شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#جدید

گزارش جدید عراقچی از وضعیت مذاکرات وین

معاون وزیر امور خارجه با بیان‌ این‌که الان به توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی پر کردن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد، گفت: برای تصمیم گیری و مشورت به پایتخت‌ها باز می‌‌گردیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام امروز (یکشنبه) پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: امروز آخرین روز از ششمین دور مذاکرات است و روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.

معاون وزیر امور خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد: مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی‌مانده، بعضی از مسائل حل شده و برخی مسائل هنوز باقی‌مانده است، ولی یک شکل کاملا دقیقی به خودش گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.

عراقچی ادامه داد: فکر می‌کنم زمان برای تصمیم گیری طرف‌های مقابل ما فرارسیده، چون صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملا روشن است. باید تصمیمات خودشان را بگیرند و الان مشخص است که چه حوزه‌هایی، چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد. زمانی است که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل ما باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات برجام ادامه داد: برای چند روزی که الان نمی‌توانم دقیقا بگویم چند روز است، مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌ها برمی‌گردیم. نه فقط برای مشورت‌های بیشتر بلکه برای تصمیم گیری.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: همکاران من روزهای بسیار سختی را داشتند و تا پاسی از شب روی اسناد کار کردند. دیشب تا ۲ صبح روی برگه اسناد و آخرین پاسخ‌هایی که باید داده می‌شد، کار کردند.  می‌دانید مذاکره غیرمستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها باید کار کرد.

به گزارش فارس، عراقچی همچنین با اشاره به نشست امروز کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: امروز یک جمع بندی از کاری که تا الان صورت گرفته را خواهیم داشت و ان‌شاءالله امشب به تهران برمی‌گردیم.

وی درباره پیشرفت در مذاکرات با ذکر این نکته که هر دوری که مذاکره داشتیم پیشرفت کردیم، خاطرنشان کرد: این دور پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده پر کردنش کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتا طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدواریم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده که اگرچه کار سخت و پرسنگلاخی است را طی کنیم. 

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام به ‌منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌ شده در دور ششم مذاکرات، امروز ساعت ۱۴:۳۰ (به وقت تهران) با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار می‌شود.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده خواهد داشت و ریاست این نشست هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.