا(ع) به وجود آمده است. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بخشی از عقلانیت دینی در ایران مدیون فعالیت‌های امام رضا(ع) است. در دوره ایشان مجالی پیدا شد که دین از مجرای گفت‌و‎گو در عقلانیت مردم شکل بگیرد؛ بخشی از میراث رضوی که به دست ما رسیده است گفت‎‎‌وگوهای امام رضا(ع) با ملحدان، مخالفان و معاندان است؛ آن عقلانیت دینی بخش از آن میراث امام رضا(ع) است.

جوادی ادامه داد: وجود بارگاه امام رضا(ع) برای ما ایرانیان از جنبه‌‎های عاطفی نیز حائز اهمیت است و موجب آرامش مردم می‎‌شود. بنابراین بهره‏‌های عاطفی بسیاری از طریق مرقد امام رضا(ع) ایجاد شده و گشایش‎‌های فراوانی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: البته در قم و شیراز نیز چنین وضعیتی به وجود آمده و بارگاه حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) موجب شده تا قرن‎‌های متمادی این محل عقلانیت دینی باشد و گنجینه‌‏های بزرگ معرفتی در آنجا شکل گرفته و بسیاری از بزرگان دینی را در کنار هم جمع کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ابرازکرد: امیدوارم با توسل به امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) و دعای خیر ایشان مردم ایران از گرفتاری و رنج مصون بمانند و از مهر و خردورزی و عقلانیت سرشار شوند.

انتهای پیام