شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

کرونا می‌تواند سبب ابتلا به هپاتیت شود

کدخبر: 420647
اقتصادنیوز :‌یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ویروس کرونا هم می‌تواند سبب ایجاد درجاتی از هپاتیت شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان ،امیر پاشا طباطبائیان فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: هپاتیت ویروسی، یک معضل بهداشتی در جوامع است. این بیماری توسط ویروس‌های هپاتیت A , B, C, D, E ایجاد می‌شود که نوع B و C هپاتیت مزمن ایجاد می‌کند و اگر تشخیص داده نشود منجر به ایجاد نارسایی کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهد شد.

او ادامه داد: التهاب در بافت کبد می‌تواند بدون علامت باشد و در صورت پیشرفت درگیری مغزی، کبدی، کلیوی و در نهایت مرگ ایجاد می‌کند.

طباطبائیان تب، لرز، بدن درد و بی اشتهایی را از علائم هپاتیت اعلام کرد و افزود: زمانی که درگیری کبدی ایجاد می‌شود و سلول‌های این عضو از بین می‌رود، آنزیم‌های کبدی بالا رفته و فرد به زردی مبتلا می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: بیشترین راه انتقال هپاتیت C از طریق خون آلوده است البته اکنون خون‌های افراد کنترل می‌شود اما این بیماری بیشتر از طریق سوزن آلوده و تزریق غیربهداشتی انتقال پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: این بیماری درمان دارد و باید فرد دارو‌های خوراکی و قرصی را به مدت سه تا شش ماه مصرف کند؛ البته مهمتر از مصرف دارو، تشخیص به موقع این بیماری است؛ چرا که اگر دیر متوجه این بیماری شویم، فرد دچار نارسایی کبد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: فرد مبتلا به هپاتیت مزمن فعال، درمان دارویی خود را باید تا آخر عمر ادامه دهد که البته درمان مطلوبی است و سیر خوبی دارد، برای هپاتیت C نیز در سال‌های اخیر دارو‌های خوبی به بازار آمده که هم دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند و هم مقبولیت درمان را افزایش می‌دهد.

او در خصوص روش‌های انتقال هپاتیت B، C و D گفت: این ویروس عمدتاً از طریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود، همچنین، ارتباط جنسی با فرد آلوده، استفاده از سوزن‌های آلوده به ویژه در افراد معتاد، سوزن آلوده مثل خالکوبی غیر بهداشتی و استفاده از لوازم شخصی به صورت اشتراکی، از دیگر راه‌های انتقال ویروس هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه باید هپاتیت را جدی گرفت، تاکید کرد: هپاتیت قابل پیشگیری است بنابراین با توجه به علائم و خطرات بیماری‌های کبدی باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت و از رفتار‌های پرخطر اجتناب کرد.

طباطبائیان با اشاره به اینکه هر زردی به معنای هپاتیت نیست، توضیح داد: برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌تواند باعث زردی شود با این حال اگر کسی دچار زردی شد باید به پزشک مراجعه کند. زردی علامتی است که وقتی به وجود می‌آید حتما پشت سر آن یک بیماری وجود دارد، ویروس کرونا هم می‌تواند سبب ایجاد درجاتی از هپاتیت شود.