شهرخبر

اختصاصی گسترش‌نیوز:

عصریخبندان در کمین طرفداران اتریوم!

عصر یخبندان موضوعی هست که در رمز ارز اتریوم برای طرفدارانش جالب و البته ترسناک هست. اگر چه این موضوع چندین بار به تعویق افتاده است اما هنوز دور از انتظار نیست.

فناوری عصریخبندان در کمین طرفداران اتریوم!

عصر یخبندان یا همان بمب سختی اتریوم، مکانیسمی هست که سختی ماینیگ اتریوم در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. بمب سختی قطعه کدی است که توسط توسعه‌دهندگان در قلب پروتکل اتریوم جاسازی کرده‌اند. معمولاً زمانی‌ که پروتکل اتریوم به‌روزرسانی شود، بمب سختی عقب انداخته می‌شود. بمب سخت دوم در سال ۲۰۱۷ تعبیه شده بود که به آینده موکول شد اما هنوز انجام نشده است. به صورت کلی بمب سختی به تدریج استخراج را دشوارتر می‌کند و هدف از آن تلاش برای ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان برای ساخت اتر ۲ است.

تعویق عصریخبندان ادامه خواهد داشت؟

عصر یخبندان در بلاک چین اتریوم در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به تعویق افتاده است. با توجه به شواهد موجود بعید است که بمب سختی در اتر ۲ فعال شود زیرا در حال حاضر یک نیروی اقتصادی در حال توسعه Beacon Chain یا همان قلب تپنده اتریوم است.

در حال حاضر صدور روزانه اتریوم از ۲۰۰۰۰ در ماه ژانویه به ۱۳۰۰۰ در ماه مارس رسیده است. شرایط روز به روز برای ماینر ها مشکل‌تر می‌شود و اگر توسعه‌دهندگان اتریوم راه‌حلی برای این مشکل پیدا نکنند، مسئله جدی‌تر خواهد شد. جالب بدانید که سودآوری استخراج اتریوم با کارت گرافیک از نوامبر ۲۰۱۸ تقریباً به صفر رسیده است.

اتریوم

عصر یخبندان اتریوم چه خطرهایی دارد؟

بر اساس پیش‌بینی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یکی از بنیان‌گذاران اتریوم این شبکه در ۲۰۲۱ با عصر یخبندان مواجه خواهد شد و با افزایش سختی، استخراج به روش گواه اثبات تقریباً غیرممکن می‌شود. در آپریل ۲۰۱۹، شاهد افزایش سختی بودیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، عصر یخبندان اتریوم زودتر از آنچه که انتظار می‌رود، شروع خواهد شد. در این حالت ماینرها چاره‌ای جز راه‌سازی شبکه ندارند و خطر فروپاشی شبکه اتریوم را تهدید خواهد کرد. البته رها کردن شبکه اگر به صورت کامل هم نباشد، امنیت شبکه اتریوم را کاهش می‌دهد و امکان حمله ۵۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عصر یخبندان کابوس برنامه‌های غیرمتمرکز خواهد شد

عصر یخبندان می‌تواند برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) یک کابوس باشد. اتریوم پناهگاه خوبی برای پروژه‌های غیرمتمرکز هست و افزایش این پروژه‌ها مشکلات شبکه اتریوم را نیز بیشتر کرده است. روند موجود احتمالاً منجر به افزایش قیمت برنامه‌های غیرمتمرکز شود.

چگونه عصریخبندان به تعویق می‌افتد

به عقیده کارشناس‌ها هاردفورک می‌تواند عصر یخبندان را به تعویق بی اندازد. به صورت خلاصه هاردفورک تغییرات اساسی و جدی در ساختار بلاک چین هست که اگر کاربران زیادی از قوانین شبکه پیروی نکنند، هاردفورک شکل می‌گیرد. معمولاً هاردفورک باعث تولد یک بلاک چین جدید در دل شبکه قدیمی می‌شود. در نتیجه اعضای شبکه می‌توانند انتخاب کنند که بر روی کدام بلاک چین فعالیت کنند. این اتفاق چندین بار در طول سال‌های گذاشته برای شبکه اتریوم افتاده است.

بزرگ‌ترین هاردفورک در سال ۲۰۱۹ را بود که باعث ایجاد تغییرات بسیار مهمی در شبکه اتریوم شد. تمرکز اصلی این هاردفورک افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزد تبادلات بود.

بر اساس گفته بنیان‌گذاران اتریوم هارد فورک بعدی، مکانیسم افزایش سختی را تا آنجا که ممکن است به تأخیر می‌اندازد و در نتیجه از وقوع عصر یخبندان اتریوم جلوگیری می‌کند. اگر هارد فورک بعدی با موفقیت انجام شود، توان به تأخیر انداختن سختی را تا بعد از ۴ میلیون بلاک دیگر دارد و این یعنی که عصر یخبندان اتریوم در چند سال آینده رخ نخواهد داد. خیلی از کارشناسان بر این باورند که کاربران و ماینر ها نباید نگران باشند. این افزایش سختی توسط هارد فورک ها مهار می‌شود و تهدیدی جدی رویاروی طرفداران اتریوم نخواهد بود. به تازگی از هاردفورک لندن صحبت شده است که تیم بیکو، از توسعه‌دهندگان اتریوم، خبر داده است. شبکه آزمایشی Ropsten قرار است از سوم تیر آپدیت لندن را اجرایی کند، اولین شبکه آزمایشی خواهد بود که به هاردفورک جدید مهاجرت می‌کند. هاردفورک لندن پنج طرح بهبود اتریوم دارد.