شهر خبر

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

خدمات شبکه های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا - کراپ‌شده

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی بین توده مردم، قاچاقچیان آمریکایی هم از قافله عقب نمانده واین شبکه های اجتماعی کار تبهکاران را بسیار راحت تر کرده و باعث ایجاد بحرانی جدید در روند مبارزه با قاچاق شده.

به گزارش مشرق، مهاجران غیر قانونی تقریبا یک چهارم جمعیت مهاجر آمریکا را تشکیل می دهند. کاهشِ جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونی عمدتاً ناشی از کاهشِ تعدادِ مکزیکی هاست که بزرگترین سهم را از جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونیِ آمریکا دارند. بینِ سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، این گروهِ جمعیتی ۲ میلیون کاهش داشت. عمده ورود این مهاجران غیرقانونی و نیز مواد مخدر و کالای قاچاق توسط قاچاقچیان حرفه ای و بین المللی و بیشتر از مرز مکزیک وارد آمریکا می شوند.

همیشه قاچاقچیان برای پیشبرد اهداف جنایی خود و به واسطه گردش مالی بالایی که در اختیار دارند از بالاترین تجهیزات و امکانات و فناوری های روز بهره می برند. امروزه با گسترش اعجاب انگیز شبکه های اجتماعی بین توده مردم، قاچاقچیان آمریکایی هم از قافله عقب نمانده و این شبکه های اجتماعی کار تبهکاران را بسیار راحت تر کرده و باعث ایجاد بحرانی جدید در روند مبارزه آنها با قاچاق شده است.

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

«مارک دلگادو» ماجرای رشوه ۴ هزار دلاری از طریق «تیک تاک»(TikTok) را توضیح می دهد و قاچاق انسان ها از مرز مکزیک با خودرو و مواجهه با پلیس مرزی آمریکا.

او پول می خواست، بنابراین از طریق «واتس اَپ»(WhatsApp/یک سرویس پیام رسان متعلق به فیس بوک)، با او تماس گرفته شد. آنها از طریق «تیک تاک»(TikTok) یک مهاجر غیرقانونی را در صندوق عقب نیسان آلتیمای آقای دلگادو قرار داده و لباسهای زیادی برای پنهان کردن آن مهاجر روی او انداخته بودند.

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

آقای دلگادو برای عبور دادن این مهاجر غیرقانونی پنهان شده از ایست بازرسی مرزی آمریکا خون سردی خود را حفظ کرده بود تا او را در ازای ۵۲۰۰ دلار به هیوستون برساند.

یک سگ آموزش دیده در ایست بازرسی به اتومبیل آقای دلگادو گیر می دهد و ماموران پلیس مرزی، مهاجر را کشف می کنند. ماموران اظهار داشتند که آقای دلگادو به آنها التماس کرده که یک فرصت به او بدهند و التماس کرده بود که این اولین بارم است اینچنین کاری کرده امد و بگذارید بروم!

یک روز بعد، در یک ایست بازرسی دیگر از همین نوع، ماموران یک نفر دیگر را به نام «آلوارو-وازکز-روئیز» را دستگیر کردند. او نیز که اظهار داشت از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برای این کار قاچاق استخدام شده است. به او وعده داده شده بود برای عبور دادن قاچاق هر مهاجر غیرقانونی از ایست بازرسی مرزی آمریکا، مبلغ ۱۵۰۰ دلار پرداخت خواهد شد.

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

او مخزن بنزین کامیون فورد F-350 خود را به محفظه ای برای مخفی کردن یک مهاجر غیرقانونی  تبدیل کرده بود، اما قاچاقچیان به او دستور دادند که برای انتقال دو نفر نیاز دارند، بنابراین او سعی کرد نفر دوم را در زیر صندلی عقب قرار دهد که ماموران ایست بازرسی در حین جستجو متوجه این مهاجر غیرقانونی شدند که زیر صندلی پنهان شده بود و به این وسیله نفر دیگر را که در مخزن بنزین جاسازی شده بود را به همراه راننده دستگیر کردند.

امروزه قاچاقچیان از تمام برنامه های شبکه های اجتماعی شامل «اینستاگرام» «فیسبوک» «تلگرام» «اسنپ چت» «تیک تاک» و «واتس اَپ» برای برنامه ریزی و هماهنگی امور قاچاق خود بهره می گیرند.

