به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروزه تلفن همراه به یکی از اساسی ترین نیازهای زندگی‌مان تبدیل شده است. اما در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت دلار قیمت موبایل نیز به طور سرسام آوری بالا رفت. برای اطلاع از وضعیت بازار ، واردات و آشنایی با دورنمای قیمت این ابزار ارتباطی مهم با رضا عالیان رییس روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

رضا عالیان در ابتدای صحبت‌های خود اظهار داشت: «در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها با محدودیت ثبت سفارش مواجه شدند با توجه به قانونی که در این خصوص اعمال شده سال‌های قبل یعنی از سال ۹۷ به بعد واردکنندگان موبایل از این قانون معاف بودند اما از اواخر سال ۹۹ مجددا این قانون اجرا شد و امسال هم همچنان ادامه دارد».

وی افزود: «نکته ای که وجود دارد این است که شرکت‌ها ثبت سفارششان محدود شده و چیزی به عنوان کمبود موبایل در کشور وجود ندارد اما اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند شرکت‌ها برای واردات موبایل با چالش مواجه می‌شوند».

افزایش رقابت برای فروش موبایل

عالیان گفت: « آن سالی که واردات موبایل بعد از طرح رجیستری قانونی شد. تعداد شرکت‌ها به ۲۰ عدد هم نمی‌رسید اما امروز چیزی حدود ۶۰۰ شرکت وجود دارد که مجوز واردات گرفتند. با توجه به این موضوع رقابت بین شرکت‌ها بیشتر شده و آن میزان واردات که نیاز موبایل کشور را تامین می‌کند باید بین ۶۰۰ شرکت تقسیم شود. به همین خاطر شرکت‌ها با چالش هایی مواجه می‌شوند».

موانع واردات چیست؟

روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل افزود: «در این خصوص اما نکته ای که وجود دارد اختلالات در شبکه داخلی گمرک ، اتصال درگاه‌ها به گمرک و درگاه ثبت سفارش در روند واردات تاثیر می‌گذارد. همانطور که در دو هفته گذشته اختلالات جدی ای بود که خیلی از شرکت‌ها ثبت سفارشاتشان به نتیجه نمی‌رسید و نمی‌توانستند تخصیص دریافت کنند. این اختلالات همیشه بوده و چیز تازه‌ای نیست اما مدیریت و کنترل کردن آن باید اصلاح شود تا در روند واردات با مشکل مواجه نشویم».

نتایج مذاکرات چه تاثیری روی قیمت‌ها دارد؟

عالیان خاطرنشان کرد: «اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد طبیعتا روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد و تلفن همراه هم از قیمت ارز تاثیرپذیر است زیرا قیمت کالای وارداتی طبیعتا با تغییر نرخ ارز هم تغییر می‌کند».

تغییر تعرفه باعث چه اتفاقاتی شد؟

وی اظهار داشت: «اتفاقی که در مورد واردات موبایل از ابتدای سال افتاده تغییر تعرفه‌ها است، که در واقع تعرفه واردات به نصف رسید و حقوق بازرگانی تغییری نکرد. دولت هم همچنان منتظر این تغییر است. از طرف دیگر مبنای محاسبه تعرفه واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز میانگین تبدیل شد، تقریبا چیزی حدود ارز بازار. اما با توجه به دستوری که معاون اول رییس جمهور در ابتدای سال داد بنا بر این شد که محاسبه به این ترتیب صورت نگیرد. اما هیچ ضمانتی نیست که بعد از چندماه مجددا مابه تفاوت این قیمت از شرکت‌ها گرفته نشود و این باعث سردرگمی‌شان شده است».

کدام برندها بیشترین سهم مصرف و واردات را دارند؟

عالیان در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «در خصوص سهم مصرف و واردات موبایل به کشور در حال حاضر سامسونگ ۵۴ درصد، بعد از آن شیائومی ۲۹ درصد، سپس اپل و هواوی ۶ درصد و نوکیا ۵ درصد از این سهم را دارا هستند. در ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۶ میلیون و ۴۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شده و از این تعداد ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه مصرف شده است، یعنی اکتیو شده‌اند. منظور از اکتیو شدن این است که خریداری، رجیستر و فعال شده است. در شبکه ارتباطی کشورتقریبا می‌شود گفت میزان واردات با مصرف یک تعادل نسبتا منطقی داشته است. اگرچه درحال حاضر میزان موبایلی که در داخل کشور وجود دارد بیش از نیاز کشور است».