به گزارش برنا، حجت الاسلام اژه ای، معاون اول قوه قضاییه، در نشست خبری گفت: آقای رییسی به دلیل درخواست های مردم پا به عرصه انتخابات گذاشتند. مردم آقای رییسی را با رای معناداری انتخابات کردند و ایشان باید تمهیدات لازم را برای دولت آینده داشته باشند و تمهیدی هم باید برای قوه قضاییه داشتند تا رهبری جایگزین ایشان را معرفی کنند. آقای رییسی حدود 40 سال در قوه قضاییه بودند و 10 سال مسئولیت بازرسی کل کشور و 10 سال معاونت اولی را عهده دار بودند و در دو سال و چند ماه ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشتند.

او افزود: قوه قضاییه رئیس جمهور آینده را می شناسد وقتی هر دو، همدیگر را درک کنند بسیار امیدوار هستیم که گام های عاجل و سریع در جهت رفع مشکلات مردم و اقتصادی برداشته شود. مردم سنگ تمام گذاشتند و الان نوبت دیگر مسئولان است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به فرآیند  سند تحول قوه قضاییه اظهار کرد: به این فکر بودیم که گام دوم انقلاب است و باید تحولی ایجاد شود. به این فکر افتادیم که نسل ما تغییر کرده و شرایط تغییر و فناوری های نوین ایجاد و توسعه یافته است. همچنین رویکرد و تاکتیک دشمن تغییر کرده است. با توجه به تجربیات گذشته باید تجربه جدیدی ایجاد می شد، بنابراین به فکر سند تحول برآمدیم. گروهی متشکل از داخل و خارج قوه قضاییه، وضعیت قوه قضاییه را از همه جهات بررسی و آسیب شناسی کردند. حدود 47 محور کلی و اصلی را آسیب شناسی و برخی موارد را پیش بینی کردیم.  در ادامه از همه کسانی که صاحب اندیشه و فکر هستند، دعوت و اعلام کردیم که این چالش ها را داریم و راهکارهای شما نخبگان و اندیشه ورزان چیست. تحول یعنی یک اصولی، ثبات دارد و برخی موارد باید حسب شرایط تغییر کند و این در سند پیش بینی شده است. در ادامه هم این سند خدمت رهبری ارسال شد. سعی شد پیوسته از نظر مردم و نخبگان در این سند استفاده شود؛ مردم محور بودن در این سند پیش بینی شد. یکی از دیگر مختصات سند، این بود که قابلیت اجرایی داشته باشد. سعی شد این برنامه قابلیت اجرایی شدن داشته باشد. در سند سازوکار پیگیری و اجرایی آن دیده شده است. در یک لایه ها نظارت بر این سند پیگیری  و  پیش بینی شده است. یکی دیگر از خصوصیات سند توجه به شرایط زمان و استفاده از فن آوری های جدید است. سامانه ها و راهکارهای مختلفی در این سند پیش بینی شده است. یکی از مختصات این سند زمان بندی است. وقتی سند را به رهبری ارائه کردیم ایشان اعلام کردند که در این سند، زمان بندی لحاظ شود. در برخی بخش ها دولت و مجلس برای قانون باید کمک کنند.

اژه ای اضافه کرد: من در سفرهای استانی خودم از صبح ساعت 8 صبح با مردم صحبت می کردم و گاهی 6 ساعت نمی توانستم، از روی صندلی بلند شوم و گاهی به توسعه پزشک بلند می شدم، برخی دوستان بیشتر وقت می گذاشتند. حدود 37 هزار 944 نفر مراجعه مردمی در سفر استانی و غیر استانی داشتیم. 37 هزار 944 نفر ثبت شده که با مسئولان عالی قوه قضاییه تماس داشتند.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: قوه قضاییه کمک شایانی به بانک ها و بانک مرکزی کرد. ارز صادراتی باید برمی گشت و برنگشت بنابراین قوه قضاییه برای حل این مشکل به میدان آمد. یک وقتی رییس وقت بانک مرکزی که کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری بود، درباره دلایل افزایش قیمت ارز گفت ما ارز نداریم و آنهایی که متعهد بودند ارز را برنگرداندند. در آن جلسه با حضور ایشان از رییس جلسه، اجازه گرفتم و گفتم اگر لیست همه کسانی که ارز را برنگردانند اعلام کنید، به شما کمک می کنیم. در این مسیر به آسیب های جدی رسیدیم به یک فرد گفتیم حدود 300 میلیون  دلار را  چرا برنگرداندید، این خانم گفت من صادرات بلد نیستم و پدر آموزش و پرورشی است. به من کارت بازرگانی دادند و 12 میلیون بابت این کارت، به من پول دادند از این قبیل افراد زیاد است. یک آمار دقیق نداشتند و نمی دانستند چه کسانی چه مقدار صادرات کردند و چه مقدار باید ارز برمی گرداندند. 18 هزار نفر به دلیل معوقات به ما معرفی شدند و عدد را گرد می گویم، حدود 19 میلیارد دلار پول تعیین شد. یکی از اقدامات چشم گیر قوه قضاییه وصول معوقات و برگشت ارزهای صادراتی است. بیش از 9 هزار میلیارد تومان در سال 99 وصول مطالبات بانک ها را داشتیم.

او تاکید کرد: فضای رسانه ای ما اطلاعات خوبی را در اختیار مردم قرار داده البته کافی نیست. اطلاع رسانی قوه قضاییه کافی نیست و نمی توانیم همه را صحیح و هنرمندانه برای مردم بازگو کنیم. کار رسانه، کار سختی است چون کار لحظه ای است اما مرکز رسانه در سال 99 اقدامات به موقعی انجام داده است.

اژه ای اظهار کرد: یکی از اولویت های ما بحث تولید و مبارزه با قاچاق رفع موانع تولید و جهش تولید است. انشاالله این مشکلات را با دولت آینده ریشه ای حل کینم. اگر موانع تولید را رفع نکنیم قوه قضاییه هرچه برخورد کند حل نمی شود. از دولت سازندگی به بعد می گفتند ساختار بودجه باید تغییر کند که هنوز اتفاق نیفتاده است. فرار مالیاتی داریم و در همه دولت ها این مشکل وجود داشته است.

اژه ای با اعلام یک خبر گفت: در سال 99، 120 هزار مرخصی برای زندانی ها داشتیم، 18 هزار نفر آزاد شده اند و 14 هزار نفر آزادی مشروط گرفتند امروز محکومین ما 145 هزار نفر بوده است.