شهر خبر

خودروی ۳ میلیارد تومانی که شما را میخکوب می‌کند + تصاویر

چند وقت پیش بود که تسلا مدل S پلاد با ادعاهایی جنجالی معرفی شد که یکی از آن‌ها شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر ۲ ثانیه بود. حال وقت اثبات این ادعا فرارسیده و تسلا به موتورترند به‌عنوان اولین منبع مستقل اجازه آزمایش مدل S پلاد را داده است.

خودرو خودروی ۳ میلیارد تومانی که شما را میخکوب می‌کند + تصاویر

این جدیدترین و بهترین نسخه از خودرویی است که عنوان خودروی سال ۲۰۱۳ موتورترند را کسب کرد. این نشریه معمولاً خودروها را در پیست اتو کلاب کالیفرنیا آزمایش می‌کند و تست‌های شتاب و ترمز را هم در قسمت درگ استریپ (پیست مخصوص درگ) اتو کلاب انجام می‌دهد. اما آزمایش درگ در اینجا به‌صورت معکوس یعنی از انتهای پیست انجام می‌گیرد تا نوع آسفالت و سطح چسبندگی خیابان‌های معمولی شبیه‌سازی شود.

انجام این آزمایش در سمت درست پیست به معنای لانچ روی سطحی پوشیده با VHT (نوعی رزین مصنوعی با فرمول اختصاصی) فوق‌العاده چسبنده است که به خودروها این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از حد ممکن در جاده‌های معمولی شتاب بگیرند؛ بنابراین، ازآنجایی‌که آزمایش روی VHT نمایانگر شرایطی که رانندگان در دنیای واقعی با آن مواجه هستند نیست، موتورترند آزمایش‌های خود را از سمت انتهای پیست که چنین ماده‌ای روی آن وجود ندارد انجام می‌دهد؛ اما در روز آزمایش مدل S پلاد، تسلا راننده موتورترند را ملزم کرد که فقط روی سطح VHT لانچ کند. بااین‌حال پس از مذاکرات بیشتر، توافق حاصل شد که آزمایش در هردو جهت یعنی هم از سمت VHT که خواست تسلا بود و هم از سمت مخالف که شیوه عادی موتورترند و روی آسفالت معمولی است انجام گیرد.

تسلا مدل S پلاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از اینکه به اعداد و ارقام بپردازیم، بهتر از مشخصات واقعاً چشمگیر مدل S پلاد را مرور کنیم. نسخه ۲۰۲۲ این سدان الکتریکی اساساً اولین به‌روزرسانی قابل‌توجه مدل S در طول تاریخ نُه‌ساله آن محسوب می‌شود. این مدل جدید کمی کشیده‌تر، کم‌ارتفاع‌تر، سبک‌تر و به میزان زیادی قوی‌تر از قبل شده است. گلگیرهای مدل S جدید برجسته‌تر شده‌اند تا بتوانند رینگ‌های بزرگ‌تر را جای دهند. علاوه بر این، در جلو و عقب خودرو هم تجدیدنظرهایی صورت گرفته و کاپوت از نو طراحی شده است. نسخه پرفورمنس پلاد نیز از دیفیوزر جدید و یک اسپویلر فیبر کربنی برخوردار است.

در داخل هم تسلا کابین را کاملاً از نو طراحی کرده تا لوکس‌تر، جادارتر و سرگرم‌کننده‌تر شود. تغییرات در اینجا آن‌قدر زیاد است که به گفته تسلا، ریل‌های صندلی‌های جلو تنها قطعاتی هستند که از نسخه قبلی باقی‌مانده‌اند. بزرگ‌ترین تغییر در اینجا داشبورد جدید است که از یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بزرگ مشابه مدل ۳، صفحه آمپر دیجیتالی جدید، نمایشگر جدید برای سرنشین جلو، دریچه‌های تهویه مخفی و البته غربیلک فرمان بحث‌برانگیز Yoke برخوردار است.

