شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه#جایگزین#رئیسی

اژه‌ای: رئیسی باید تمهیدی برای قوه قضائیه داشته باشد تا رهبری جایگزین معرفی کنند

کدخبر: 420544
اقتصاد نیوز : معاون اول قوه قضاییه گفت: این انقلاب به رهبری امام و با عنایت پروردگار تثبیت شد و امروز به نظامی مقتدر و غیر قابل شکست برای طاغوت‌های زمان معرفی شده است. امروز هیچکس اجازه ندارد که جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن گرامیداشت دهه کرامت و ولادت حضرت ثامن‌الحجج، اظهار کرد: بعد از اینکه در سال ۱۳۵۷ انقلاب به پیروزی رسید استکبار باور نمی‌کرد که آنچه را در این منظقه و در این کشور پایه‌گذاری کرده بودند، یک روحانی و یک مرجع تقلید و یک عالم فرهیخته با کمک مردم بتواند از طریق انقلاب به سامان برساند و کاخ‌های آنها را بر هم بزند. باور نداشتند اما این کار اتفاق افتاد. در نهایت تلاش خود را کردند که این انقلاب را به هم بزنند اما نتوانستند. بلافاصله این انقلاب با اطاعت امت از امام در کمترین زمان ممکن تثبیت شد.

وی افزود: قانون اساسی نوشته شد و به رأی مردم گذاشته شد. نظام جمهوری اسلامی با این عنوان به رأی مردم گذاشته شد و با رأی بسیار بالا رأی آورد. مجلس، دولت و قوه قضاییه در مدت زمانی کوتاه تثبیت شد. این پیروزی باور کردنی نبود و شبیه یک معجزه بود، گفتن معجزه نیز گزاف نیست.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه مستکبران تلاش کردند از همه امکانات خود برای شکستن انقلاب جلوگیری کنند، گفت: جنگ‌های داخلی را به صورت گسترده به راه انداختند و همه سطوح و تبلیغات خود را به کار گرفتند که از تثبیت جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. بسیاری از بزرگان کشور را ترور کردند و در بسیاری از رده‌های مختلف مسئولان را شهید کردند. به بسیاری از مردم کوچه و بازار رحم نکردند. توسط یک گروه مزدور و دست نشانده و منحرف به نام منافقین این مردم را  به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: این انقلاب به  رهبری امام و با عنایت پروردگار تثبیت شد و امروز به نظامی مقتدر و غیر قابل شکست برای طاغوت‌های زمان معرفی شده است. امروز هیچکس اجازه ندارد که جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: وقتی در هفتم تیر نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه که در رأس آنها حضرت آیت الله شهید بهشتی بودند در یک عملیاتی تروریستی جنایت‌بار به شهادت رسیدند، قوه قضاییه از این فرصت استفاده می‌کند تا بخشی از عملکرد سال قبل خود را خدمت مقام معظم رهبری و مردم گزارش کند. هر ساله متناسب با نامگذاری‌ها اقدامات ما انجام می‌شود و به انجام اولویت‌های سال جاری می‌پردازیم. از اینکه از طریق مردم و رسانه‌ها عملکرد قوه قضاییه مورد نقد قرار بگیرد، استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امسال تفاوتی بین سال‌های گذشته است، سابقه نداشته در طول چند سال اخیر ریاست قوه قضاییه در انتخابات شرکت کند. ماه‌ها قبل از ثبت نام، اقشار مختلف مردم از آیت‌الله رئیسی درخواست می‌کردند که در انتخابات ثبت نام کنند و ایشان ثبت نام کردند و از زمانی که ثبت نام کردند، تدابیری اندیشیده شد که در این راستا کوچکترین خللی در امور قضایی ایجاد نشود و تمهیداتی شد که کوچکترین شائبه‌ای به وجود نیاید.

