شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بن سلمان#مخالفان

اخبار پراکنده از بازداشت رئیس سازمان امنیت عربستان


اخبار پراکنده از بازداشت رئیس سازمان امنیت عربستان

برخی از فعالان و مخالفان سعودی از بازداشت رئیس سازمان امنیت سعودی توسط محمد بن سلمان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت الرای الاخر، حساب کاربری « تجمع مخالفان » نوشت که مقامات سعودی «عبدالعزیز الهویرینی» رئیس سازمان امنیت کشور عربستان سعودی و مدیر کل اداره آگاهی را پس از آنکه « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به روابط وی با « محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی پی برد، بازداشت کرده‌اند.

«عمر بن عبدالعزیز» فعال سعودی اعلام کرد که این خبر تحت بررسی است و در عین حال احتمال دارد که بن سلمان موضوع را انجام دهد. بن سلمان ده‌ها مورد بازداشت شاهزادگان و شخصیت‌های عالی رتبه سیاسی و امنیتی در عربستان انجام داده است.

وی در ادامه تأکید کرد: « این یک واقعیت در عربستان است، ظلم و کشتار و سرکوب‌گری در این کشور حاکم است.»

بر اساس گزارش بسیاری از منابع، الهویرینی نزدیک‌ترین فرد به ولیعهد سابق سعودی که اکنون در زندان است، محسوب می‌شد، اما به وی خیانت کرد و در سال 2017 خبر تصمیم وی برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن سلمان را به شاه سعودی داد. پس از آن الهویرینی به ریاست سازمان امنیت کشور سعودی رسید.

الهویرینی نام مشهوری در بخش امنیت در عربستان سعودی است ، وی یکی از قدیمی ترین افسران وزارت کشور است و در عربستان سمت‌ها و وظایف مخفی داشته است.

حساب کاربری تجمع مخالفان فاش کرد که الهویرینی پس از بازجویی از وی به نقش خود در کودتا محمد بن نایف علیه محمد بن سلمان اعتراف کرد.

الهویرینی در دیدار با پادشاه سعودی که بن سلمان نیز در آن جلسه حضور داشت، به ملک سلمان گفته بود که حاضر است «محمد بن نایف» و تمامی افراد وفادار به او را تحویل دهد. وی در ادامه تاکید کرد که من وفادار به وطن هستم و با توجه به اینکه محمد بن نایف رئیس من است و آنچه را که دستور می‌دهد عملی می‌کند اما ملک سلمان رئیس من است و باید ابتدا به دستور وی گوش کرد.

الهویرینی دو بار در ابتدا و انتهای سال 2003 زمانی که در اداره پلیس آگاهی بود، در اتومبیلی به همراه برادرش مورد هدف قرار گرفت که وی سالم ماند؛ اما برادرش کشته شد. دومین مورد نیز بمبی در داخل خودروی وی منفجر شد که چون وی در داخل خودرو نبود جان سالم به در برد.

محمد بن سلمان به دستور پدرش تعداد زیادی از اعضای خانواده حاکم را بازداشت کرد که برخی از آنها مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفتند و تعدادی از آنها نیز در «کاخ الخزامی» بازداشت شدند.

«احمد بن عبدالعزیز» پسرعموی ولیعهد سعودی و محمد بن نایف نیز در دو محله نزدیک و تحت تدابیر شدید امنیتی بازداشت شدند.

دلیل بازداشت الهویرینی این است که محمد بن سلمان سعی دارد که احمد بن عبدالعزیز را که بازداشت کرده تحت فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و همچنین بهبود چهره خود در انظار عمومی، آزاد کند. اما احمد بن عبدالعزیز حاضر به بیرون آمدن از بازداشت نشد و شروط مهمی را در این خصوص برای ولیعهد سعودی ذکر کرد. یکی از آن شرایط بازداشت عبدالعزیز الهویرینی بود؛ چراکه احمد بن عبدالعزیز الهویرینی را خائن می‌داند و به دلیل خیانتش به محمد بن نایف از وی کینه عمیقی داشت. بنابراین محمد بن سلمان که نمی‌خواست پسرعمویش را بنا به دلایل ذکر شده در بازداشت نگه دارد، برای کسب رضایت وی دستور بازداشت الهویرینی را صادر کرد تا پرونده کودتای محمد بن نایف بسته شود.

دستگاه امنیت دولتی بازوی بن سلمان برای ارتکاب جنایات ، به ویژه شکنجه علیه زندانیان عقیدتی است. این نهاد پرونده زندانیان آزادی بیان در عربستان را اداره می‌کند تا جایی که با توجه به نقض حقوق بشر و شکنجه‌های وارده بر آنها، اطلاعات غلط رسانه‌ای را در پرونده اعمال می‌کند.

انتهای پیام/