به گزارش برنا؛ ایرانیان قرن‌ها است که با حضور در اماکن مقدس آیین های باستانی خود را که ریشه در باورهای اعتقادی داشته با اسلام پیوند داده اند.    

مستند «طوس و طقوس» به معرفی پنج آیین قدیمی ایرانیان در حرم مطهر رضوی از جمله آیین نقاره زنی، آیین غبارروبی، آیین جاروکشی، آیین سفره خوانی و آیین یامعین الضعفا پرداخته است.

امیر جابر حیدری تهیه کننده مستند «طوس و طقوس» در اینباره گفت: برای تولید این مستند با توجه به اهمیت زنده نگه داشتن و پایداری آیین های سنتی و مذهبی، دوربین شبکه العالم را به شهر مقدس مشهد و حرم امام رضا (ع) بردیم و در پژوهشی عمیق اسناد تاریخی آیین ها و آداب سنتی در اجرای مراسم های حرم مطهر رضوی را به تصویر کشیده ایم.

وی افزود: این مستند به تشریح پنج آیین از مراسم های اجرایی حرم رضوی از جمله آیین جاروکشی، سفره خوانی، نقاره زنی، غبار روبی و طرح « یا معین الضعفا» می پردازد.

 حیدری در توضیح برخی از این آیین ها گفت: در تشریح آیین جاروکشی با قدمت 400 ساله تصاویری از این مراسم، ذکر دعا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام، خواندن همزمان اشعار و ذکرهایی برای آن حضرت، حضور منظم خدام و مدعوین در اطراف رواق دارالحفاظ طی مراسمی با تشریفات خاص در صحن های انقلاب، آزادی و جمهوری ثبت و ضبط شده است.

آیین سفره خوانی با قرائت یک جزء از قرآن توسط 14 نفر از خدام در مورد مناقب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت علیهم السلام و همچنین خواندن اشعاری از خواجه نصیرالدین طوسی و غبار روبی از رواق های نزدیک ضریح مطهر، مصاحبه با خانواده شکوهی، میراث دار مسئولیت نقاره زنی حرم رضوی به مدت 400 سال ، گزارش از اجرای طرح « یا معین الضعفا» در امداد رسانی به ضعفا و افراد ناتوان به همت خادمان برای تشرف به بارگاه منور رضوی از جمله موضوعاتی است که امیر جابر حیدری به تشریح آن در این مستند پرداخته است.  

مستند «طوس و طقوس»، طرحی از دکتر حسین مقصود با تهیه کنندگی و کارگردانی امیرجابر حیدری و عوامل تولید از جمله گروه تصویر برداران: مرتضی قناد، رضا خفتان، جلال شبانی، تدوین:احسان اکرمی نیا و مدیریت تولید: حسین یزدی نژاد، امشب 30خرداد ساعت 22 به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.