مهم‌ترین تغییرات مدل S جدید اما در زیر پوست آن صورت گرفته است. نسخه پلاد از اولین قوای محرکه سه موتوره تسلا بهره می‌برد که خروجی خیره‌کننده‌ای برابر با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تک موتور جلو و دو موتور عقب پلاد اساساً نسخه‌های اصلاح‌شده از موتورهایی هستند که در مدل ۳ و مدل Y وجود دارند. بااین‌حال، تسلا در این موتورها از یاتاقان‌های فیبر کربنی جدیدی استفاده کرده که امکان رسیدن به دور ۲۰ هزار rpm را فراهم می‌کند تا خودرو بتواند بدون ایجاد فشار روی استاتور، به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به گفته تسلا، با این ویژگی دیگر نیازی به گیربکس دو سرعته پیچیده‌تر مثل پورشه تایکان نیست.

پاشنه آشیل نسخه‌های اولیه مدل S اما همیشه پکیج باطری بوده است و به همین دلیل، تسلا در مدل S جدید برای استفاده کامل از سیستم سه موتوره، آن‌را به‌طور قابل‌توجهی بروز کرده است. این باطری‌ها کمی کوچک‌تر از قبل شده‌اند (۱۰۰ کیلووات ساعت در پلاد جدید بجای ۱۰۴ کیلووات ساعت مدل S پرفورمنس قبلی) اما تسلا تمرکز خود را روی بهبود مسیرهای خنک‌کننده و جریان الکتریکی گذاشته است. هدف نهایی در این به‌روزرسانی، ظرفیت حرارتی بهتر بوده است تا پلاد بتواند پرفورمنسی پایدار را بدون داغ شدن باطری‌ها یا کاهش قدرت ارائه کند. علاوه بر این، به گفته مهندسان تسلا، این تغییرات به شارژ سریع‌تر باطری‌ها هم کمک خواهد کرد. طبق اعلام EPA، برد پلاد با رینگ‌های ۲۱ اینچی ۵۶۰ کیلومتر است که آزمایش‌های واقعی هم نشان داد این رقم دقیق است.

مدل S پلاد روی مسیر چسبنده چقدر سریع است؟

برای داشتن سریع‌ترین لانچ در پلاد مدل ۲۰۲۲ باید به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مراجعه کرده و حالت درگ استریپ را انتخاب نمود. این حالت قوای محرکه را برای شتاب گیری سخت آماده کرده و باطری‌ها و موتورها را خنک می‌کند. سپس برای درگیر کردن لانچ کنترل باید بشدت پدال ترمز را فشار داد، گاز را تخته کرد و منتظر ماند. طی نُه ثانیه، دماغه خودرو پایین می‌آید تا در حالت یوزپلنگ قرار گیرد و در آخر پیام «لانچ کنترل آماده» به نمایش درمی‌آید. حالا باید ترمز را رها کرد و برای فرورفتن در صندلی آماده شد.

در آزمایش موتورترند، مدل S پلاد مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۹.۲۵ ثانیه طی کرد و با شتاب وحشیانه‌ای ظرف تنها ۱.۹۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. در این لحظه، فرمان در دستان شما سبک می‌شود، سر شما داخل پشت‌سری صندلی فرو می‌رود، روی ماهیچه گردن فشار سنگینی وارد می‌شود و درحالی‌که به سرعت برق مسافت ۴۰۰ متر طی می‌شود، محیط اطراف در چشمتان تار می‌گردد. حتی روی سطح چسبنده هم این عملکرد بسیار چشمگیر است. البته بعدازظهر گرم روز آزمایش باعث شد پلاد کمی دشوارتر موتورها و باطری‌ها را در دمای ایده‌آل حفظ کند اما تنها مشکل اصلی، ترمزها بودند که پس از آخرین آزمایش روز بیش‌ازحد داغ شده بودند.

مدل S پلاد روی آسفالت معمولی چقدر سریع است؟

روز بعد، آزمایش‌های خودرو روی آسفالت معمولی انجام گرفت و همه آزمایش‌های دیروز به‌جز یکی که درگ ۴۰۰ متر بود تکرار شدند. پلاد برای آزمایش روی آسفالت معمولی به مکان دیگری برده شد که در آن امکان آزمایش درگ نبود. بااین‌حال، با استفاده از داده‌های Vbox، می‌توان زمان تخمین ۴۰۰ متر خودرو روی آسفالت معمولی را تخمین زد. پلاد برای آزمایش‌های دوم آماده شد و پس‌ازاینکه در حالت یوزپلنگ قرار گرفت، حتی بدون VHT هم عملکرد بسیار چشمگیری از خود نشان داد. خودرو در اینجا فقط در ۲.۰۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و اگر امکان ادامه دادن وجود داشت، داده‌ها میگویند مسافت ۴۰۰ را ظرف ۹.۳۴ ثانیه طی می‌کرد.

بنابراین، فاصله عملکرد مدل S روی مسیر مخصوص و آسفالت معمولی به‌طور حیرت‌انگیزی نزدیک است و در رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۰.۰۹ ثانیه اختلاف دارد. این پرفورمنس، پلاد را به سریع‌ترین خودروی تولیدی تبدیل می‌کند که موتورترند تاکنون آزمایش کرده و این یک موفقیت بزرگ است. البته ریماک اخیراً در آزمایش کارواو ادعای شتاب سریع‌تری داشته است ولی باید منتظر بررسی این ادعاها توسط موتورترند هم باشیم. پلاد اما فقط رکورد شتاب و ۴۰۰ متر موتورترند را نشکسته است زیرا ظرف ۸.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و دوباره به صفر رسید که ۰.۳ ثانیه از رکورددار قبلی یعنی مک‌لارن سنا سریع‌تر است.

مدل S پلاد در دنیای واقعی چگونه است؟

مدل S پلاد فقط در پیست و خط مستقیم عالی نیست بلکه از همه لحاظ و در همه‌جا بهترین ساختۀ تسلا تاکنون محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند در بزرگراه در حال حرکت باشید یا در ترافیک شهری مانده باشید. مهم نیست چه‌کاری از پلاد بخواهید. در بزرگراه‌ها، خودرو برای پیمودن کیلومترها، مکانی ساکت و لذت‌بخش است و به لطف سیستم تعلیق بادی و کمک‌فنرهای تطبیقی، سواری انعطاف‌پذیری دارد و به‌راحتی کنترل می‌شود. اصلی‌ترین مشکل مدل S جدید اما غربیلک فرمان مستطیلی آن در سرعت‌های پایین است.

در بزرگراه‌ها، مدل S پلاد نشان می‌دهد که تسلا از زمان عرضه اولیه این خودرو به بازار، چیزهای زیادی آموخته است. هرچند شاید این به‌اندازه پورشه تایکان توربو S در جاده دقیق نباشد اما مدل S پلاد تحسین‌برانگیزترین خودروی پرفورمنس تاریخ تسلا محسوب می‌شود. در این ماشین، ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت این امکان را به راننده می‌دهد که مثل موشک از پیچ‌های تند خارج شود و کفی‌ها را ببلعد. ترمزها نیز علیرغم داغ شدن بیش‌ازحد در پیست، در جاده‌های وظیفه خود در مهار خودرو را به‌خوبی انجام می‌دهد.

قیمت مدل S پلاد چقدر است؟

قیمت تسلا مدل S پلاد از ۱۳۱.۱۹۰ دلار آغاز می‌شود و این رقم در نمونه فول آپشن مورد آزمایش به ۱۴۹.۱۹۰ دلار می‌رسد. این یعنی قوی‌ترین سدان تسلا قیمتی هم‌سطح تایکان توربو دارد اما از تایکان توربو S حدود ۱۵ هزار دلار ارزان‌تر است.

هرچند تسلا حداقل تا این لحظه هنوز روی آسفالت معمولی به شتاب زیر ۲ ثانیه دست پیدا نکرده اما پلاد یک دستاورد بزرگ برای این شرکت کالیفرنیایی محسوب می‌شود. پلاد به‌عنوان سریع‌ترین خودروی مورد آزمایش تاریخ موتورترند، یک سدان پنج‌نفره ۱۵۰ هزار دلاری است نه یک موشک جاده‌ای فیبر کربنی چند میلیون دلاری. این ماشین ترکیبی از راحتی، تجمل، پرفورمنس و کارایی را به نمایش می‌گذارد و از همه لحاظ عالی است. به همین دلیل، صرف‌نظر از اینکه چقدر به اعداد و ارقام اهمیت بدهید، مدل S پلاد با قاطعیت در بین بهترین خودروهای حال حاضر بازار قرار می‌گیرد.

تسلا-خودرو-1

تسلا-خودرو-3

منبع: پدال