از ورود مسافران خارجی با اسناد جعلی به روسیه جلوگیری می‌شود

سفارت فدراسیون روسیه در تهران امروز (یکشنبه) درباره مشکل پیش آمده برای تعدادی از هموطنان ایرانی در فرودگاه‌های مسکو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیراً موارد صدور غیرقانونی مجوزهای ورود به فدراسیون روسیه با استفاده از گذرنامه‌های جعلی طرفدار فن آیدی و بلیط مسابقه به بهانه تماشای جام جهانی فوتبال (یورو ۲۰۲۰) به سن پترزبورگ توسط برخی از شرکت‌های ایرانی افزایش یافته است. 

در این اطلاعیه آمده است: سفارت توجه را به این نکته جلب می‌کند که مدارک مذکور حق ورود به فدراسیون روسیه را نمی‌دهد. در صورت پرواز اتباع خارجی به روسیه با این اسناد جعلی از عبور آنها از مرز جلوگیری می‌شود و دیپورت خواهند شد.

این سفارتخانه با بیان این‌که هدف واقعی سفر اتباع ایرانی به روسیه با هدف درخواستی آنها غالباً مطابقت ندارد، خاطرنشان کرده است: تلاش برای سفر به روسیه جهت عبور غیرقانونی متعاقب از مرز کشورهای اروپایی را نیز خاطرنشان می‌سازیم که نقض قانون است و مسئولیت کیفری به همراه دارد.

این اطلاعیه می‌افزاید: به خاطر شیوع عفونت ویروسی کرونا سفر اتباع ایرانی طبق مصوبه دولت فدراسیون روسیه به شماره 635-р طبق گذشته محدود است و در صورت تغییر نظام جاری متعاقبا سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی خواهد کرد.

* توضیحات سفارت ایران در مسکو

گفتنی است پیش از این نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در پی خبر منتشره در یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری در مورد معطلی تعدادی از شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های مسکو اعلام کرد: با توجه به مشکل پیش آمده برای شهروندان ایرانی در سفر به روسیه برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، این سفارت به محض اطلاع از این مشکل با اعزام نماینده به فرودگاه رایزنی‌های گسترده‌ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول جهت حل مشکل به وجود آمده به عمل آورد. از حدود ۲۵۰ مسافر ایرانی که با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه وارد مسکو شدند، برخی از مدارک ارائه شده از سوی ۳۸ نفر از مسافران مورد تایید مسئولان پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است. تعدادی از این شهروندان نیز کودکان خردسال و افراد مسن و بیمار هستند که سفر آنها به روسیه با فن آیدی از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال از جمله گذراندن ماه عسل و یا دیدار برخی اقوام و نزدیکان اشاره کرده‌اند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه است. این در حالی است که شرکت‌های مسافری که از سابقه گردشگری با روسیه برخوردار هستند ملزم اطلاع و رعایت قوانین و مقررات بوده و باید خود را مکلف به رعایت این قوانین و مقررات بدانند و همزمان مسافرین خود را از این مقررات آگاه کنند. 

سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی اقدام کرده و به محض اطلاع از مشکل پیش آمده مکاتبات خود را با وزارت خارجه روسیه و سایر مراجع رسمی و ذیصلاح انجام داده و شرایط مناسب برای این دسته از شهروندان در فرودگاه را ایجاد کرده و بدیهی است این تلاش‌ها تا حل مشکل ادامه خواهد داشت . 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه مجددا به مسافرانی که قصد عزیمت به روسیه را دارند اکیدا توصیه می‌کند ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه به طور کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند.