به گزارش برنا؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد استان گلستان کرونا گفت: من در این دنیا دنبال شهادت می گردم و به بنده در اوج مبارزه با این ویروس شایعاتی را دامن می زنند.

او با بیان اینکه  در حماسه ی انتخابات در بین افرادی که مطرح بودند مردم هوشمندانه بهترین را برگزیند، گفت: وقتی مطرح بود من به وزارت بهداشت  بیایم به دفتر دکتر هاشمی رفتم و گفتم من جر دست پدرم دست هیچ کس را نبوسیدم؛ من حاضرم دستت را ببوسم که بمانی و من به این تله نیوفتم.

نمکی با بیان اینکه ما اگر واقعا خرج این مردم و نظام نشویم کارمان هیچ ارزشی ندارد، افزود: خدا را شاهد می گیرم که بزرگترین ارزوی من و همکارانم در این 16 ماه برداشتن این بار بود چرا که تکلیفش بر روی دوش ماست، آرزو داریم حداقل یک شب موبایلمان را خاموش کنیم و راحت بخوابیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه  16 ماه است ک من وهمکارانم خواب نداشتیم، گفت: وقتی وارد وزارت بهداشت شدم، سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل بود ولی با خدای خودم عهد بستم برای مردم و جمهوری اسلامی تلاش کنم.

او تصریح کرد: عده ای توییت زدند و حرف زدند تا من را تخریب کنند اما وقتی آقای رئیسی رئیس قوه شد من مسائل را با ایشان درمیان گذاشتم و این خود قوت قلبی برای مبارزه با فساد شد که تا آخرین مراحل فساد را پیگیری کنم و این نکته ای بود که مرا به منش رهبری امیدوار کرد.

نمکی با بیان اینکه  همکاران من در کرونا روزها و شب های سختی را گذرانند، بیان کرد:

در آینده کرونا و پسا کرونا را به عنوان سنجش مدیریت کشور های جهان می دانند، همانطور که طاغون ابعاد فرهنگی، اجتماعی اروپا را شخم زد، کرونا نیزدر کشور های جهان برای میزان مدیریت معیار می شود.

او با بیان اینکه در این زمینه یکی از کسانی که مارا حمایت کرد اقای رئیسی بود چرا که به همه قضات دستور داد با هر کسی که در زمینه کرونا کوتاهی می کند برخورد شود، گفت: ایشان هر موقع سفر می رفتند از دفتر ما برای رعایت پروتکل استعمال می گرفتند

او با بیان اینکه همکاران ما استان گلستان در صدر استان های موفق در زمینه مقابله با کرونا بودند، بیان کرد: بسیج در طرح شهید سلیمانی به ما کمک کردند

نمکی با بیان اینکه استان گلستان در پوشش رسانه های بیدار خیلی خوب عمل می کند، افزود: ایام کرونا برای همه ی ما ایام سختی بود اما دستاورد های قابل توجهی نیز داشت

وزیر بهداشت با بیان اینکه در اوج تحریم های ظالمانه ای  بودیم  که آمریکایی ها اعلام کردند، تحریم های واکسن را برداشتند ، گفت: پری روز تشت این رسوایی از بام افتاد و تازه اعلام کردند به ایران اجازه ورود واکسن را می دهیم و در در حالی بود که  ما نیز اعلام کردیم که خودمان واکسن ساز هستیم

او افزود: برای آن ها سخت بود که ایران در اوج تحریم ها، اعلام کند که از چندین پلتفرم جز 6-7 کشور جهان در زمینه واکسن سازی است.

نمکی با بیان اینکه این پیام شجاعت آموز بود که امرکایی ها این بخشش را انجام دادند، گفت: برای تهیه واکسن به دری نبود ک خود را نزنیم، برخی ها گفتند واکسن را مستقیم به شما نمی دهیم و بعد از چند واسطه واکسن را به شما میرسانیم که آمریکایی ها به ما فشار نیاورند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در کرونا بنا به شکواییه نداریم چرا که هر چه گذشت برای نظام زیبا بود، ادامه داد: موج چهارم با ویروس انگلیسی بود چرا که قدرت سرات، بیماری زایی و مرگ و میر داشت.

نمکی ادامه داد: زمانی که دیدم  ویروس انگلیسی، نظام انگلیس را به زمین درآورد به همکارانم گفتم این ویروس را دریابید و خود را برای سنگین ترین امواج اپیدمی آماده کنید

او با بیان اینکه  بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران تحریم زده این بود که یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت در بیمارستان سرگردان نشد. یک بیمار به دلیل قومیت، نبود دارو، سن برای درمان در هیچ جای کشور سرگردان  نشد، افزود: در ایران 250 هزار نفر از تبعه ی کرونایی افغانستان را مجانی درمان کردیم.

