شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#مجلس#منابع#کمیسیون اقتصادی

تبدیل تهدید نقدینگی به فرصت رشد تولید با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه


تبدیل تهدید نقدینگی به فرصت رشد تولید با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که مالیات بر عایدی سرمایه راه تبدیل تهدید نقدینگی به فرصت رشد تولید است گفت: بیش از ۷۰ درصد منابع بانکی صرف سوداگری شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیر کمیته مالیاتی این کمیسیون درباره مالیات بر عایدی سرمایه و طرح مربوط به آن در مجلس با اشاره به ساختار اقتصادی ایران که متناسب با تولید نیست گفت: ساختار اقتصادی ایران عمدتاً یک ساختار اقتصادی سوداگرانه است. ساختار اقتصادی ما مبتنی بر تقویت تولید در کشور نیست.

بیش از 70 درصد منابع بانکی صرف سوداگری شده است

وی با اشاره به آمار نحوه تخصیص منابع بانکی در سال 98 اظهار داشت: شش و نیم درصد منابع بانکی در سال 1398 به بخش کشاورزی یعنی به همه‌ی بخش‌های کشاورزی از زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبزیان و 15 درصد به بخش صنعت اختصاص پیدا کرده که خیلی کم است. یعنی 5/78 درصد منابع بانکی در سال 1398 به حوزه سوداگری تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: مثلاً بانک آینده 80 درصد منابعش را به شرکت‌های تحت پوشش خودش تسهیلات می‌دهد تا سوداگری کنند. چگونه باید انتظار داشته باشیم در این جامعه تولید رونق بگیرد؟ قطعاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.

حتی نظام های سرمایه داری هم مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کنند/ ایران بهشت سوداگری است

نماینده مردم شریف گناباد و بجستان با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان راهکار گفت: ما در بخش مالیات بر عایدی سرمایه وضعمان به مراتب از نظام‌های سرمایه‌داری مسلط بدتر است. یعنی در نظام‌های سرمایه‌داری مالیات بر عایدی سرمایه جدی گرفته می‌شود. بعضی کشورها پایه اصلی نظام مالیاتی‌شان مبتنی بر مالیات بر عایدی سرمایه است. ما بدترین وضعیت را داریم به همین جهت می‌گویند ایران بهشت سوداگری است.

وی با اشاره به طرح مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با هدف جلوگیری از سوداگری آورده شده که چهار حوزه‌ی املاک، طلا، ارز و خودرو را شامل می‌شود. بعضی‌ها آمدند مردم را نگران کردند که می‌خواهند بر همه مردم مالیات ببندند. خیر. هر کسی که تقاضای مصرفی داشته باشد، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کند.

هفتصد خانه، 6 هزار خودرو و سودهای میلیاردی بدون پرداخت ریالی مالیات

دبیر کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی آمارهای سوداگری در کشور گفت: آمارها می‌گوید ما مسکن زیادی داریم که خالی هستند. در تهران آماری که راه و شهرسازی می‌دهد، افرادی هستند هفتصد خانه خالی دارند. این مصرفی نیست. این سوداگری است. این باید حتماً مالیات بر عایدی سرمایه‌اش را پرداخت بکند یا مثلاً در همین بحث ثبت‌نام خودروها شخصی بوده که 6 هزار خودرو خریده و فروخته است، صدها میلیارد سود کرده است، یک ریال هم مالیات پرداخت نکرده است. یا شما در آمار خرید سکه داشتید که یک نفر دو میلیون سکه خریده بود.

منابع مالی نباید در اقتصاد منجمد شود

صفایی در پاسخ به این سوال که کاهش ارزش پول ملی باعث شده برخی افراد به این کارها دست بزنند، گفت: این خارج از نیاز مصرفی شخص بوده و به نوعی احتکار منابع است. چرا یک نفر مثلاً به نظر شما باید ده تا خانه داشته باشد یا بیست تا خانه داشته باشد و بعد بیست تا خانه‌اش را پنج سال، ده سال هم نگه دارد و فریز بکند و مالیات هم پرداخت نکند. چرا؟ این موجب می‌شود باز دوباره سوداگری در جامعه رشد پیدا کند.

نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به جذابیت سوداگری و اثر آن در هدایت منابع مالی گفت: یک مثال می‌زنم. 98 درصد بخش کشاورزی دست بخش خصوصی است اما این بخش توسط بنگاه‌های مالی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. چرا؟ چون در حوزه سوداگری سود بیشتری نهفته است. لذا هم بانک‌ها که باید تأمین مالی کنند به این بخش کمک نمی‌کنند.

عدم تناسب میزان تسهیلات دریافتی بخش کشاورزی با جمعیت شاغل در آن

وی افزود: یک جمعیت عظیمی در این بخش یعنی بخشی از جمعیت شهری و حدود صد درصد جمعیت روستایی که امروز 27 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در اینجا مشغول کار هستند اما این بخش که 98 درصد آن خصوصی است مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. چرا؟ چون در اینجا آن سودی که در حوزه سوداگری هست نیست. آن ریسکی که اینجا هست در آن وجود ندارد و لذا طبیعی است که منابع مالی کشور به سمت تولید در بخش کشاورزی نمی‌آید و یک چیزی حدود مثلاً شش و نیم درصد می‌آید. و حال اینکه حد‌اقل باید سی درصد بیاید. اگر ما به تناسب جمعیت شاغل در بحث هم نگاه کنیم سی درصد منابع باید در این بخش بیاید. ولی می‌بینیم یک پنجم این نیاز می‌آید.

مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از فقر و نابرابری است نه تامین مالی دولت

صفایی با تاکید بر هدف مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه طرح مربوط به آن در مجلس گفت: ما برای تأمین مالی دولت این طرح را نیاورده‌ایم. بلکه هدف این طرح این است که منابع مالی به سمت تولید جهت پیدا کند. این منابع عظیم مالی و حجم عظیم نقدینگی که بیش از سه و نیم میلیون میلیارد تومان است می‌تواند برای کشور یک فرصت باشد، اما وقتی که هشتاد درصد آن در سوداگری می‌رود باعث می‌شود که آتشی در زندگی مردم باشد و تولید فقر و نابرابری کند.

این نماینده محترم مجلس در پایان خاطرنشان کرد: سه مؤلفه‌ی عدالت، اخلاق و آزادی، پایه‌های تمدن اسلامی هستند. اگر ما در جامعه شکاف طبقاتی را داشته باشیم، فقر داشته باشیم، از تمدن اسلامی فاصله گرفته‌ایم. لذا یکی از راه‌های جلوگیری از آن، این است که در مقابل افرادی که در جامعه سوداگری می‌کنند و یک شبه پول‌های هنگفتی را به دست می‌آورند و به تبع آن میلیون‌ها انسان فقیر می‌شوند حتماً باید حق آن‌ها نسبت به جامعه ادا شود.

انتهای پیام/