به گزارش برنا؛ سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان که صبح امروز 30 خردادماه در دبستان استثنایی دخترانه رجائیه منطقه 15 برگزار شد با بیان اینکه امروز طرح سنجش در سراسر کشور افتتاح می‌شود گفت: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی در حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها و در زمینه آمادگی تحصیلی فعالیت دارد. این معاینه ها باعث ارتقای عدالت آموزشی است.

او افزود: برنامه سنجش یکی از فراگیرترین، پرحجم ترین و مستمرترین برنامه تشخیصی است که به عنوان سرمایه ملی به حساب می‌آید. این برنامه کاربردی است زیرا در عرصه سلامت فعالیت دارد.

حسینی این برنامه را یک گام بسیار مهم در جهت ارتقای عدالت آموزشی دانست بیان کرد: جایدهی مناسب دانش‌آموزان با طیف‌های مختلف از سوی این برنامه صورت می‌گیرد‌.

معاون وزیر ادامه داد: ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در ۷ گروه تحت آموزش و پرورش استثنایی هستند که باید ۳ گروه دیگر همراه این افراد باشد. افزایش کیفیت تحصیلی و سلامت مستلزم مداخلات به هنگام است که اولین گام آن تشخیص و غربالگری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سنجش از لحاظ کمی و کیفی توسعه داشته است به گونه ای که در سال ۹۸ هدفگذاری ۹۷.۶ درصد پوشش را داشتیم در سال ۹۹ نیز ۹۹.۸ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش بودند و امسال ۹۹ درصد تحت پوشش قرار می‌گیرند.

او اضافه کرد: در هر استان یک پایگاه آکوستیک به صورت دائمی راه اندازی کردیم شورای آزمون‌ها و پایگاه جامع آموزش را تشکیل دادیم و غربالگری حدود ۶۰۰ هزار پیش دبستانی را امسال خواهیم داشت.

حسینی گفت: در سال جدید ۷۷۵ مرکز مشکل ویژه یادگیری داریم در ۵ استان مشکلات دانش‌آموزان را شناسایی و بررسی می‌کنیم حرکات اصلاحی، پردازش شنیداری و فرایند ارزیابی به این مقوله افزوده شده همچنین سمعک و کاشت حلزون در دستور کار است.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امسال یک میلیون نفر به جمعیت سنجش اضافه می‌شوند؛ لذا ۱۳ اقدام سال‌های گذشته را داریم تعداد پایگاه‌ها زیاد شده و زمان سنجش یک ساعت روزانه زیاد شده است.

او افزود: ۵ میلیارد برای ضدعفونی پایگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است و اتاق انتظار نیز برای والدین درنظر گرفته خواهد شد. امسال ۷ مرکز جامع خدمات تشخیصی و مشاوره ای داریم که در هر استان کار سنجش را انجام می‌دهد.