شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قبال#اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب:

اتیوپی باید به قوانین بین المللی درباره سد «النهضه» پایبند باشد

اتیوپی باید به قوانین بین المللی درباره سد «النهضه» پایبند باشد

دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از مواضع دولت اتیوپی در قبال پرونده بحران سد النهضه گفت: اتیوپی باید به قوانین بین المللی درخصوص سد النهضه پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب سخنانی را در خصوص سد النهضه مطرح کرد. وی در این سخنان مواضع دولت اتیوپی در قبال پرونده بحران سد النهضه را به باد انتقاد گرفت.

بر اساس این گزارش، وی گفت: قوانین بین المللی در خصوص سد النهضه کاملاً مشخص هستند. تمامی طرفها باید به این قوانین احترام بگذارند. اتیوپی ازجمله طرف هایی است که باید به قوانین بین المللی درباره سد النهضه پایبند باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه یادآور شد: ما معتقدیم که مصر، سودان و اتیوپی باید به حق یکدیگر در بهره برداری از سد النهضه احترام بگذارند. بحران سد النهضه و اختلافات پیرامون آن باید هرچه سریعتر حل و فصل شود.

چندی پیش نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در این خصوص تأکید کرده بود: بحران سد النهضه باید یک توافق قانونی میان طرف‌های مختلف حاصل کند؛ توافقی که بتواند خواسته‌ها و حقوق مصر را تأمین کند.

رئیس جمهور مصر در ادامه تصریح کرد: توافقی که می‌بایست میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد النهضه حاصل شود، باید الزام آور باشد به گونه‌ای که تمامی طرف‌ها به آن عمل کنند.

سودان و اتیوپی فرایند آبگیری از سد النهضه را آغاز و اعلام کرده‌اند این فرایند ۳ سال به طول خواهد انجامید. این درحالی است که مصر درخواست کرده است فرایند مذکور در طول مدت زمان ۱۰ سال انجام شود.

مذاکرات میان مصر و اتیوپی برای حل و فصل بحران سد النهضه تاکنون بی نتیجه بوده است. دور آخر مذاکرات دو طرف چندی پیش در کشور کنگو انجام شد اما باز هم نتیجه‌ای از آن حاصل نشد.