شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمندان

عباس مجیدی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

انجمن صنفی مجسمه‌سازان شکل می‌گیرد/فعالیت مستقل انجمن هنری و صنفی

انجمن صنفی مجسمه‌سازان شکل می‌گیرد/فعالیت مستقل انجمن هنری و صنفی

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، از برگزاری مجمع عمومی و راه‌اندازی انجمن صنفی خبر داد و تاکید کرد هر ۲ انجمن هنری و صنفی هنرمندان مجسمه‌ساز به صورت مستقل فعالیت خواهند داشت.

عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران درباره برگزاری مجمع عمومی این انجمن و به تعویق افتادن آن، به خبرنگار مهر گفت: مجمع عمومی انجمن مجسمه‌سازان بیشتر از ۹ ماه به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد و کرونا مانع از این شد که بتوانیم مجمع را در فضای بسته برگزار کنیم. اواخر سال گذشته تصمیم گرفتیم و زمان‌بندی را نیز انجام دادیم که در تالار وحدت این مجمع را برگزار کنیم اما به دلیل مواجهه با وضعیت قرمز نتوانستیم این جلسه را داشته باشیم.

مجمع عمومی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران ۷ تیر برگزار می‌شود

وی بیان کرد: در حال حاضر در صدد هستیم که نوبت اول مجمع عمومی را ۷ تیر و نوبت دوم را ۲۵ تیر برگزار کنیم که احتمالاً با تدابیری که اتخاذ کردیم امیدواریم مجمع به حد نصاب برسد. این مجمع عمومی برای گزارش عملکرد سالیانه و معرفی هیأت مدیره جدید، بازرس و صحبت روی مجمع صنفی برگزار می‌شود.

مجیدی با اشاره به راه‌اندازی انجمن صنفی مجسمه‌سازان، اظهار کرد: روی اساسنامه انجمن صنفی مجسمه‌سازان کار شده، تفاهم‌هایی با وزارت کار داشته‌ایم و مشاوره‌هایی از وکلا گرفتیم و به کمک اساسنامه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، به جمع‌بندی رسیدیم. وقتی مراتب در این مورد طی شود و اساسنامه انجمن صنفی در مجمع عمومی انجمن به تصویب برسد، امیدواریم مجمع صنفی مجسمه‌سازان را نیز همزمان با انجمن، با توجه به کارهایی که برای تشکیل آن داشتیم، به ثمر برسانیم. مواردی را از پیش به دنبالش بودیم و نمی‌توانستیم در انجمن هنری از آنها نتیجه خوبی بگیریم، امیدواریم در انجمن صنفی بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم.

وی درباره موضوع انجمن صنفی توضیح داد: تنها انجمن هنری که بین هنرهای تجسمی، به صورت صنفی در حال فعالیت است، انجمن صنفی طراحان گرافیک است و بقیه انجمن‌ها، هنری هستند. اما نکته اینجاست که ما درصدد هستیم که انجمن هنری مجسمه‌سازان به قوت خودش باقی بماند و در کنار این انجمن، بخش صنفی انجمن را نیز به سامان برسانیم. ناگفته نماند تلاش‌هایی که ما در انجمن هنری برای اجرای رویدادها و برنامه‌هایمان انجام می‌دهیم، مسیرهایی است که طی شده اما در مسائل صنفی، عموماً مشکلات خیلی جدی را داریم چون ماهیت انجمن ما، صنفی نبود و طبیعی بود که در مسائلی چون بیمه هنرمندان، مجوزهای فعالیت و.. دچار مشکلاتی بشویم که امیدواریم این گونه مسائل که با جنبه معیشتی هنرمندان سروکار دارد، در انجمن صنفی هنرمندان مجسمه‌ساز رفع شود.

انجمن هنری و صنفی هنرمندان مجسمه‌ساز به صورت مستقل فعالیت می‌کنند

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز همچنین تاکید کرد: هر ۲ انجمن هنری و صنفی هنرمندان مجسمه‌ساز به صورت مستقل فعالیت خواهند داشت؛ انجمن صنفی گستره وسیع‌تری از هنرمندان را در بر می‌گیرد اما در انجمن هنری، سختگیری‌های جدی برای عضویت خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه این روند، مشکلات و سختی‌هایی را بیشتر از قبل به همراه خواهد داشت، گفت: طبیعی است که دو انجمن همزمان سختی‌های خاص خودش را دارد اما از طرفی صرفاً صنفی بودن را همه اعضا نمی‌پذیرند به ویژه بسیاری از اعضای پیشکسوت ترجیح می‌دهند وجهه هنری انجمن به قوت خود باقی بماند ولی در عین تعارضات و مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد راه‌اندازی انجمن صنفی حتماً امتیازهایی را برای اعضا به همراه خواهد داشت.

یکی بودن هیأت مدیره انجمن هنری و صنفی در آغاز راه

مجیدی درباره هیأت مدیره انجمن صنفی بیان کرد: احتمال اینکه در مرحله اول کاری، هیأت مدیره هر دو انجمن هنری و صنفی یکی باشد، وجود دارد اما نهایتاً ما با دو انجمن مستقل روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: انجمن هنرمندان مجسمه‌‎ساز ایران پیشتازترین انجمن هنری در این روند است و اتفاقاً همه انجمن‌های هنری درصدد هستند که انجمن صنفی را در کنار انجمن هنری خودشان به ثبت برسانند.

امیدواریم «خانه تجسمی» تأسیس شود

این هنرمند مجسمه‌ساز، دلیل مهمی که انجمن‌های هنری به سمت صنفی شدن پیش رفتند، تشکیل خانه تجسمی دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که انجمن‌های هنری به سمت تشکیل انجمن‌های صنفی افتاده‌اند، رسیدن به زمانی است که «خانه تجسمی» تأسیس شود و این زمانی محقق می‌شود که همه انجمن‌ها صنفی باشند. در این صورت است که مطالبات هنرمندان را به صورت جدی‌تری پیش خواهیم برد.

وی در پایان بیان کرد: وقتی انجمن صنفی شکل می‌گیرد، با توجه به اینکه مسیرش انجمن کارگری است، برخی از هنرمندان پیشکسوت تمایلی به حضور در چنین انجمنی ندارند و همچنین اعضایی که عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و کارمند دولت هستند، نمی‌توانند به عنوان عضو اصلی در انجمن صنفی حضور داشته باشند که یکی از مشکلات در این بخش است که در حال رایزنی برای حل این مساله هستیم. به این دو دلیل است که اصرار داریم انجمن هنری به قوت خودش باقی بماند.