به گزارش برنا؛ تنبلی چشم اگر چه در ظاهر پیدا نیست اما لازم است برای پیشگیری از این بیماری کودکان به طور مداوم معاینه شوند تا از بروز آن جلوگیری شود. سال هاست سازمان بهزیستی کشور طرح ملی غربالگری بینایی را در سراسر کشور اجرا می کند تا از این طریق به ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان 3 تا 6 سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک کند.

رضوان مدنی، معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: سال هاست غربالگری بینایی کودکان 3 تا 5 برای پیشگیری از تنبلی چشم انجام می شود چرا که کودکان در این سن امکان دارد بینای ضعیفی داشته باشند.

او با بیان اینکه اگر اقدامات درمانی به موقعی برای این کودکان انجام شود در آینده مشکلی برای آن ها پیش نمی آید، گفت: سن معاینه کودکان سنی است که امکان درمان برای آن ها وجود دارد و اگر در این سن غربالگری نشوند، میزان درمان آن ها ضعیف تر می شود.

مدنی گفت: یکی از راه هایی که دسترسی ما را به این کودکان آسان تر می کرد مهد های کودک بود و آن هم به معنی این نیست که همه طرح هم در مهد کودک انجام می شود.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: با افتتاح بیش از 2 هزار و 500 مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور بهترین امکان را فراهم کرده است که این طرح اجرا شود.

او با بیان اینکه  بنا داریم امسال این طرح را در مراکز مثبت زندگی اجرا کنیم، گفت: در برخی از استان ها غربالگری آغاز شده است و بنا داریم تا هفته آینده غربالگری بینایی در سراسر کشور به اجرا درآید.

مدنی ادامه داد: ساختار ها و شیوه نامه های بهداشتی برای غربالگری طراحی شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد غربالگری های انجام شده نسبت به سال گذشته افزود: سال گذشته به دلیل وجود محدودیت های بیشتری کرونایی، تعطیلی مهد های کودک و ملاحظات والدین میزان و درصد غربالگری های بینایی انجام شده کمتر بود و بعضا دارای مشکلاتی نیز بود.

او درباره شیوه کار مراکز گفتار درمانی در ایام کرونا گفت: در سازمان بهزیستی مراکزی داریم که کار گفتار درمانی را انجام می دهند که هر کسی نیاز داشته باشد می تواند برای بهره گیری از خدمات به آن جا مراجعه کند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی خدمات انجام خواهد گرفت.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشوردرباره سرنوشت تولیت و مدیریت مهدهای کودک افزود: مدیریت مهد های کودک سراسر کشور به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است و سازمان بهزیستی در این زمینه دخالتی ندارد.

انتهای پیام/