شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رسانه‌ها

انتخابات ایران؛ پیام های قدرت/ واکنش رسانه‌ها و کاربران عرب زبان توئیتر به انتخابات

کدخبر: 420311
اقتصاد نیوز : روز گذشته، برگزاری انتخابات در ایران و مشارکت گسترده مردم در کانون توجه رسانه های عربی و کاربران عربی زبان شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت به طوری که این رسانه ها و کاربران توییتر، مشارکت مردم در این انتخابات را جلوه ای از دموکراسی در ایران به شمار آوردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۸ خرداد در سرتاسر ایران آغاز شد و تا ساعاتی پس از نیمه شب گذشته ادامه داشت و سرانجام  ساعت ۲ بامداد امروز، شنبه ۲۹ خرداد رسما پایان یافت. این رویداد مهم و مشارکت پرشور مردم مورد توجه رسانه‌های عربی و کاربران شبکه توییتر قرار گرفته است. این رسانه‌ها حضور مردم در پای صندوق های رای برای تعیین سرنوشت خود را در کانون توجه قرار دادند. 

 حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق های رای

تارنمای «النشره» لبنان با انتشار تصویری از لحظه حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در پای صندوق رای نوشت: رهبر معظم انقلاب هر رای را دارای جایگاه ویژه ای دانسته است و از مردم ایران خواست که به طور گسترده در پای صندوق های رای حاضر شوند.

شبکه خبری «المیادین» لبنان هم نوشت: رهبر انقلاب با انداختن رای خود در صندوق رای روز انتخابات را روز مردم ایران دانست که سرنوشت کشورشان را طی سالهای آینده مشخص می‌کنند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در تهران رای خود را به صندوق انداختند و خواستار مشارکت مردمی و انتخاب رییس جمهوری توسط ملت شدند و این موضوع را برای آینده کشور مهم ارزیابی کردند.

شبکه «الحره» آمریکا هم درخواست آیت الله خامنه ای از مردم برای حضور در پای صندوق های رای را مورد توجه قرار داد و این انتخابات را دارای دستاوردهای بزرگی برای مردم ایران در عرصه بین المللی به شمار آورد.

گزارشگر شبکه عراقی «السومریه نیوز» نیز نوشت: ایرانی ها برای تعیین سرنوشت خود از همان ساعات اولیه صبح پای صندوق های رای حضور یافتند.

سردبیر سیاسی روزنامه «البناء» لبنان هم در گزارشی با عنوان «ایران رییس جمهوری خود را انتخاب می کند» نوشت: در حالی که تیم مذاکره کننده ایران به ریاست سید «عباس عراقچی» در وین به مذاکرات خود برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای به مذاکرات خود ادامه می دهد در ایران انتخابات در حال برگزاری است و چشم جهانیان به انتخابات ریاست جمهوری ایران دوخته شده است.

شبکه «الجزیره» قطر هم نوشت: مردم ایران از ساعات اولیه انتخابات برای دادن رای به پای صندوق ها روی آوردند. یکی از رای دهندگان به نام آقای «محمدی» که با کودک خود در پای صندوق های رای حضور یافته بود گفت با وجود همه مشکلات انگیزه اش از رای دادن امنیت و ثبات ایران است. او با این اظهارات خود خارجی ها را به چالش کشید و گفت مشارکت بالا در انتخابات پیام هایی را به خارج ارسال خواهد که محتوای آن این است که ایرانی ها هرگز اجازه نخواهند داد هیچ کسی در امور داخلی کشورشان دخالت کند. او در پایان ابراز امیدواری کرد و از رییس جمهوری آینده خواست که عدالت را در راس اولویت های خود قرار دهد.

 به نوشته الجزیره، خاخام «یونس حمامی لاله زار» رهبر دینی کلیمیان ایران هم گفت انتخابات ریاست جمهوری ایران یقینا در سرنوشت همه مردم تاثیرگذار خواهد بود و همه در انتخاب فرد اصلح وظیفه دارند و اقلیت های دینی هم بخشی از جامعه ایران است. برخی مشکلات نظیر تحریم ها، مشکلات اقتصادی، بیکاری، مشکلات ازدواج جوانان وجود دارد و امیدوارم که رییس جمهوری آینده بتواند این مشکلات را حل کند.

