شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#میراث فرهنگی#سایه

روایت رسانه آلمانی از غارت میراث فرهنگی یمن در سایه جنگی خانمان سوز


روایت رسانه آلمانی از غارت میراث فرهنگی یمن در سایه جنگی خانمان سوز

یک رسانه آلمانی از غارت و تخریب بسیاری از موزه‌های تاریخی و ارزشمند یمن در جریان جنگ ائتلاف سعودی علیه این کشور و شرایط رو به وخامت مردم آن خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "تاگس شاو" آلمان در گزارشی به اوضاع فاجعه بار یمن تحت رهبری جنگی طولانی از طرف عربستان علیه یمن پرداخته و نوشت: بر اساس ارزیابی سازمان ملل یمن در معرض فروپاشی کامل قرار دارد؛ همچنین به این دلیل که جنگ بی وقفه در این کشور همچنان ادامه دارد و از جمله میراث فرهنگی در این کشور را نابود می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: نمایشگاه های موجود در موزه های یمن از باارزش ترین نمایشگاه ها در شبه جزیره عرب است. به عنوان مثال موزه ملی شهر صنعا، پایتخت یمن دارای شمشیرها و کلاه های عرب طلا کاری شده ، دو مجسمه شیر برنز از پادشاهی باستان قطبان و مجسمه ای از پادشاهی صبا و قطعاتی است که گاها بیش از 2 هزار سال قدمت دارد.

"ابراهیم الهادی"، مدیر این موزه می گوید که به دلیل جنگ این موزه بسته شده است. به گفته وی حملات هوایی ائتلاف سعودی همچنین به ساختمان های اطراف این موزه هم برخورد کرده و بخش هایی از این موزه خراب شده و ساختمان آن ترک خورده است.

موزه ملی تعز هم در جریان این جنگ آسیب های جدی دیده است و بسیاری از اشیاء گرانقیمت آن به یغما رفته است.رمزی الدمیمی، مدیر این موزه این بنا را ازقربانیان دیگر این جنگ طولانی می داند. به گفته وی بخش هایی از این ساختمان آسیب دیده و و اگر چه این موزه از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد اما بسیاری اموال آن غارت شده و برخی سالن های نمایشگاه سوزانده شده است.

"احمد جسار " از کارکنان بخش موزه در یمن می گوید که حدود 70 درصد همه نمایشگاه ها در موزه های یمن به غارت رفته و این برای سارقان تجارتی سودآور است. بسیاری از آثار باستانی و با قدمت این نمایشگاه ها به خارج منتقل شده است. به گفته جسار البته این کار ساده ای نیست و تنها افراد با نفوذ بین المللی می توانند این کار را انجام دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتی اموال فرهنگی در یمن آسیب می بیند و یا به سرقت می رود اغلب مردم نیستند که می میرند اما این مسئله آشکار می شود که فروپاشی این کشور همچنان ادامه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اینجا منطقه ای است که سازمان های امدادی هنگام تلاش برای نجات جان انسان ها به محدودیت های زیادی می رسند. تهیه مواد غذایی و داروی کافی امکان پذیر نیست. هم زمان زیر ساخت های یمن در حال فروپاشی است. اغلب تنها چند ساعت در روز برق وجود دارد.

یک زن از شهر عدن می گوید، به دلیل قطع برق وسایل برقی مانند پنکه ها و یخچال ها و وسایل تهویه هوا خراب می شوند. "شهی مستور"، از کارمندان اداری در یمن هم درباره اوضاع ابراز ناامیدی کرده و گفته است: دولت برق مردم را تامین نمی کند ، دستمزدها پرداخت نمی شود و مردم خسته شده اند.

بدون برق هم هیچ کارخانه آبی قابل استفاده نیست و هیچ کلینیکی آن طور که باید نمی تواند خدمات ارائه دهد. بر اساس اطلاعات سازمان کمک به کودکان (یونیسف) از هر دو نهاد بهداشتی در این کشور تنها یکی فعال است. حدود 2.3 میلیون کودک زیر 5 سال از سوء تغذیه رنج می برند و تقریبا یک چهارم کودکان در این کشور دچار سوء تغذیه هستند و تنها برای زنده ماندن می جنگند. یمن در معرض فروپاشی قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: پایان جنگ یمن هم پیش بینی نمی شود. اگر زمینه برای یک راهکار سیاسی فراهم نشود بخصوص غیر نظامیان همچنان از این شرایط رنج می برند.

انتهای پیام/