این عضو شورای عالی قضایی گفت: مردم به ریاست قوه قضاییه اعتماد کردند و با رأی معناداری ایشان را انتخاب کردند و ایشان باید برنامه برای دولت آینده داشته باشند و آقای رییسی باید تمهیدی برای قوه قضایبه داشته باشند، تا رهبری جایگزین معرفی کنند. البته امور قضایی باید بیش از پیش با جدیت دنبال شود. ریاست قوه قضاییه که امروز فعلا به عنوان منتخب مردم می‌خواهد عهده‌دار ریاست جمهوری شود،‌ حدود ۴۰ سال در قوه قضاییه بودند و ۱۰ سال مسئولیت بازرسی کل کشور را عهده‌دار بودند. بنابراین به همه زمینه‌ها و چالش‌ها و مشکلات بین قوه قضاییه و دولت و کسری‌ها آگاه است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های سال‌های اخیر مبارزه با فساد در ساحت‌های مختلف با توجه به تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی که دولت آمریکا به پا کرده بوده، همچنین حمایت جدی از تولید داخل و مبارزه با فساد و همچنین حمایت از اشخاصی که قصد مبارزه با فساد را دارند، در دستور کار بود.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در گام دوم انقلاب همه باید به فکر یک تحول می‌افتادیم به همین دلیل سند تحول را ایجاد کردیم. تا بتوانیم نسبت به مسائل به روز باشیم و رفتار مناسبی داشته باشیم. گروهی از نخبگان و حقوقدانان، کارگروهی تشکیل دادند و وضعیت قوه قضائیه را از تمام جهات بررسی کردند و تمام موارد از قانون تا عوامل انسانی را بررسی کردند و حدود ۴۷ محور اصلی از آسیب‌شناسی‌ها را اعلام کردند و برخی موارد دیگر را پیش‌بینی کردند.

محسنی اژه‌ای افزود: پیش‌نویس این سند آماده و خدمت رهبر معظم انقلاب هم ارسال شد، اما تاکید شد که ما به همین سند اکتفا نمی‌کنیم و باید به روز شود و در نهایت در سال ۹۹ یک سند ارتقا یافته هم به آن پیش‌نویس اضافه شد و امکان دارد در سال‌های آتی این سند مجدد به روز شود. البته مردم‌محور بودن در این سند پیش‌بینی شده است، آن هم به صورت مستمر که از طریق ارتباط‌های مستقیم با نخبگان و توده‌های مردم؛ همچنین در رابطه با اجرایی بودن این سند تلاش‌های بسیار شده که این سند اجرایی باشد و منطبق با واقعیت باشد.

وی با بیان اینکه باید رضایت‌مندی مردم افزایش یابد، گفت: اگر از مردم سوال شود که آیا آنها به طور صد درصد از قوه قضاییه راضی هستند، مشخصاً جواب منفی است، اما اگر از آن‌ها پرسیده شود عملکرد قوه قضاییه افزایش یافته یا خیر، جواب آنها مثبت است و این رضایت‌مندی باید وارد دولت هم شود.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: با توجه به شرایط کرونایی به ۱۲ استان سفر کردیم و علاوه بر اینکه مشکلات قضایی آنها بررسی می‌شد، با تمام مسئولان ارتباط برقرار کرده و جلسات حضوری با رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی رتبه دستگاه قضا برگزار می‌شد و آن‌ها رو در رو با مردم صحبت می‌کردند.

وی افزود: برای برقراری ارتباط با مردم، بیش از ۶ ساعت با آنها صحبت می‌کردیم و فقط در سال گذشته از طریق مراجعات حضوری مردم به روسای قوه قضاییه، حدود ۳۷ هزار و ۹۴۴ نفر مراجعات مردمی در سفر‌های استانی و غیر استانی به ثبت رسیده است. ۵۷ هزار و ۵۸۷ مکاتبه از سوی مردم به قوه قضاییه ارجاع شد و همه آن‌ها بلااستثناء مطالعه شدند و برای آنها دستور صادر شده است.

ادامه دارد ...