شبکه الجزیره در بخشی دیگر از گزارش خود به نقل از «بهروز نعمتی» نمایند سابق مجلس گفت با وجود برخی اختلافات و مشکلات مردم کشور خود را دوست دارند و این موضوع را با مشارکت در انتخابات نشان می دهند. شیوه تعامل دیگر کشورها با رییس جمهوری جدید بستگی به مشارکت مردم دارد. اگر نسبت مشارکت بالا باشد رئیس جمهوری منتخب خواهد توانست برنامه های خود را به شکل بهتری اجرایی سازد، اما اگر نسبت مشارکت پایین باشد او نخواهد توانست به خوبی برنامه های خود را اجرایی سازد.

 اهمیت و پیام انتخابات ایران

«مختار حداد» تحلیلگر تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی با عنوان «انتخابات ایران؛ پیام های قدرت» رقابت انتخاباتی میان کاندیدهای انتخاباتی برای کسب آرای بیشتری در حال به اوج خود رسید که ایران با توطئه های بسیاری روبرو شد. هدف از این توطئه ضربه زدن به وحدت و نقش کلیدی آن در جهان بود. اهمیت رقابت های انتخاباتی به این دلیل است که این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی با جنگ سختی از سوی دشمنان روبرو است. زیرا ایران در شکست دسیسه های دشمنان که همه منطقه را هدف قرار داده بود نقش بزرگی بازی کرد. حضور گسترده همه طیف های مردم در پای صندوق های رای، دهان همه کسانی را که نسبت به جمهوری اسلامی و مردم مقاوم آن کینه و کدورت دارند خواهند بست و طرح آمریکا، غرب و رژیم واپسگرای صهیونیستی را نابود خواهد کرد. اهمیت این انتخابات در آن است که دارای پیام های بسیاری برای دوستان و دشمنان است. این انتخابات نشان می دهد که ایران با قدرت و اقتدار همه تلاش هایی را انسجام آن را هدف قرار داده و در مسیر پیشرفت آن سنگ انداری می کند خنثی کرده است و با برگزاری همه پرسی می تواند تجربه دموکراسی را کامل کند. باید بر این موضوع تاکید شود که قدرت ایران در داخل بر روی قدرت این کشو در منطقه هم تاثیر خواهد گذاشت و در ترسیم معادلات بین المللی نقش سرنوشت سازی خواهد داشت.

افزون بر رسانه های عربی کاربران شبکه های اجتماعی هم با هشتک های نظیر «الانتخابات الایرانیة» به موضوع انتخابات ایران پرداختند کاربری به نام « Maitham Ali» در صفحه عربی توییتر خود نوشت: مردم ایران همانطوری که در تشیع جنازه سردار حاج «قاسم سلیمانی» به طور گسترده حضور یافتند در انتخابات ریاست جمهوری هم حضور یافتند تا دیدگاه خود را بیان کنند.

کاربری دیگر به نام «جعفر-ص» در حساب کاربری خود در توییتر آورد: هنگامی که سعودی ها از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتقاد می کنند این اوج مسخره بازی است و این در حالی است که آخرین انتخابات در عربستان در زمان قریش صورت گرفته است و آنها «ابوسفیان» را انتخاب کردند. فقط به خاطر اعتبار، خاندان آل سعود برای انتخاب زیباترین شتر یک انتخابات برگزار می کنند.

کاربری دیگر به نام «شهاب الشامی» برگزاری موفقیت آمیز انتخابات را به مردم ایران تبریک گفت. کاربری دیگر به نام «HishamEL Sheikh» هرچند که عده ای از نظام حکومتی در ایران انتقاد می کنند اما هر ۴ سال یکبار در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود که مردم در انتخاب رییس جمهور خود نقش آفرینی می کنند. ایرانی ها از قدرت مانور بالایی سیاسی و سیاستمداران تمام عیاری برخوردار هستند.

کاربری به نام «علی شجیرات» در حساب کاربری خود آورد عناصری از گروه تروریستی مجاهدین خلق در شهر بیرمنگام انگلیس به شهروندان ایران به خاطر شرکت در انتخابات حمله کردند. کاربری دیگر به نام دکتر «محمد شمص» نوشت: سرنوشت انتخابات ایران در گرو رییس جمهوری قدرتمندی است که مردم انتخاب می کنند.