شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رئیس جمهور#نتایج#همزمان#فرانسه

حزب ماکرون در دور نخست انتخابات محلی ناکام ماند

حزب ماکرون در دور نخست انتخابات محلی ناکام ماند

همزمان با قهر بی سابقه مردم فرانسه با صندوق های رای، نتایج نخستین دور از انتخابات شوراهای محلی، از شکست سنگین حزب «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور، حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، حزب «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فعلی فرانسه، موفق به کسب پیروزی در دور اول انتخابات شوراهای محلی این کشور نشد. این در حالی است که دور بعدی انتخابات، ۶ روز دیگر برگزار می شود. برگزیدگان این رای گیری، اعضای شوراهای ۱۳ منطقه اصلی و ۹۶ حوزه فرانسه را تشکیل خواهند داد.

حدود ۶۶.۱ درصد از واجدین شرایط رای دهی از حضور در انتخابات خودداری کردند. این میزان از عدم مشارکت بی سابقه است و در مقایسه با سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۰ که در آنها میزان عدم مشارکت به ترتیب، ۵۰.۰۹ و ۵۳.۶۷ درصد بوده است، افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

تا ساعت ۲۰ روز یکشنبه فقط ۳۲ درصد فرانسوی های واجد شرایط در انتخابات مناطق شرکت کرده بودند.

نامزدهای حزب «جمهوری در حرکت» LREM (حزبی که ماکرون در آن عضویت دارد) نتوانستند در هیچکدام از نواحی فرانسه از رقبای احزاب دیگر پیشی بگیرند.

نتایج به دست آمده از این انتخابات نشان می دهد که حزب راست میانه جمهوری خواه با کسب ۲۸.۷% آراء مردم پیشتاز بقیه احزاب است. در جایگاه بعدی حزب راستگرای افراطی اجتماع ملی به رهبری «مارین لوپن» با کسب ۱۹.۴% و همچنین احزاب سوسیالیست و سبز قرار دارند و در آخر، حزب «جمهوری در حرکت» امانوئل ماکرون قرار دارد که ۱۰.۴% آراء را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر نیز حزب ماکرون پیش بینی کرده بود که وی در هیچکدام از ۱۳ ناحیه اصلی فرانسه پیروزی کسب نخواهد کرد.

انتخابات محلی در فرانسه یکسال زودتر از انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود. نظرسنجی ها پیش بینی می کنند که امانوئل ماکرون و مارین لوپن به عنوان دو رقیب اصلی انتخابات سال آینده با یکدیگر مناظره داشته باشند.

«مارین لوپن» از حزب راستگرای افراطی این کشور که از رقبای جدی امانوئل ماکرون محسوب می شود در آستانه این دور از انتخابات گفته بود که «این نخستین بار است که من در نظرسنجی‌ها یک پیروزی ملموس کسب کرده‌ام».

مارین لوپن امیدوار است که از تغییر رویکرد جدیدی که در آن از «فرگزیت» و لحن کلام خشمگینانه قبلی وی خبری نیست به نفع خود استفاده کند.