شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#افغانستان#وزیر خارجه

اتمر: خروج نیروهای خارجی تعبیر غلط پیروزی را برای طالبان ایجاد کرده است


اتمر: خروج نیروهای خارجی تعبیر غلط پیروزی را برای طالبان ایجاد کرده است

درحالی که سقوط سریالی شهرستان‌های افغانستان ادامه دارد، وزیر خارجه افغانستان گفت که خروج نیروهای خارجی برای طالبان تعبیر غلط پیروزی ایجاد کرده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان در مجمع دیپلماسی آنتالیا اظهار داشت که تصمیم ناتو برای خوج نظامی از افغانستان روایت و تعبیر «غلط» پیروزی را برای طالبان بوجود آورده است.

وی افزود که این موضوع  می‌تواند عواقب ناگواری از جمله: «خطر از دست دادن دستاوردهای مشترک دو دهه اخیر، به شمول حقوق زنان، دختران، کودکان و اقلیت‌ها؛ بازگشت افغانستان به خانه امن تروریست‌ها؛ ظهور مجدد شبکه‌های تروریستی و مهاجرت تعداد چشمگیر افغان‌ها به کشورهای همسایه و اروپایی» را درپی داشته باشد.

وزیر خارجه افغانستان گفت که گروه القاعده و وابستگان آن در 11 ولایت افغانستان حضور دارند و گروه‌هایی مانند «تحریک اسلامی ازبکستان»، «جنبش اسلامی ترکستان شرقی»، «خطیبه امام البخاری» و سایر گروه‌ها نیز در ولایت‌های شمالی افغانستان مانند قندوز و فاریاب فعالیت دارند.

اتمر درحالی اظهارداشت که خروج نیروهای خارجی برای طالبان تعبیر غلط پیروزی ایجاد کرده که در 3 ماه گذشته بیش از 30 شهرستان افغانستان در پی حملات و یا محاصره طالبان سقوط کرده و یا به این گروه واگذار شده است.

همچنین در شبانه روز گذشته نیز پنج شهرستان در ولایت «تخار»، یک شهرستان در ولایت «سمنگان» سقوط کرده است و مرکز ولایت «فاریاب» نیر در آستانه سقوط قرار دارد.

انتهای پیام/