شهرخبر

نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک

نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسک

لزوم استفاده از ماسک به عنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موضوعی تأیید شده است، اما استفاده طولانی مدت از آن در عین حال در برخی اشخاص و شرایط می‌تواند موجب خشکی و بوی بد دهان شود.

نکاتی درباره استفاده طولانی از ماسکاستفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است موجب از دست رفتن آب بدن شود که پوسیدگی دندان و متورم شدن لثه‌ها را به همراه دارد. همچنین استفاده طولانی مدت از ماسک می‌تواند نحوه تنفس را تغییر دهد. از آنجا که ماسک بینی و دهان را می‌پوشاند تا حدی مسیر عبور هوا از بینی مسدود می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از تنگی نفس فرد از طریق دهان نفس می‌کشد. این شرایط به خشکی دهان منجر شده و موجب تشکیل باکتری‌های بیشتر در دهان و در نتیجه بوی بد دهان می‌شود.

نوشیدن آب می‌تواند به کاهش خشکی دهان و از بین بردن باکتری‌های مضر و مواد قندی در دهان کمک کند، اما هنگام استفاده از ماسک شرایط کافی برای نوشیدن آب وجود ندارد.

به گزارش thehealthsite، راهکار‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان از بروز بوی بد دهان در این شرایط جلوگیری کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

- لزوم رعایت بهداشت دهان: این احتمال وجود دارد که نحوه مسواک زدن به درستی انجام نشود. مسواک زدن دوبار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان به طور منظم به کاهش بار باکتریایی در دهان کمک می‌کند. همچنین استفاده از دهان شویه‌های ضد باکتری تا حدودی موثر است هرچند استفاده مداوم از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

- توجه به نوع مواد غذایی مصرفی: مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، سیر، پیاز، قهوه یا غذای پرادویه موجب می‌شود تا ترکیب گوگرد آزاد شود که بوی نامطبوع دارد. برخی از این سولفید‌ها تا ۷۲ ساعت در جریان خون باقی می‌ماند و باعث بوی بد دهان می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود این غذا‌ها با لیمو، جعفری، سیب و هویج جایگزین شود.

- از دهان نفس نکشید: بیشتر افراد شب‌ها از راه دهان تنفس می‌کنند که باعث می‌شود نیمه شب تشنه از خواب بیدار شوند. خشکی دهان نه تنها ناخوشایند است بلکه به طور بالقوه مضر است. ممکن است فرد دچار گلو درد، گرفتگی صدا، بروز اشکال در گفتار و بلع و حتی تغییر حس چشایی شود؛ بنابراین توصیه می‌شود تنفس از راه بینی را تمرین کنید.

- تاثیر برخی دارو‌ها بر بوی بد دهان: دارو‌های مورد استفاده در درمان اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، درد و گرفتگی عضلانی منجر به کاهش تولید بزاق می‌شود که خشکی دهان و بوی بد را به دنبال دارد و با رعایت نکات بهداشتی فوق می‌توان آن را کاهش داد.

مصرف دخانیات: در افراد سیگاری، حرارت دود سیگار دهان را خشک می‌کند و همچنین بزاق را کاهش می‌دهد که به نوبه خود باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

- ابتلا به برخی بیماریها: ابتلا به بیماری رفلاکس معده (GERD) موجب برگشت مقداری از مواد غذایی مصرفی یا اسید به دهان می‌شود که می‌تواند به راحتی ایجاد بوی بد دهان را به همراه داشته باشد. همچنین در افرادی که دچار نارسایی شدید و مزمن کلیه هستند، ممکن است نفس فرد، بویی شبیه آمونیاک داشته باشد. در این موارد درمانِ علت اصلیِ بوی دهان که بیماری مزبور است با تشخیص و تجویز پزشک توصیه می‌شود.