شهرخبر

اولین اقدام آمریکا و اروپا درباره ابراهیم رئیسی چیست؟ | هشتمین رئیس جمهور ایران را بیشتر بشناسید

سید ابراهیم رئیسی بعد از ابوالحسن بی صدر؛ محمدعلی رجایی؛ آیت الله العظمی خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی هشتمین رئیس جمهور ایران در 42 سال گذشته محسوب می شود.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین سید ابراهیم رئیسی در واقع دومین رئیس جمهور ایران است که از ریاست یک قوه به قوه دیگر می رود؛ پیش از او آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1368 در زمانی که ریاست مجلس وقت را برعهده داشت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و از بهارستان به پاستور رفته بود. در انتخابات 1376 علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس پنجم ک بار دیگر این راه را آزموده بود ، اما باز به همان مجلس بازگشته بود. این بار ابراهیم رئیسی در قامت رئیس قوه قضائیه اما دلگرم به حدود 16 میلیون رایی بود که در انتخابات 1396 جمع کرده بود. او در آن زمان تولیت آستان قدس رضوی بود و بازی انتخابات را به حسن روحانی باخته بود.

رئیسی بعد از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، دومین رئیس جمهور متولد مشهد است. او داماد آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در مشهد هم هست؛ وصلت او با جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله علم الهدی در سال  1362 سرگرفت، رئیسی 23 ساله در آن زمان، همزمان دادستان شهر کرج و همدان بود. پدر همسر او در آن سال ها  مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه ده تهران را عهده دار داشت و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود. آیت الله علم الهدی در انتخابات سال 96 در تعریف از پاکدستی داماد خود گفته بود که پشت سر او نماز می خواند.

دو سال بعد از این وصلت؛ ابراهیم رئیسی به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به تهران آمد. به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد. او البته 30 سال بعد (اسفند سال 1394)  باید دوباره به مشهد برمی گشت و تولیت آستان قدس رضوی می شد. جایی که رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری را از همانجا آغاز کرد. در این 30 سال، ابراهیم رئیسی به یک قاضی کارکشته در سیستم قضایی کشور تبدیل شده بود. از دادستانی تهران گرفته تا ریاست سازمان بازرسی کل کشور به مدت 10 سال و دادستانی کل کشور پست های بعدی ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه بود.

او در تمام این سال ها هم از مرحوم آیت الله محمد یزدی رئیس پیشین قوه قضائیه، هم از مرحوم سید محمود شاهرودی رئیس اسبق و هم از آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه حکم گرفته بود، در عین حال در دهه 60 احکام و ماموریت هایی از امام خمینی (ره) گرفته بود، اما وی 4 حکم اخیر خود را از رهبر معظم انقلاب گرفته است. ابراهیم رئیسی از سال 91 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد. او در سال 96 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی و در همان سال به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. وی در سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. او البته آخرین حکم خود را از دستان رهبر معظم انقلاب 45 روز دیگر و در مراسم تنفیذ خواهد گرفت.

ابراهیم رئیسی دوران حضور خود در قوه قضائیه را دوران تحول نامید. در این دوران بحث مبارزه با فساد و اخلال در بازار در دستور کار قرار گرفت. اعدام  وحید مظلومین معروف به سلطان سکه؛ اعدام حمیدرضا باقری درمنی معروف به سلطان قیر؛ دادگاه اکبر طبری مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، دادگاه محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد از مهمترین پرونده هایی است که در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضائیه رسیدگی شد. 

 سید ابراهیم رئیسی اولین رئیس جمهور ایران است که مورد تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است  در ماه مارس ۲۰۱۱ نام ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار گرفت. دلیل این تحریم بیشتر مسائل حقوق بشری بوده است. در ۱۳ آبان ۱۳۹۸، تحریم وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا ۹ تن از چهره‌های برجسته کشور را تحریم کرد: از جمله سید ابراهیم رئیسی. بهانه آمریکا، اعتراضات آبان بود و برخی پرونده‌های دیگر تاریخی. 

احتمالا اولین اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا طبق قوانین بین الملل باید خارج کردن نام رئیسی از فهرست تحریم ها باشد.