شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

دسیسه صهیونیستی-آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزی با لبنان علیه حزب‌الله


دسیسه صهیونیستی-آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزی با لبنان علیه حزب‌الله

پرونده مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی نیز از توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان و سلاح آن دور نمانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، مقاومت لبنان و سلاح آن همواره بخش جدایی ناپذیر از عواملی است که بر نگرش و تصمیمات رژیم صهیونیستی درباره لبنان تاثیر می‌گذارد و در واقع مهمترین این عوامل است. البته موضوع تقابل حزب الله با صهیونیستها تنها مربوط به رویکرد نظامی و معادلات و قوانینی که مقاومت به دشمن صهیونیستی تحمیل کرده نیست و شامل همه موارد مرتبط با عرصه لبنان می‌شود.

اما پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی که چند دوره آن به صورت غیرمستقیم برگزار شده و ثروت های گازی موجود در این مرزها از جمله مواردی است که صهیونیست‌ها آن را جدا از پرونده مقاومت و سلاح آن نمی‌دانند. در واقع معادله بازدارندگی مبتنی بر سلاح‌های حزب‌الله و تمایل به استفاده از آن در صورت لزوم همان معادله‌ای است که رژیم صهیونیستی را وادار به تسلیم در مقابل لبنان و خودداری از هرگونه رویکرد افراطی می‌کند.

همانطور که گفته شد رژیم صهیونیستی صرف نظر از قدرت نظامی خود در سایه تهدیدهای حزب الله قادر به هیچگونه تشدید اوضاع در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها و ثروت‌های گازی در این منطقه نیست. این مذاکرات از دهه گذشته تاکنون ادامه دارد و هرچند که لبنان طی این سال‌ها از ثروت‌های طبیعی خود در این منطقه دریایی محروم شده، اما صهیونیست‌ها نیز نتوانستند حقوق لبنان را پایمال کرده و به اهداف کامل خود در این پرونده برسند.

برخی تحلیلگران سوالی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه چرا رژیم اسرائیل طی این سال‌ها برای تصرف منطقه دریایی لبنان به گزینه نظامی روی نیاورده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حضور حزب‌الله در لبنان به عنوان یک مقاومت مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی همانطور که در جنگ با این رژیم در سال 2000 و 2006 ثابت کرد یک تهدید بزرگ برای اسرائیل است لبنان که اجازه تجاوز به مرزهای لبنان را نمی‌دهد.

بنابراین رژیم صهیونیستی در تلاش است تا راه حل دیگری برای جلوگیری از تشدید اوضاع در همه اشکال آن با لبنان پیدا کند. البته چالش‌های رژیم صهیونیستی در لبنان تنها مربوط به گزینه نظامی نیست و همان طور که گفته شد بهره برداری از ثروت‌های گازی در منطقه دریایی مورد مناقشه این کشور یک موضوع استراتژیک برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رود.

در این مرحله اسرائیل تلاش می‌کند تا روایتهای رسانه‌ای مبنی بر اینکه حزب الله قادر به دفاع از مرزهای دریایی لبنان و پس گرفتن حقوق این کشور در ثروت‌های گازی آن است را پنهان کند و در این زمینه به دو شکل عمل می‌کند:

- در ابتدا رژیم صهیونیستی از هرگونه گزینه نظامی و امنیتی و یا تهدید برای تحمیل اراده خود علیه لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی و بهره برداری از ثروت‌های گازی این منطقه خودداری می‌کند. دست کم در گزارش‌ها و سناریوهایی که رسانه‌های صهیونیستی درباره این مذاکرات منتشر می‌کنند و در بازتاب مواضع مقامات صهیونیست در این زمینه روی آوردن به گزینه نظامی دیده نمی‌شود. حتی در خصوص جنگ احتمالی آینده رژیم صهیونیستی علیه لبنان و رویارویی این رژیم با مقاومت طی سالهای گذشته و به ویژه پس از شکست ارتش اسرائیل از حزب‌الله در جنگ جولای 2006 در تحلیل‌های متعددی که از رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است به بحث مناقشات مرزهای دریایی اشاره نمی‌شود. اما این تناقض در رویکرد صهیونیست‌ها در برابر لبنان جای تامل و بررسی دارد:

-استفاده از گزینه نظامی و زور در هر پرونده‌ای روش معمول رژیم جعلی صهیونیستی از ابتدای تاسیس آن تاکنون است؛ اما می‌بینیم که اسرائیل درباره پرونده مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی حرفی از این گزینه به میان نیاورده است.

