اهمیت سفر ظریف به ترکیه

​محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه ۲۷ خرداد برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرد. در این اجلاس پیرامون دکترین همسایگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی و سیاست‌های کشورمان در این خصوص را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد، در اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و افغانستان نیز شرکت داشتند. این نشست که با حضور مقامات عالی رتبه کشورها، وزرای امور خارجه، روسای سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌های برجسته برگزار شد، فرصت‌های جدید صلح و همکاری در قفقاز جنوبی، تقویت همبستگی‌های منطقه ای، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیا، ارتباط با آفریقا، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط فرا آتلانتیکی، پناه جویان و مهاجران، دیپلماسی اقتصادی و تجارت، ارتباطات و اخبار جعلی در دنیای مجازی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در اجلاس امسال مجمع دیپلماسی آنتالیا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفتند.

پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه برای حضور در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا بنا به دعوت مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه خبر داده بود. بنا به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ظریف در این اجلاس پیرامون دکترین همسایگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی و سیاست‌های کشورمان در این خصوص را تشریح خواهد کرد.

خطیب زاده همچنین افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و افغانستان نیز شرکت خواهد کرد. مجمع دیپلماسی آنتالیا روز جمعه ۲۸ خرداد با سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه افتتاح خواهد شد. این نشست با حضور مقامات عالی رتبه کشورها، وزرای امور خارجه، روسای سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌های برجسته برگزار می‌شود.

رایزنی ظریف در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا / توافق در مورد نشست‌های سه‌جانبه تهران - آنکارا - باکو در مورد همکاری‌های ریلی و آبی

وزیر امورخارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، به ترکیه سفر کرده بود، با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار محمدجواد ظریف ضمن ابراز خوشحالی از توافقات مربوط به همکاری‌های ریلی شلمچه-بصره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کشور‌های همسایه در برقراری امنیت منطقه‌ای، از آغاز مذاکرات امنیتی منطقه‌ای استقبال کرد.

 وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات، ضمن سازنده خواندن همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و عراق، از مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه این همکاری‌ها قدردانی کرد.

در ادامه ظریف در دیدار با صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه اسبق افغانستان و از رهبران جمعیت اسلامی این کشور، ضرورت همکاری‌های تمامی جریان‌های افغانستان در مقابله با وضعیت نامساعد امنیتی این کشور را یادآوری کرد. ظریف همچنین بر ادامه سیاست کشورمان در حمایت از صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد. صلاح الدین ربانی نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت افغانستان بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح و امنیت در این کشور تاکید کرد.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان ملاقات کرد. در این ملاقات، ظریف بر اراده کشورمان به توسعه روابط حسنه با تاجیکستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت افغانستان، تاکید کرد که همکاری‌های تهران - دوشنبه در مبارزه با بی ثبات سازی منطقه امری ضروری بوده و لازم است تا دو کشور برای جلوگیری از ناامن شدن افغانستان، همکاری نزدیک داشته باشند.

اقای مهرالدین نیز در این ملاقات ضمن ارزشمند خواندن رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توجه به تحولات منطقه به ویژه افغانستان، بر ضرورت تعاملات دو کشور در حوزه‌های دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

 دیدار با وزیر خارجه کویت از دیگر رایزنی هایی بود که وزیر خارجه کشورمان در سفر خود به ترکیه انجام داد، در این دیدار دو طرف در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر کردند. بررسی آخرین وضعیت یمن، عراق، سوریه، لیبی از دیگر موضوعات مورد مذاکره و تبادل نظر در این ملاقات بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با وزیر خارجه لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف همچنین با «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد. در این دیدار، طرفین در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور در منطقه تبادل نظر کرده و در مورد برنامه کاری نشست‌های سه‌جانبه تهران - آنکارا - باکو در مورد همکاری‌های ریلی و آبی توافق کردند.

اهمیت سفر ظریف به ترکیه

وزیر امورخارجه کشورمان در حساب کاربری‌اش در توئیتر با اشاره به حضور در مجمع دیپلماسی آنتالیا نوشت: «در مجمع دیپلماسی آنتالیا بر ضرورت این اصلاحات شناختی تأکید کردم که در دیپلماسی بحث اعتماد نیست، بلکه بحث احترام به منافع همتایان است.» وی تأکید کرد: «این ایالات متحده بود که زیر برجام زد و حالا هم بر عهده ایالات متحده است که باید آن را درست کند، خارجی‌ها دیر یا زود منطقه ما را ترک می‌کنند، باید خودمان آن را به دست بگیریم.»

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه، گفت که سفر ظریف به ترکیه و نشست او با همتای ترک خود در چارچوب رایزنی‌های موجود بین ایران و ترکیه قابل تجزیه و تحلیل است، ایران از دخالت‌های ترکیه در سوریه و عراق نگرانی‌هایی دارد و از سوی دیگر شرایط ناپایدار امنیتی در افغانستان موجب شده که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بررسی آخرین روند همکاری‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی موجود بین ترکیه و ایران و سایر کشور‌های منطقه از جمله عراق، افغانستان و سوریه به ترکیه سفر کند.

وی همچنین اظهار کرد: رایزنی‌هایی که بین ایران با مقامات ترکیه صورت گرفته، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای داشته باشند، به ویژه اینکه اکنون ترکیه بخش مهمی از استان ادلب، سوریه را اشغال کرده است و با توجه به انتخابات اخیری که منجر به پیروزی آقای بشار اسد شد، اکنون سوریه نیاز دارد که وارد مرحله ثبات و آرامش شود، این ثبات و آرامش به سوریه بازنخواهد گشت تا زمانی که ترکیه نیرو‌های خود را از ادلب خارج نکند. اصرار ایران به خروج نیرو‌های ترکیه از ادلب می‌تواند در ثبات منطقه و پویایی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای منجر شود، لذا این سفر می‌تواند در آینده در تحکیم روابط آنکارا با تهران و منطقه بسیار موثر باشد.

 حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل هم در گفت‌وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه، گفت: یکی از نکات مهمی که اکنون در منطقه وجود دارد، نقش ایران در بحث تغییر قانون اساسی در سوریه است، بعد از پیروزی آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور جدید سوریه، نظارت بر آتش بس در سوریه و خروج نیرو‌های ترکیه و آمریکا از مرز‌های سوریه یکی از بحث‌های جدی در منطقه است که ایران با توجه به نقشی که در مسائل منطقه‌ای و سوریه دارد، اجلاس‌ها با یک نوع همراهی، همکاری کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، عراق و سفر مهمی است.

وی افزود: سفر ظریف به ترکیه می‌تواند بخشی از مشکلاتی که در سوریه وجود دارد و مقابله با تروریست و گروه‌های داعشی اثر گذار باشد و مسیر خوبی را برای صلح و آرامش در سوریه را ایجاد کند.