نمکی با بیان اینکه  در پیک چهارم روزی 250 هزار بیمار کرونا مراجعه کردند و میزان بستری دو برابر پیک قبلی شد، ادامه داد: خوابید با مدلی که به نام ایران ثبت شد 150 هزار بیمارلازم بود بستری شوند و از بستری شدن همه جلوگیری شد همچنین ما انتظار داشتیم مرگ ومیر در پیک چهارم با ویروس انگلیسی دو برابر شود اما میزان آن یک دوم شد و از مرگ 35 هزار مورد جلوگیری شد.

او با بیان اینکه  دراوج بدترین تحریم، در طول یکسال به لطف همکاران تواسنیم میزان تحت های ای سی یو را دو برابر کنیم، گفت: به تمام بیمارستان ها میزان 180 هزار دستگاه اکسیژن ساز ارسال کردیم و به زودی در منطقه  آق قلا نیز ارسال خواهد شد.

نمکی با بیان اینکه 5 هزار و 500 دستگاه کمک تنفسی به بیمارستان ها ارسال شد، ادامه داد: نه تنها بیمار کرونایی بلکه بیمار ضربه مغزی نیز بدون آی سی یو نبود و  موردی نبود که به دلیل وجود کرونا بیمار ضربه مغزی پذیرش نشده باشد.

او با بیان اینکه در توسعه زیرساخت ها 14 هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهیم کرد که در تاریخ ایران بی سابقه است، گفت: عده ای کوته فکر می گویند اینها در آخر دولت هول شدند و دائما پروژه افتتاح می کنند که این طور نیست چرا که ما نگران مردم  و وضعیت آن ها هستیم.

او با بیان اینکه  بیمارستان های ما اکسیژن نداشت و این به دلیل کمبود نبود چرا که نیاز بیماران را قبل از کرونا تأمین می کرد، گفت: به دولت بعدی اعلام می کنیم نیاز به دستگاه اکسیژن ساز نخواهی داشت و مشکلی دراین زمینه ها نخواهیم داشت.

نمکی با بیان اینکه در خصوص تأمین وینتیاتو، رمدسیویر، ماسک، گان و... نخواهیم داشت چرا که در حال حاضرآن را صادر می کنیم، بیان کرد: به پدیده ای رسیدیم که باید برای ان جشن ملی گرفت آن هم ساخت واکسن کووید 19 است.

او با بیان اینکه از اردیبهشت پارسال با خارجی ها مذاکره می کنم ودر حال حاضر به ساخت واکسن رسیدیم، ادامه داد: تا پاییز علاوه بر تامین نیاز واکسن داخل می توانیم از زمستان آن رات صادر کنیم.

نمکی با بیان اینکه واکسن برکت مجوز تزریق عمومی گرفت و ازهفته آینده تزریق آن آغاز خواهد شد، بیان کرد: واکسن پاستور روز سه شنبه اجازه تزریق عمومی خواهد گرفت همچنین واکسن پاستور روی سویه افریقای جنوبی و انگلیسی 62 ایمنی دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه روز شنبه با حضور سفیرمان در روسیه اسپوتنیک ایرانی را رونمایی می کنیم ، گفت: روز شنبه مطالعه فاز یک بالینی واکسن سپاه آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه واکسن رازی فاز اول خود را طی کرد و فاز دوم آن نیز به خوبی پیش می رود، گفت: واکسن سیناژن فاز دو مطالعه بالینی خود را را طی می کند

 نمکی با بیان اینکه تا پایان شهریور معلمان، نیرو های انتظامی و نظامی بعداز بیماران خاص و بالای 60 سال واکسینه می شوند، گفت: امیدواریم تا پایان پاییز همه واکسنیه شوند

همچنین واردات واکسن را خواهیم داشت و در کنار آن واکسن داخلی را تولید می کنیم.

نمکی با بیان اینکه فراموش نکنید که کرونا است، گفت: ما نه به دلیل انتخابات بلکه به دلیل عدم وجود موج پنجم مدیریت خوبی داشتیم تا ویروس هندی و آفریقای جنوبی را در کشور بیشتر شایع نشود.

نمکی با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی، کرمان و یزد ویروس هندی را تشخیص دادیم و همکاران ما در حال موشک زنی هستند و این باعث شد ما با پیگیری مستمر در انتخابات، پیک پنجم شکل نگیرد که از مشارکت مردم بکاهد، بیان کرد: ما در استان هرمزگان، بوشهر، سیستان وبلوچستان به شدت دچار مشکل هستیم و استان گلستان باید در این زمینه توجه جدی داشته باشند چرا که روزانه چند اتوبوس به این شهر ها منتقل می شود.

او با بیان اینکه اگر دراستان گلستان شیوع هندی و انگلیسی آفریقای جنوبی را داشتیم همه استان های شمالی درگیر خواهند شد و عادی انگاری و عادی پنداری را حتی در افرادی که واکسن زدند نباید بگذرایم شایع شوند و این تقاضا را دارم که از آسیب ها جلوگیری کنیم، گفت: روز های آینده هزار پروژه بهداشتی را همزمان در سراسر کشور افتتاح خواهیم کرد.