- تل‌آویو در ازای خودداری از تهدیدها و گزینه‌های نظامی و حتی خودداری از اشاره لفظی به این موضوع در تلاش برای حل مسالمت آمیز این پرونده است؛ اما در مقابل امتیازاتی را جستجو می کند. در این میان برخی کارشناسان معتقدند ممکن است که تل‌آویو در این زمینه حتی مجبور به واگذاری یک سری امتیازات به لبنان نیز بشود؛ مشروط به اینکه پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی دریچه‌ای برای تکمیل روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی باشد و لبنان نیز به این روند پیوندد. در واقع ادامه مذاکرات به هر شکلی یک سود استراتژیک برای اسرائیل در چندین سطح محسوب می شود و به نفع صهیونیست‌ها است که این مذاکرات ادامه پیدا کند.

اینجا برگ برنده رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات طرف آمریکایی است که به هر شکلی از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند. تل‌آویو تحت حمایت واشنگتن مشتاق تقابل با مقاومت لبنان به شکل دیگری است و تلاش می‌کند تا از طریق پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بدون و روی آوردن به گزینه نظامی جنگ با حزب‌الله را دنبال کند. درواقع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که با یک ژست خوب در مذاکرات حاضر شده و چگونگی بهره برداری از ثروت‌های گازی منطقه مورد مناقشه را به سلاح حزب‌الله ربط دهند.

- از دهه گذشته تاکنون مشخص شده هر اندازه که لبنان در پرونده مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی سخت و محکم بوده؛ اما صهیونیستها همچنان بر ورود به این مذاکرات تاکید داشتند با امید به اینکه یکی از نتایج مورد نظر آنها در این مذاکرات حاصل شود.

ناظران صهیونیست معتقدند که در صورت موفقیت در مذاکرات و تحمیل خواسته‌های خود به لبنان؛ به این صورت که این کشور از بخشی از حقوق دریایی خود چشم پوشی کند در وهله اول از نظر اقتصادی برای نفع اسرائیل خواهد بود. اما اگر لبنان از حقوق خود در این مرزها چشم‌پوشی نکند دست کم ادامه مذاکرات می‌تواند باب روابط میان این کشور با اسرائیل را باز کند؛ یعنی همان برنامه ای که تل آویو و واشنگتن از ابتدای این مذاکرات داشتند و تلاش می‌کردند تا مذاکرات مذکور به شکل مستقیم برگزار شود.

هم چنین در صورت شکست مذاکرات و حاصل نشدن هیچ گونه نتیجه‌ای، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا به روش‌های مختلفی از اعلام خاتمه این مذاکرات خودداری کند؛ همانند اتفاقی که اخیراً رخ داد. از نظر ناظران صهیونیست این مذاکرات در دو صورت به نفع اسرائیل است: اول اینکه که تل‌آویو در مذاکرات مذکور به نتایج مورد نظر برسد و دوم اینکه در صورت حاصل نشدن موفقیت حداقل این مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد.

این اهداف برنامه‌ریزی شده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در پرونده ترسیم مرزهای دریایی که اخیرا کابینه جدید اسرائیل نیز به آن اشاره و اعلام کرد که در صدد ازسرگرفتن آن است مستلزم هوشیاری و دقت طرف لبنانی است که اولا از منافع و ثروت‌های دریایی خود چشم‌پوشی نکنند و در وهله دوم اجازه اجرای سناریو مورد نظر تل‌آویو و واشنگتن یعنی سوءاستفاده از مذاکرات برای کشاندن لبنان به ورطه روابط با اشغالگران را ندهند.

انتهای پیام/