مرتبط کردن یک راننده به یک دسته از مهاجران غیرقانونی به سادگی ارسال پیام «لوکیشن» یا همان مکان پین «جی پی اس» GPS است. گروهی که این کار قاچاق را اسکورت می کنند، قبل تر می روند و آمار ایست بازرسی و شرایطش را به قاچاق کنندگان انسان اطلاع می دهند که آیا شرایط مهیا است یا اینکه ماموران گزارشی دریافت کرده و آماده باش هستند یا خیر. گاهی اوقات هم این پیش قراولان برای رد گم کردن، یک بار اضافی که جرم خاصی ندارد را با اتومبیل خود حمل میکنند تا ماموران درگیر کشف و ضبط آن بار اضافی شوند، قاچاقچیان اصلی بتوانند مهاجران غیرقانونی را از مرز رد کنند. که همه این هماهنگی ها و کارها امروزه برای قاچاقچیان با بهره از خدمات شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ، تلگرام، اسنپ چت و تیک تاک بسیار تسهیل شده است.

ماموران «اف بی آی»(FBI) در کالیفرنیا فاش کردند که قاچاقچیانی که مهاجر غیرقانونی در اختیار دارند از واتساپ برای تنظیم مجدد دیدارها با روابط برای جابجایی پول استفاده می کنند.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که قاچاقچیان آمریکایی شرکت های خود را مانند شرکت های معمولی در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند. تمایز این است که مشتری ها مهاجرانی ناامید و فقیر هستند که مشتاق هستند ۱۰ هزار دلار بدهی بالا بیاورند تا بتوانند به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند.

ارزش و خطرات یک تلفن هوشمند

به نظر می رسد مناطقه ای وجود ندارد که رسانه های اجتماعی به دنیای قاچاقچیان نرسیده باشد مگر معدود مناطقی که از این منظر دارای هیچ اهمیتی نیستند.

واشنگتن تایمز ۲۵ مورد قاچاق جنایی را که طی دو ماه گذشته در آریزونا ثبت شده بود و مهاجران را به عنوان شاهد بازداشت کرده اند بررسی کرد. تحقیقات دادگاه حاکی از نگرانی از تلفن های هوشمند است که به میزان ۶۸ درصد رشد داشته است.

تعیین دقیق این میزان از بهره قاچاقچیان از تلفن هوشمند و رسانه های اجتماعی قطعا از این آمار بیشتر است چراکه ماموران مرزی آمریکا که موارد و مدارک مختلفی را در دادگاه ارائه می دهند، استفاده از تلفن های هوشمند را به عنوان یکی از مدارک مهم به دادگاه گزارش نمی دهند.

در حدود نیمی از پرونده قاچاق های آریزونا، مهاجران غیرقانونی در سراسر مرز و مکانهای ملاقات، توسط قاچاقچیان با تلفن های هوشمند راهنمایی شده اند.

در تعدادی از موارد، قاچاقچیان مسیریابی آن لاین یا اطلاعات ایست های بازرسی و اطلاعاتی از این دست را از طریق همین شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها بدست می آورند. یک قاچاقچی اظهار داشت که یک پیام محتوای متنی برای وانت خود در شبکه های اجتماعی پست کرده است. دیگری اظهار داشت که وی در تمام طول سفر خود از طریق واتس اپ با هماهنگ کننده قاچاق صحبت می کرده است. وقتی ماموران در تعقیب و گریز به سختی او را گرفتند، وی اظهار داشت، به او دستور داده شده بود که به هیچ عنوان کنار نزند و فقط برای فرار تلاش کند. دستوراتی که وی هیچگاه دستور دهنده را ندیده و نمی شناسد.

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

سازمان های قاچاق کالا از ارزش تلفن های هوشمند و همچنین از خطرات آن آگاه هستند. اطلاعات مربوط به پرونده جنایی با مطالعاتی در مورد راهنماهای مسیرهای پیاده، رانندگان و ناخدایان کشتی ها به محض مشاهده یا دریافت پیام نزدیک شدن ماموران مرزبانی گشت، اطلاعات را از تلفن های خود پاک می کنند یا تلفن را خرد می کنند.

گاه ماموران مخفی یا مخبرها وارد مکالمه یا برنامه قاچاقچیان در شبکه های اجتماعی می شوند و به این وسیله مانع از اجرای نقشه آنها می شوند.

تلفن های هوشمند برای مهاجران غیرقانونی نیز مفید هستند

«تاد بنسمن»، مسول بخش ایمنی مرکز مطالعات مهاجرت آمریکا، اظهار داشت: من هرگز مهاجری را ملاقات نکرده ام که یک تلفن همراه مدرن، یک گوشی هوشمند نداشته باشد. مهاجران غیرقانونی کاملاً به دنیای رسانه های اجتماعی متصل هستند و به آنها اطلاعات هوشمند در مورد اینکه کجا باید بروید، چه زمانی بروید و چگونه افراد بالادست چکار می کنند، از طریق همین شبکه های اجتماعی ارسال می شود.

خدمات شبکه‌های اجتماعی به قاچاقچیان و مجرمان آمریکا

منبع: فارس