شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستان#توسعه روابط
رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد

برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه روابط تجاری با پاکستان

کدخبر: 420395
اقتصادنیوز : رییس سازمان توسعه تجارت کشور اعلام کرد؛ پاکستان پرظرفیت ترین کشور همسایه برای صادرات به ایران محسوب می شود و ایران برای توسعه روابط تجاری دوجانبه با پاکستان برای بلندمدت برنامه ریزی کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت کشور در خصوص اخبار اعلام شده مبنی بر توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای کره شمالی و پاکستان گفت: درباره کره شمالی، یک ملاقات با برنامه ریزی سفارتخانه انجام شده است و برنامه ای در این خصوص نداریم. اما درباره پاکستان برای توسعه روابط دوجانبه برنامه ریزی های صوورت داده ایم.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت کشور، پاکستان تنها کشوری است که برای تجارت دوجانبه با آن در حال مذاکره هستیم. تا امروز تنها موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه و اوراسیا را نهایی شده است و با پاکستان نیز چنین موافقت نامه ای در آینده صورت خواهیم داد.

رییس سازمان توسعه تجارت کشور در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق تهران افزود: پاکستان پرظرفیت ترین کشور همسایه است که می تواند ظرفیت خوبی برای صادرات کشور ایجاد کند.

زادبودم در خصوص اینکه امکان صادرات چه محصولاتی به پاکستان وجود دارد عنوان کرد: «شیرینی و شکلات، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی» از جمله محصولاتی است که به این کشور صادر می کنیم. هم چنین اقتصاد دو کشور ظرفیت تبادل میوه های گرمسیری و سردسیری را دارد. ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط تجاری با پاکستان داریم. این ظرفیت ها را در سازمان توسعه تجارت شناسایی کردیم و به زودی روی سایت سازمان بارگذاری می شود.

به گفته زادبودم، مشکلات بانکی سدی است که در مسیر تجارت ایران با همه کشورها از جمله پاکستان وجود دارد. ما امروز با طرف های پاکستانی به طور نقدی در مرز تجارت می کنیم و مشکلی نداریم. هم چنین برای ایجاد 3 بازارچه مرزی به تقاضای طرف پاکستانی، بین وزرای خارجه دو کشور تفاهمی در یک ماه و نیم گذشته امضا شده است. استاندار سیستان وبلوچستان با استان همجوار در کشور پاکستان 3 نقطه مرزی را پس از انجام بررسی های لازم انتخاب کردند. برای تسهیل تبادلات مرزی استاندار محترم سیستان و بلوچستان فعالانه کارها را پیگیری می کنند. ما  برای توسعه روابط تجاری در سازمان توسعه تجارت با پاکستان برنامه بلندمدت داریم.