شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#صنایع دستی

در گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه صنایع دستی:

دولت صنایع دستی را زمین گیر کرد!

بحران فراگیر شدن کرونا باعث شد که صنایع دستی با مشکلات عدیده ای روبرو شود که در نتیجه ورشکستگی بسیاری از کارگاه های تولیدکننده صنایع دستی را در پی داشت.

گردشگری دولت صنایع دستی را زمین گیر کرد!

صنایع دستی یکی از حوزه هایی است که تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته و آسیب‌های فراوانی به هنرمندان که در این بخش هستند وارد کرد. متاسفانه با نگاهی به وضعیت بازارهای عرضه محصولات صنایع دستی می‌توان متوجه شد که تعطیل شدن تورهای مسافرتی باعث شده تا اثری از رونقی که در بازار فروش صنایع دستی دیده می‌شود باقی نماند. اما برخی از کارشناسان معتقدند محدودیت‌های ناشی از اعمال سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شده تا زمینه برای فعالیت مستقیم تولیدکنندگان در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی فراهم شود و به همین دلیل مقداری از آسیب‌های وارد شده به هنرمندان صنایع دستی جبران شود. 

سید عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، از عملکرد دولت در حوزه صنایع دستی بر آسیب پذیر بودن این بخش تاکید داشته و بخش بزرگی از مشکلات که کرونا بر بازار صنایع دستی وارد کرده را نتیجه مدیریت نادرست دولت دانست. با گسرتش نیوز همراه باشید.

وضعیت فعالان حوزه صنایع دستی در دوران شیوع کرونا در کشورمان چطور بوده و آیا خساراتی که بر هنرمندان این بخش وارد شده قابل جبران است؟

در اینکه خسارات بسیار سنگینی بر  صنایع دستی وارد آمده هیچ شکی نیست، از طرفی هم مدیران تا به حال عملکرد مناسبی را در زمینه جبران این زیان‌ها به نمایش نگذاشته‌اند همین امر نیز باعث شده تا هنرمندان و فعالان صنایع دستی ضررهای سنگینی را متحمل شوند که در برخی موارد جبران ناپذیر بوده است. اما بسیاری از آسیب‌های وارده در صورت حمایت دولت و نهادهای مربوطه جبران شدنی نیست و افراد می‌توانند با کمک‌های ناچیزی بار دیگر کسب و کار خود را از سر بگیرند.

آیا دولت حمایت خاصی انجام داده است؟

وقتی صحبت از تولید می‌شود باید به مسئله مواد اولیه توجه شود، عملکرد دولت در بخش تامین مواد اولیه تولید که باید از طرف وزارت صنعت انجام شود به هیچ عنوان صورت نگرفت به همین دلیل هم انتقادات زیادی بر آن وارد شد. این در حالیست که بیشتر مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان این حوزه در داخل کشور تولید می‌شوند و تامین آنها کار سختی نیست برای مثال مس که در صنایع دستی مصرف زیادی دارد و در مراکزی مانند مس سرچشمه تولید می‌شود اما متاسفانه ما شاهد افزایش قیمت این مواد هستیم که باعث شده کار برای اغلب فعالان این بخش حتی غیرممکن شود. 

فعالان حوزه صنایع دستی مس را با چه قیمتی تهیه می‌کنند؟

زمانی که قیمت دلار حدود ۳۰ هزار تومان بود قیمت مس در کانال ۱۰۰ هزار تومان بود اما پس از مدتی شاهد ارزان تر شدن دلار بودیم تا جایی که حدود ۱۰ هزار تومان از نرخ این ارز خارجی کاسته شد اما قیمت مس از ۱۰۰ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسید و کار را برای اغلب هنرمندان سخت کرد. 

مشکل اصلی ما نه از تحریم‌ها  و نه از سایر فشارهای خارجی، بلکه سوءمدیریت دولت وزارت صنعت هم به طور کلی هیچ نظارتی بر بازار ندارد و به حال خود رهایش کرده است. که باعث بیکاری عده زیادی از کارکنان کارگاه‌های صنایع دستی و کسب و کارهای بزرگ و کوچک این حوزه شده است.

آیا در بخش فروش محصولات هم با مشکل مواجه هستید؟

در این زمینه مشکلات و موانع کمتر است زیرا اصل کار در اختیار خودمان است و دولت دخالت چندانی ندارد. البته تعطیل شدن مسافرت‌ها آسیب زیادی به صنایع دستی وارد کرد اما بسیاری از هنرمندان حضور بسیار خوبی را در شبکه‌های اجتماعی داشتند که باعث شد بخشی از ضررهای کرونا جبران شود. البته در این بین برخی از فروشگاه‌های اینترنتی در همکاری با واحدهای تولید صنایع دستی همکاری‌های خوبی داشتند و همین باعث شد تا میزان فروش محصولات افزایش پیدا کند. 

اما نکته این که باید مورد توجه قرار گیرد لزوم همکاری بیشتر دولت با هنرمندان این بخش است تا حداقل بتوانند از طریق سایت‌های اختصاصی و یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به عرضه تولیدات خود کنند تا شاید خسارات وارد شده جبران شود.

 

 

 

 

گزارش از فریماه فرهمندزاده