به گزارش برنا؛ طبیعتا عوامل مختلفی در روند پیری انسان نقش داشته و به همین دلیل دو فرد همسن از نظر تقویمی مممکن است از نظر ساختار بدنی متفاوت بوده و یکی از آن ها به اصطلاح زودتر شکسته شده و دیگری به نسبت سن خود جوان تر به نظر برسد.

شاید این موضوع برایتان جالب باشد که از نظر علمی ما دو نوع سن مختلف داریم که یکی از آن ها سن بیولوژیکی و دیگری سن واقعی و عددی ماست.

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۵، تیمی از دانشمندان در کینگ کالج لندن تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می دهد اندازه گیری فعالیت حدود ۱۵۰ ژن خاص ، اندازه گیری سن بیولوژیکی را نشان می دهد که بیشتر از زمان شناسی صرفاً با طول عمر مرتبط است.

از سوی دیگر اما فعالیت ژنتیکی تنها یک عامل تمایز سن بیولوژیکی و تقویمی است. ورزش، رژیم غذایی، سبک زندگی و وزن نیز می تواند تفاوت زیادی در پیر یا جوان ماندن انسان ایجاد کند. این امر منجر به ایجاد پرسشنامه های مختلفی توسط دانشمندان شده است که می تواند سرنخی درباره سن واقعی و فعلی شما اطلاعاتی ارائه دهد.

در سال ۲۰۱۹ تیمی از دانشمندان دانشگاه اکستر در تحقیقات خود به بررسی نقش ساعت اپی ژنتیکی بدن برای تشخیص سن واقعی مغز پرداختند.  پژوهشگران می گویند، در حالی که ساعت زیستی بدن ریتم خواب یا بیداری ترجیحی ما را تعیین می کند، ساعت اپی ژنتیک می تواند میزان سرعت پیر شدن افراد و میزان ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش وزن را روشن کند.

این تیم مطالعاتی برای درک عملکرد ساعت اپی ژنیک، از نمونه های مغز انسان استفاده کرده و این ترفند دقت محاسبه فوق را نسبت به نسخه های قبلی که بر اساس نمونه های خون یا سایر بافت ها بود ، دقیق تر می کند.

به گزارش سیناپرس، ساعت اپی ژنتیکی بدن به طور چشمگیری از مدل های قبلی در پیش بینی سن بیولوژیکی مغز انسان پیشی گرفته است. مطالعه ما اهمیت استفاده از بافتی را نشان می دهد که مربوط به مکانیزمی است که می خواهید هنگام ایجاد مدل های ساعت اپی ژنتیک کشف کنید. در این حالت ، استفاده از بافت مغز اطمینان حاصل می کند که ساعت اپی ژنتیکی برای بررسی زوال عقل به درستی تنظیم شده است.

پس از این به بعد به خاطر داشته باشید که این جمله کاملا علمی است که سن فقط یک عدد محسوب شده و شما می توانید با داشتن سبک زندگی مناسب، تغذیه سالم و رعایت برخی موارد دیگر و البته کمی خوش شانسی از نظر ژنتیک، دیرتر روند پیری را طی کنید.