شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#روسیه

روسیه: تحریم‌های جدید از سوی آمریکا دور از انتظار نبود/ مسکو به آنها پاسخ خواهد داد


روسیه: تحریم‌های جدید از سوی آمریکا دور از انتظار نبود/ مسکو به آنها پاسخ خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید تنها نشانه عدم توانایی آمریکا در عرصه رقابت است و سناتور روس نیز چنین اقدامی از سوی دولت بایدن، حتی پس از نشست سران ژنو را قابل پیش‌بینی ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر این خبر که واشنگتن در حال آماده سازی بسته تحریم‌های جدیدی علیه مسکو در رابطه با وضعیت "آلکسی ناوالنی" (وبلاگ نویس مخالف روس) است، تأکید کرد که روسیه همواره به تحریم‌های غیرقانونی از جانب آمریکا پاسخ مناسب داده و خواهد داد.

این دیپلمات در کانال تلگرام خود نوشت: «اخباری از واشنگتن رسیده که بسته تحریم‌های جدیدی علیه کشور ما در حال آماده سازی است. مقامات آمریکایی خط لوله "جریان شمالی-2" را به وضعیت ناوالنی مرتبط کرده‌اند. همچون گذشته واکنش مناسب ما به چنین اقدامات غیرقانونی از جانب ایالات متحده قطعی است. عجیب است که برخی مقامات در واشنگتن دوست دارند در مسیر مخالف چرخ و فلک حرکت کنند.»

به عقیده وی، دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه سعی دارد مشکلات مربوط به عدم توانایی خود در عرصه رقابت را حل و فصل کند.

زاخارووا یادآور شد: «در رابطه با ارتباط بین یک طرح اقتصادی که طرف‌های شرکت کننده در آن اپراتورهای خصوصی و دولت‌های مستقل هستند با آلکسی ناوالنی، نظریه پردازان آمریکایی خود را در معرض قضاوت عقل سلیم دیگران قرار داده‌ا‌ند. تمامی سرو صداهای شنیده شده در خصوص مسمومیت احتمالی ناوالنی، تنها ابزاری برای حل مشکلات مربوط به عدم توانایی رقابت از سوی ایالات متحده است.»

"جیک سالیوان" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی شب گذشته اعلام کرد که واشنگتن در حال آماده سازی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در رابطه با وضعیت آلکسی ناوالنی است. به گفته وی، دولت ایالات متحده همچنین به اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های روسی شرکت کننده در ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" ادامه خواهد داد.

"آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه  نیز در واکنش به این تصمیم چنین ابراز عقیده کرد که  اعمال چنین تحریم‌های ضدوسی، پدیده‌ای قابل پیش بینی بود، برای اینکه دولت جو بایدن از ابتدا امکان "از سر گیری مجدد" روابط دوجانبه با مسکو را رد کرد.

این سناتور با اشاره به تمایل موجود برای ارزیابی از نشست سران ژنو، بعنوان آغازی برای بهبود روابط روسیه و آمریکا، افزود: «ولی کاخ سفید برخورد قطبی را ترجیح می‌دهد. دولت بایدن از ابتدای کار خود نیز "از سرگیری مجدد" روابط دوجانبه را نفی کرده و قصد خود برای ممانعت از تحقق طرح خط لوله گاز "جریان شمالی-2" را پنهان نمی‌کرد، هرچند آنها قادر به جلوگیری از روند پیشرفت این طرح نیستند.»

پوشکوف ادامه داد: «دولت آمریکا هرگز اشاره‌ای به تجدیدنظر یا لغو تحریم‌های علیه روسیه نکرده و چنین برخوردی از سوی آنها قابل پیش بینی بود. شخص بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بارها تاکید کردند که عرصه مذاکرات ژنو تنها امکانی برای بررسی مسائل مهمی است که به منافع فقط یک طرف، یعنی ایالات متحده مربوط می‌شود. آنها این دیدگاه خود را پنهان نمی‌کردند و مقامات مسکو نیز انتظار زیادی از نشست سران ژنو نداشت.»

انتهای پیام/