شهرخبر

لیبی|نقشه "حفتر" برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری


لیبی|نقشه "حفتر" برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری

برخی منابع آگاه از نقشه شبه نظامیان "خلیفه حفتر" برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری این کشور در ماه دسامبر پرده برداشتند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبه نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری "خلیفه حفتر" قصد دارند با تشدید درگیری های نظامی از برگزاری انتخابات در این کشور جلوگیری کنند.

منابع ویژه به العربی الجدید گفتند که قاهره تاکنون با این نقشه مخالفت کرده و به شکل واضح مواضع خود را به خلیفه حفتر اعلام کرده است.

به گفته این منابع قاهره تاکید کرده است که با توجه به عدم توانایی شبه نظامیان حفتر در پایان دادن درگیری های نظامی به نفع خود، امنیت ملی مصر به خطر افتاده و مرزهای غربی این کشور بار دیگر در معرض تهدید قرار می گیرند و در نتیجه تلاش های اقتصادی  برای شرکت دادن مصر در روند بازسازی لیبی متوقف خواهد شد.

این منابع تاکید کردند که اختلاف بزرگ در حال حاضر در عدم رسیدن به یک ساز و کار رسمی و یکپارچه توافقی بین مصر ترکیه و لیبی درباره حجم مشارکت مصر در روند بازسازی لیبی از سوی و تسلط شرکت های ترکیه ای بر سهم بزرگتر از سوی دیگر است.

به گفته این منابع، مصر، ترکیه و لیبی بر سر حجم مشارکت مصر در روند بازسازی لیبی و سهم شرکت‌های ترکیه‌ای در این روند اختلاف دارند.

این منابع تاکید کردند که ترکیه قصد دارند مزدوران سوری وابسته به خود را در لیبی نگه داشته و یک پایگاه نظامی در این کشور برای تامین امنیت خود احداث کند و این چیزی است که مصر قاطعانه با آن مخالفت کرده است.

با وجود تاکید بین المللی و تمایل داخلی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی در موعد مقرر خود، اعضای پارلمان لیبی و شورای عالی این کشور بر این باورند که احتمال تعویق انتخابات در سایه عدم یکپارچه سازی نهادهای امنیتی و نظامی وجود دارد.

شبه نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی از فروردین ماه سال 98 به بهانه سرکوب گروه‌های تروریستی به طرابلس حمله کردند که با مقاومت نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی مواجه شدند. این دولت با دریافت کمک‌های نظامی ترکیه توانست نیروهای حفتر را از حومه پایتخت لیبی دور کند.

انتهای پیام/