شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارتش#رئیس‌جمهور#بغداد#قدس

آشنایی با عملیات آذرخش کبود و ترور سپهبد قاسم سلیمانی

«آذرخش کبود» حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد بود که به ساعت ۱:۰۷ بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دستور ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، برای هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی توسط ارتش آمریکا انجام شد. دو روز بعد از این اتفاق، مجلس عراق رای به خروج تمام نیروهای نظامی آمریکایی از عراق داد.

عملیات آذرخش کبود و ترور سپهبد قاسم سلیمانی

به گزارش همشهری آنلاین*،  طی این حمله کاروان خودروهایی که از فرودگاه بین‌المللی بغداد برای انجام دیدار با نخست‌وزیر عراق خارج شده بودند، هدف راکت قرار گرفتند و چندین نفر دیگر به همراه سردار قاسم سلیمانی از جمله ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی و فرماندهٔ میدانی حشد شعبی، به شهادت رسیدند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دلیل این حمله را بابت انتقام کشته شدن نیروهای خود توسط سپاه و جلوگیری از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی توسط ژنرال قاسم سلیمانی اعلام کرد.

شرح حادثه

حدود ساعت ۱ بامداد جمعه ۳ ژانویه ۲۰۲۰، در حمله هوایی آمریکا به دو خودرو در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد، قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و ۸ نفر از همراهان آنان به شهادت رسیدند. در نخستین ساعات بامدادی گفته شد یک راکت به منطقه باربری فرودگاه بغداد اصابت کرده و دو خودرو آسیب دیده و چند نفر زخمی شدند. ساعاتی پس از آن گروه حشد شعبی شبه نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن یک مقام ارشد خود به همراه دو میهمان مهم خبر دادند. دقایقی بعد تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که یکی از کشته‌شدگان این حمله هوایی ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بوده‌است.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: هواپیمای مسافربری ایرباس ای۳۲۰ حامل ژنرال قاسم سلیمانی در ساعت ۱۲ نیمه‌شب به وقت ایران از دمشق برخاست و کمی مانده به یک و نیم بامداد جمعهٔ ایران در بغداد فرود آمد. از ساعاتی قبل از ورود هواپیما به بغداد، نشانه‌هایی از نزدیک بودن زمان ورود یک شخصیت مهم در فرودگاه دیده می‌شد و بعداً معلوم شد که نیروهای حشد شعبی در تدارک استقبال از ژنرال سلیمانی بوده‌اند. دقایقی پس از فرود هواپیما و استقبال ابو مهدی المهندس از قاسم سلیمانی و همراهانش، آن‌دو به همراه سه تن دیگر سوار یک تویوتا شدند و پنج نفر دیگر در تویوتای دوم نشسته و به سوی شهر حرکت کردند. از لحظهٔ فرود هواپیما تا شلیک راکت از پهپادها، بیش از ۱۵ دقیقه طول نکشیده‌است.

​​​​​یاهو نیوز نیز از واشینگتن پست نقل کرد: ایده این عملیات از ابتدای دوره ریاست جمهوری ترامپ و زمانی که مایک پومپئو ریاست سیا را بر عهده داشت ایجاد شد. در ابتدا وزارت دفاع و مدیریت اطلاعات ملی آمریکا با این ایده مخالف بودند ولی بعد از حمله راکتی به نیروهای آمریکای مستقر در عراق که منجر به کشته‌شدن یک شهروند این کشور شد، آنها نیز متقاعد شدند تا این طرح را به ترامپ پیشنهاد دهند.

در ۲۲ دی ۱۳۹۸، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که برنامه‌ریزی برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی ۱۸ ماه طول کشید و آمریکا از یک و نیم سال قبل در حال طراحی «کشتن ژنرال قاسم سلیمانی» بود. دونالد ترامپ در تعطیلات سال نو در اقامتگاه شخصی‌اش در فلوریدا رویداد حمله به سفارت آمریکا را از تلویزیون می‌دید، شدیداً خشمگین شد و در نهایت گزینه «کشتن ژنرال قاسم سلیمانی» را از میان گزینه‌های ارائه شده جهت «بازدارندگی ایران» انتخاب کرد.

روزنامه واشینگتن پست نوشت که کشتن ژنرال قاسم سلیمانی بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای کشتن فرماندهان سپاه پاسداران و سران نیروهای نیابتی ایران در منطقه است.  

دو روز بعد از این اتفاق، مجلس عراق نیز رای به خروج تمام نیروهای نظامی آمریکایی از عراق داد.

*منابع:

همشهری آنلاین۱، ۲ / نیویورک تایمز۱، ۲، ۳ / دویچه‌وله: ۱، ۲ و واشینگتن پست: ۱، ۲

 عکس اصلی مدخل از بی‌بی‌سی