شهرخبر

کاهش خطر ابتلا به سرطان با چند راهکار ساده

کدخبر: 420737
اقتصادنیوز : سرطان مرگبارترین بیماری شناخته شده در جهان است که سالانه میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران به نقل از ایندیا، سرطان به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می‌شود. براساس آمار‌ها در سال ۲۰۱۸، ۱۷ میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا شده اند که از این میان، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

روند مبتلایان به سرطان طی دهه‌های اخیر شاهد افزایش بوده است. سرطان می‌تواند هر بخشی از بدن را درگیر خود کند. به طور معمول سرطان به رشد و تکثیر غیرعادی و غیرقابل کنترل سلول‌های بدن اطلاق می‌شود.

سرطان می‌تواند ناشی از مسائل ژنتیکی (وراثت) و عوامل محیطی باشد. از این میان، عوامل محیطی جزو مواردی است که قابلیت کنترل از سوی انسان را دارد. متخصصان راهکار‌های ذیل را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری توصیه می‌کنند:

۱- وزن خود را متناسب نگه دارید و از اضافه وزن و چاقی پرهیز کنید. چاقی و اضافه وزن یکی از عواملی است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد. فعالیت‌هایی مانند شنا، پیاده روی سریع، فعالیت‌های هوازی و وزنه برداری از جمله مواردی است که می‌تواند به تناسب اندام شما کمک کند.

۲- پایبند به یک رژیم غذایی سالم باشید. غذا‌های سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی، و دیگر مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از این مواد غذایی مغذی می‌توان به میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل اشاره کرد. همچنین تلاش کنید از مصرف مواد غذایی چرب، شور، تند، و فرآوری شده اجتناب کنید. برای مثال، مصرف سوسیس و فرآورده‌های گوشتی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود.

۳- از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات اجتناب کنید. سرطان ریه مرگبارترین سرطان شناخته شده در جهان است که سالانه بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

 ۴- برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست از اشعه فرابنفش (UV) آفتاب دوری کنید. زمانی که قرار است برای مدت طولانی در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب استاندارد ضروری است.

۵- برخی واکسن‌های خاص می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش دهد. برای مثال، دو واکسن HPV و HBV می‌تواند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان کبد را در فرد کاهش دهد.

۶- زنان باید به طور مستمر برای تشخیص سرطان سینه از ماموگرافی استفاده کنند. مراجعه به پزشک زنان و زایمان در دوره‌های زمانی مشخص می‌تواند باعث تشخیص به موقع سرطان شود. تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم و سینه می‌تواند به میزان قابل توجهی از خطر مرگبار بودن آن‌ها بکاهد.

 افراد باید بکوشند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان عادات مخرب برای سلامتی مانند پرخوری، کم تحرکی و نیز استعمال دخانیات و مشروبات الکلی را ترک کنند.