شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تب کریمه کنگو

چه کسانی بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند؟

چه کسانی بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کسانی که با دام در ارتباط هستند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدجعفر صادقی اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خونریزی‌دهنده حاد و تب دار بوده که به وسیله گزش کنه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ابتلای به تب کریمه کنگو از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا آخر پایان آذر ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اوج ابتلای به این بیماری در روزهای گرم تابستان است، بیماری که هم در انسان و هم در دام مشاهده می شود و دام‌های ذبح شده باید قبل از مصرف بررسی شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مهمترین راه‌های آلودگی شامل گزش کنه، تماس با دام آلوده، تماس با گوشت آلوده و خوردن گوشت نیم پز و تماس با انسان آلوده و خون، ادرار و استفراغ فرد آلوده بوده است.

دکتر صادقی در خصوص علائم بیماری تب کریمه کنگو، تصریح کرد: علائم این بیماری شامل تب، خونریزی، لرزش شدید، درد شدید، حالت تهوع، ادرار خونی، مدفوع سیاه، استفراغ خونی و غیره بوده و اکثر گروه‌های سنی به‌خصوص کسانی که با دام در ارتباط هستند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند.

وی اضافه کرد: در بحث مراقبت‌ها رعایت حفاظت فردی، به حداقل رساندن تماس با دام، کشتار در کشتارگاه، مصرف گوشت مورد تأیید دامپزشکی، عدم کشتار دام در معابر عمومی در مراسم‌های مختلف و غیره الزامی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که گوشت به محض ذبح نباید مصرف شود و باید 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری شود تأکید کرد: همچنین جگر تازه هم نباید مصرف شود، بعضاً مشاهده شده که خام خورده می‌شود که این اقدام  خطرناک است.

دکتر صادقی بیان کرد: توصیه تغذیه سالم را به همگان به خصوص مادران باردار و شیرده، کودکان و سالمندان داریم و اینکه از تماس نزدیک با دام زنده خودداری شود و مواردی که شغلشان با دام مرتبط هست کمترین تماس ممکن را داشته باشند.